Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2666 ggr
Evelina97
0

Försvunna fiskar

Hjälp! Mina fiskar försvinner, vart kan dom ha tagit vägen? :oo

Hallon2015
1

Dom kan ha dött och sedan blivit uppätna? :-( Har hänt mig många gånger. Vad är det för fiskar i akvariumet och vilka är det som försvinner?

Evelina97
0

Just nu har jag bara 8 neontetror och 2 små malar, hade 10 neonisar men nu är 2 borta :((

Mysan_
1

Har du lock på akvariet? Annars kan dom ha hoppat ut. Dör dom eller bara försvinner dom? Om du har ett stort akvarium med mycket växter kan dom ha dött på ett ställe där dom är gömda. Om många fiskar dör utan att visa sjukdomssymtom kan det vara på grund av en akut nitritförgiftning.

Mysan_
0

#2 Har du kollat så dom inte bara gömt sig i en växt eller så?

Lillyrod
1

Neontetror kan hoppa ur ja. Det har jag varit med om. Har man andra fiskar i karet så är de väldigt snabba på att äta upp döda fiskar. Snäckor och malar med.

Evelina97
0

Japp lock har jag så ingen chans att dom hoppat ut, 53 liters akvarium 2 har försvunnit, dom kan inte ha simmat in i pumpen då..? Hittar dock inget där förutom lite bitar av något :S

Evelina97
0

#3 finns det några tecken man kan hålla utkik efter å se ifall vattnet blivit förgiftat? 😕

[Tinitusan]
0

så små fisk som neontetror kan lätt försvinna om de dör, dvs de förmultnar o äts upp av övriga invånare

ElinvBorg
0

Fiskdöd 😕 Köp hem ett NO2-test om du inte har ett hemma🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Evelina97
0

#8 Då blir ju nästa mysterium att lista ut varför dom dör… köpte dom i måndags på Djurmagazinet

Evelina97
0

#9 ja får nog göra det! Hade tänkt köpa lite fler fiskar idag men hoppar nog det tills jag vet ifall vattnet är okej :/

[Tinitusan]
0

om de är så nyintroducerade behöver det nödvändigftvis inte vara nitrit, även om jag också hade rekommenderat att du kollar det först o främst.

Apsn-
0

Jag hittade en gång en massa stimfisk i mitt filter där de verkade picka på filtervadden

Evelina97
0

#13 haha ojdå, mitt va tomt, hade nog hellre velat hitta lite fisk i filtret än att veta att vattnet är dåligt och att dom dör.. :(

72mm
1

Min hemmasnickrade amatör-teori om vad som tar död på fisk är 1. stress, 2. hastig förändring av vattenvärden och 3. eventuella giftigheter av olika slag. I den ordningen. 

När fisk dör (speciellt nyintroducerad) så tror jag den direkta orsaken oftast är stress. Den indirekta orsaken kan dock mycket väl vara både förändrad miljö och giftiga ämnen, men jag tror att fisk är fysiskt mycket tåligare mot nitrit än vad vi tror. När en firre ger upp tror jag sällan det är rent biologisk nitrit-förgitfning så mycket som stress från att hantera det. Speciellt om man chockar den med hastiga förändringar. Jag tror alltså nummer 2 och 3 orsakar alltså nummer 1. 

Så om man lyckas kombinera alla tre; ny fisk, dålig inkoppning (hastiga förändringar) i ett nytt akvarie (ej perfekta vattenvärden) där fisken inte är hemma (stress) så riskerar man nog att en del individer inte klarar av det. 

Så fiskpsykologen rekommenderar: 

• Minska stress (ge dem en bra miljö med gömställen och massa kompisar)
  • Var försiktig med för hastiga ändringar av vattnet (koppa in fisken, gör inga stora vattenbyten) 
  • Mata (mycket!) mindre  eller knappt alls innan tanken är väl inkörd. 

Om du redan gör/gjort allt detta kan det givetvis vara något annat, men man ska komma ihåg att bara genom antalet fiskar (10 i ditt fall) ökar risken markant att några individer är lite svagare, blir sjuka eller inte klarar stressen av att bli flyttade.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Evelina97
0

#15 oj! Din teori hjälpte mycket! Då ska jag se till att köpa mycket mer växter och sen kanske ett till par fiskar som är av samma sort så att stimmet växer lite, kanske blir lite tryggare så, sen ska jag absolut testa vattnet för att se så att det är okej, sen ska jag vänta med att göra görsta vattenbytet och göra det om ungefär 3 veckor om vattnet är friskt nog, tack så mycket;:)

Evelina97
0

Nu har ännu en liten fisk försvunnit och 7 återstår :((

Aristarcos
0

De kan vara sjuka vid inköpet,,kollar du bland växterna hittar du dem säkert, har du också kollat pumpen ?

Evelina97
0

Japp kollat både bland växter, i pumpen i gruset och under min "staty" som jag har, finns ingenting :(