Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1482 ggr
sammy78
0

Javamossa ... bra eller dålig!?

Har tänkt att skaffa Javamossa … men vill veta vad ni tycker om denna akvarieväxt?

Bra eller dålig ? (har hört både bra och dåligt )

marta01
1

JAG tycker den är bra särskilt till räkor, tycker även den är snygg och tålig.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

mimåne
0

Bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
0

Tycker den är bra, men blir lätt lite ovårdad om man inte trimmar den då och då.  Och som typ alla mossor, får man typ håralger i så är det bara att kasta, går inte att få bort. Däremot gillar räkorna och ynglena den🙂

Livandivan
0

Bra! Har det i alla mina igångsatta kar :) Tycker den är både fin och lättskött.

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

[Tinitusan]
0

och jag sällar mig till skaran med positiv inställning =)

MariaK1977
0

Bra och håralger kan lindas runt grillpinne och dras bort, kräver uthållighet men det går att bli av med…

sammy78
0

Ok, då blir det nog att skaffa javamossa då :)

Vad fäster ni javamossan med ?

Kan man få javamossa att fastna eller växa på sten och/eller akvariedekoration??

sauk1
0

Då får väl jag vara motpol :) Köpte weeping moss på plantswap och fick väldigt oväntat javamossa istället. Då var jag för mycket nybörjare för att fatta det direkt. När jag sen skulle ta bort den och byta var det omöjligt. Den sitter som berget på bakgrunden och roten. Omöjligt att få bort om man vill byta. Jag har förlikat mig med att den kan öka på djungelkänslan i karet, vilket jag gillar. Så tänk på det att den är en aggressiv växare.

MariaK1977
0

Åh, kanske har jag inte javamossa då trots allt, för har inte lyckas få den att växa fast. Har fäst med bomullstråd och när tråden ruttnat har mossan flutit iväg… Jag får ibland en känsla av att all mossa som "folk" inte vet vad det är kallas javamossa.

mimåne
0

Hur länge har du haft den fastbunden MariaK1977? Det tog nog mer än 1 år innan min mossa växte fast på stenar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

Bommulstråden gick upp i rök efter ca 5 månader, gick fortare än jag trott för den att lösas upp. Trodde nog också att mossan skulle fastna fortare… Jag får köra med polyester eller fiskelina nästa gång så kanske den hinner växa fast 😉

Apsn-
0

Christmas-mossan är finare tycker jag! :)