Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1672 ggr
Whippet
0

Skaffa akvarium? igen...?

Hej!
Fyller om lite mer än en månad så tänkt på att kanske önska mig ett akvarium.. Tänkt detta Akvariumet, det som är 60 L. Har haft akvarium på 120 L innan när jag var mindre men vi klarade inte av det längre så vi sålde det. Men intresset har upptäckts igen och tycker det är så vackert och roligt. Men vet inte vilka fiskar jag ska ha, det är ju det jag vill ha tips på.. Hade varit kul med några snäckor, 1 eller 2 malar, också fiskar såklart. Men vet inte vilka fiskar jag ska ha än.

I'm out Vilar huvudet i handen

[KEEL]
0

Det du ska tänka på ifall du vill ha malar är att de flesta blir större än vad ett akvarium på 60 l med andra fiskar i, så leta efter malar som inte blir så stora. Sedan när det kommer till fiskar så skulle jag rekomendera några som inte hugger på snäckorna för då kommer de bara hålla sig undan och då kommer du inte se mycket av dom endå.

Sara97
1

det går inte att hämta sidan:( det finns ganska mycket att välja mellan :) vad vill DU ha för fiskar? tex färglada,eller mer personliga, eller något sådant. om du vill ha mal, kan jag starkt rekomendera otocinclus, för de passar det aktuella akvariet. hade du tänkt dig Ancistrus eller dylikt, får du uppgradera till mins 100 liter. men är det 60 du vill ha så otocinclus! och de vill vara i stim minst 5-6 st.. några tillexempel som går att ha i 60 liters. färgglada: Guppy eller Platy (gärna privatodlade då de som är köpta i butiken dör inom kort på grund av alldeles förmycket inavel och långa resor hit till sverige) eller kanske någon tetra art eller rasbora art? men båda dessa är stimfiskar. men väldigt fina personliga: Dvärggurami, Honungsgurami, någon apistogramma (dvärg ciklid) eller varför inte fjärilciklid. det finns många och här är bara några exempel, men kolla upp dem jag föreslog :) kolla gärna här i vårt Lexikon eller på zoopet.com välkommen och hoppas vi här kan hjälpa dig med det du söker :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Whippet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Nej såklart kommer inte skaffa en Ancistrus om det är den art du menar, utan en av de mindre malarna, måste kolla upp det. Bra att du nämnde det där om snäckorna, man vill ju se dom små rackarna ;)

#2 Här kommer en bild, såg nu att länken jag länkade inte funkade, så som du nämnde. Jag vill gärna ha någon fisk art som är färgglada och nyfikna, kollade in de arterna du skrev och föll direkt för Dvärg ciklid och Gurami! Nä kommer inte skaffa anicistrus då jag vet att dom kan bli runt 20 cm :P Vill ha någon mal art som är mindre och bara behöver vara runt 2-3 st max. Tyckte 5-6 var lite mycket dock, men de var väldigt fina (otocinclus) <3 Ska kolla in zoopet.com verkar vara en bra sida! :) 

Tack! :)

Gurky
0

För små akvarium är mina favoriter Boraras Brigittae och Celestichthys margaritatus, gärna i kombination med mycket växter och räkor.

Sara97
1

jag kan själv rekomendera guramis. speciellt Honungsgurami, för de har starka färger och är både nyfikna och lite "risktagare" haha (iallafall mina) när det gäller otocinclus, så kommer du antagligen bara se 2-3 åt gången (om du har bra gömställen och mycket växter) men om du syftar på algätare eller "städpatrull" så är räkor toppen! och de är jättesöta!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Whippet
0

#5 Kommer nog inte ha räkor men tack ändå :)

Kollat på malar nu och de ända malarna som passar är otocinclus, men hur stora blir dom?

Har tänkt på:

Guppy

Platy

Gurami 

Dvärgciklid 

Guppys är ju otroligt fina <3

Lillyrod
1

Titta in i vårt Lexikon här på sajten som du hittar högst upp på sidan. Där finns många av de fiskarna du nämner. De ord som är understrukna kan du klicka på så kommer du direkt till den fisken.

Sara97
0

otocinclus vittatus blir ca fem cm så de är relativt små.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Whippet
0

#7 Tack!

#8 Okej det är ju rätt lagom ;)

Jag undrar bara hur många fiskar jag kan ha i det akvariet (63 L) Jag tänkte typ 4-5 av varje fisk art.. Läste på jordbruksverket att 20 fiskar på ett 60 liters kar är max. Borde väl stämma?

mimåne
1

Hur många fiskar man kan ha på ett visst antal liter är väldigt individuellt och det finns ingen korrekt måttstock att följa för att ta reda på ett specifikt antal. Det beror helt på vad det är för typ av fiskar och hur stor belastning de har på akvariet. Något som kan vara bra att tänka på är att inte bli för ivrig, det är bättre för akvariet och fiskarna med lite mindre antal fiskar än att proppa det fullt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Whippet
0

#10 Guppy, Platy, Gurami och otociclus hade jag ju tänkt, sen några posthorns snäckor också.

mimåne
0

Det är fina arter du har valt men jag är lite orolig för att de ska bidra till att du möter samma öde igen i din hobby. När akvariet fungerar som det ska är det en underbar hobby men både Guppy och Platy är tyvärr hemskt sönderavlade. Det gör att det kommer finnas mycket sjukdom och dödsfall i akvariet, vilket kan sänka lusten och humöret rejält. Jag vill så gärna se att du får en bra start.

