Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2608 ggr
EmiliaCaptor
0

Ljus in akvariet

kan man ha lampan i akvariet på för mycket? Om man inte tänker på alger som kommer då. Trivs fiskarna bättre när det är släckt? Vad jag har förstått så är det inte bra att ha ett akvarium så att det lyser in solljus, är det bara för att man får mer alger då eller är det något annat?

Spöket
0

Det bästa är att utgå från 7 timmars ljus och sen öka ljustimmarna om man inte får alger, för mkt ljus ger alger..likadant med solljus direkt på karet(som också ökar vattentempen)

Multi vad?

Spöket
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

några som snackar lite om det 🙂

Multi vad?

[Jens]
0

Ljuset är bara en liten fördel för växterna men det är få timmar och det är ungefär det Spöket tar upp mellan t ex 10:00 - 17:00. Akvarieljuset är för oss människor också för att vi ska kunna se i akvariet och tycka det är fint. Fiskarna har inget behov av akvarieljuset utan klarar sig gott utan det.

EmiliaCaptor
1

Okej tack. Men kan man ha för mycket ljus?

Spöket
0

Ja

Multi vad?

mizzm
0

Nu blev jag lite nyfiken, kan växterna ta skada om man har lysrören tända för länge? Alger har jag inga alls i karet, men det beror på att vi har gott om algätare och det står på en perfekt plats hemma dit inte solen når :)

[Jens]
0

Nej, inte på så sätt att växterna tar skada utan de tar endast emot 'deras behov' i 7-9 timmar. Mer ljus än så behöver de inte och får de mer så kan vissa alger triggas utav ljuset. Jag ska inte utveckla det alltför mycket för jag är ingen superexpert på detta med växter intagning av ljus utan det är vad jag har läst mig till. Jag vet t ex när jag hade snabbväxande växter så blev jag fascinerad av att se dem 'blomma upp', bli mer praktfulla en viss tid på förmiddagen men senare på eftermiddagen så tappar de sin kraft och går ner lite i vilo-läge.

EmiliaCaptor
0

Jag tror fortfarande inte att jag har fått svar på mina frågor… någon som kan svara på mina exakta frågor?

Lillyrod
0

Menar du ljustimmar eller menar du starkt ljus? För starkt ljus tror jag nog att man kan få. Fiskarna gillar säkert inte strålkastare hela dagen. De flesta fiskar vill gärna ha det lite "skuggigt".

Spöket
0

Tja, ha ljuset tänt i 24h i taket idet rummet du befinner dig i så besvara det nog din fråga.. Varken djur eller växter är gjorda för att ha ljust i för många timmar varje dag, året runt. (OT, hur gammal är du?)

Multi vad?

Denna kommentar har tagits bort.
EmiliaCaptor
1

Okej, jag är 15

[Jens]
0

Jag tyckte jag svarade på alla dina frågor men jag gör ett försök igen på ett enklare sätt:

1.Kan man ha lampan i akvariet på för mycket? Om man inte tänker på alger som kommer då. 

Har man nya lysrör och går efter vad de flesta akvarister säger så är det bra att hålla sig mellan 8-12 timmar om dagen. Har man det igång för många timmar så kan det trigga algernas uppkomst.

2. Trivs fiskarna bättre när det är släckt?

Ja och nej, Fiskar är precis som människor. Behöver ljus på dagen och mörkt på natten för att kunna sova bättre. Behöver dock ej vara lysrör sommartid men på vintern så behöver de lite extra ljus som vi människor.

3. Vad jag har förstått så är det inte bra att ha ett akvarium så att det lyser in solljus, är det bara för att man får mer alger då eller är det något annat?

Du har tänkt rätt angående alger men det finns dock en sak till som inte är bra med direktljus som jag kan komma på nu och det är risken att det blir för kraftiga temperaturförändringar. Vattnet stiger under dagen och går ner på kvällen.

EmiliaCaptor
0

#13 tack