Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 863 ggr
Hoseok
0

Ägg? Eller något annat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här om dagen la jag i sorgmanteltetror och neontetror i mitt akvarium. Dom första invånarna förutom min ancistrus. Skulle egentligen lägga ner dom en i taget (alltså efter sort, inte enskilda fiskar), men det blev lite hastigt. Men nu var det inte det det handlade om!

Jag upptäckte dessa små saker på min enda plastväxt i akvariet. Har googlat runt som en galning, men inte hittat något. Det är bara fyra stycken, och först trodde jag att det var luftbubblor, men jag petade jätteförsiktigt på en av dem och de sprack inte. 

De är helt genomskinliga, vilket får mig att undra om det verkligen är ägg? Kan inte mycket om tetrors fortplantning..

Om det inte är ägg, vad tusan är det? Någon sa att det kunde vara snäckägg, också. Men de lägger väl inte såna här?

[Jens]
0

Snäckägg så kanske de har gissat på posthorn och det är det inte. Svårt att säga vad det är utifrån tetror och Ancistrus. Har du mer fiskar? Hur fick du hem växten? Köptes privat eller butik ?

Hoseok
0

Inga andra fiskar. Plastväxten har varit där länge. Dock så lades det ner två nya växter, köpta på hornbach, för två dagar sen. Om det inte är tetrorna som lagt ägg så är det något från dom växterna. Akvariet är släckt just nu, så kan inte se om det är någon skillnad, ska kolla sen.

[Tinitusan]
2

på bilden ser det nästan ut som luftbubblor men det kanske är bilden som är missvisande?

mimåne
0

Har du kommit på vad det var?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hoseok
1

De satt ju som berget så jag förstår inte om det är bubblor.. Men de var borta i alla fall.

[Tinitusan]
0

hehe vilket mysterium, nej att det kan vara bilden som luras lite kan jag förstå.

[Jens]
0

Får jag fråga vad det är för växt? Kan det vara så att det har läckt lite kolväte-sekret?

[Tinitusan]
0

det var lite min tanke med luftbubblorna att det kom från växten, men är kolväte i sådan form som från en växt hårt?

mimåne
0

En plastväxt om jag förstod det rätt.

[Jens]
0

#9 Plastväxt??? Jösses, men är det inte så att det ska se ut så om det är en plastväxt?

Lillyrod
0

Låtsas Co2 ?

[Jens]
0

Ja, det var så jag tänkte Lillyrod… 🙂

Lillyrod
0

🙂

mimåne
1

"Jag upptäckte dessa små saker på min enda plastväxt i akvariet."

[Tinitusan]
2

haha tur att mimåne har koll på läget i alla fall ;)