Fifill
0

Jag har haft runt 60 st dvärgkardinaler(ca 2 cm stora) och fem galaxyrasboras i ett 43 liters akvarium utan att vattenkvaliteten försämrades märkbart(rekommenderas dock inte!😛). Däremot så skulle jag gissa att så få som åtta-tio stycken platys skulle vara för mycket(och då tänker jag inte på storleken på fisken, utan hur de belastar karet) för ett lika stort akvarium.

Så fisksorten är, som sagt, viktigare än fiskmängden. Pratar vi dvärgkardinalfisk(som jag verkligen rekommenderar, underbar och tålig liten fisk) så skulle jag säga att du kan ha mellan 20-30 stycken till slut, beroende på vilka andra fiskar du har, för de belastar akvariet extremt lite, och stormtrivs i större stim.🙂

Whippet
0

#12 Hmm, vilka arter kan du rekommendera? Vill ju inte att alla ska dö …. :(

#13 Dom var väldigt fina! Skriver upp dom på min lilla lista ;) Dock vill jag nog inte ha 30 st av samma art.

Fifill
0

Fullt förståeligt, själv hade jag inget att säga till om i det hela, då mitt tidigare lilla stim på 6 st vildfångade dvärgkardinaler tyckte att det var dags att förmera sig… (Men 150 st yngel tycker jag var att ta i i överkant alltså…🤐)

Whippet
0

#15 Ojoj ja det är ju inte lite..🤦‍♂️

[Grodhopp]
0

Vad roligt att planera akvarium! Mitt tips som relativt ny (köpte akvarium i februari) är verkligen att skynda långsamt. Olika fiskar tar som sagt upp plats på olika sätt i ett akvarium, så enbart cm är inte tillförlitligt. Man får tänka på om de gillar att simma mycket eller behöver gömställen, vilka de kommer överens med mm. Dvärgklogrodor (INTE den stora klogrodan) är väldigt roliga och går att ha i litet akvarium. Man får dock se till att all mat inte äts upp av fiskarna då de inte är världens snabbaste små filurer :). Även dvärgpansarmalar (corydoras habrosus) har jag och kan rekommendera som söt och rolig fisk till litet kar. Finns artikel om dem på forumet.

mimåne
0

Det finns många tåliga, vackra arter i handeln som skulle passa dig och ditt akvarium. Men vad är du intresserad av för typ av fisk och vad vill du få ut av fisken? Ska det vara något spännande, en fisk som går att odla på eller något som bra simmar och ser vackert ut?

Whippet
3

#17 Vänta lite nu, så du säger att man kan ha grodor med fiskarna?! Nu blev jag helt uppspelt här hemma, haha älskar grodor! Behöver dom något land att gå upp på eller de lever i vattnet hela tiden, äter inte upp fiskarna eller så väl? 

#18 Jag tror jag skrev det i inlägg, men kanske inte så jätte tydligt? Jag gillar fiskar med fina färger (som nästan lyser) ungefär som Guppy.. Långa stora fina fenor är ett stort plus! Det skulle varit kul om man kunde fått lite yngel. :)

[Grodhopp]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mimåne, det kanske är fel att rekommendera dvärgcorydoras förresten, vet ju inte exakt hur stort de kräver??

Whippet: jodå visst kan man ha fiskar med grodor! Finns en artikel om afrikanska dvärgklogrodor här på forumet. Jag skriver det jag vet här iaf så får du ta bort inlägget om det tar för mkt plats 😊

Se till att det är DVÄRGklogrodor du köper och inte den vanliga klogrodan (de blir en dm och äter allt de får in i munnen). De som är albino är alltid den stora sorten. Ha dem tillsammans med fredliga fiskar. Se till att de får i sig mat, hade jag haft grodor i stora karet med hungriga platys och scalarer hade de nog dött av svält. Ge mygglarver (upptinade, annars kan de bli sjuka) på samma ställe varje gång och gärna mitt framför näsan på dem. Mata gärna fiskarna först så de är lite mätta. Grodorna är helakvatiska men de andas luft och för att de ska orka upp till ytan ska det inte vara för djupt eller strömt. De vill gärna ha flytväxter eller liknande att vila vid och gott om gömställen.Inga vassa saker i karet, de har känsligt skinn. De kan hoppa ur karet så täckglas eller ett avstånd mellan vattenyta och kant är viktigt. De hugger lite blint efter allt när de får mat men jag kan inte se alls att de jagar efter fiskar, skulle de försöka skulle de inte hinna ikapp iaf haha. Mina går med guppys och corydoras, även med yngel.

Bifogar en bild på en lite grodis som vilar vid termometern!

Whippet
0

#20 Tack så mycket för info, det går bra om man matar dom med tinade mygglarver väl? Vilken fin liten groda 😊

Mysan_
0

Om du inte tänkt ha så många fiskar kan jag starkt rekommendera kampfisken, väldigt vacker men aggressiv för det mesta. Se då till att inte ha flera hanar tillsammans, och ha gärna inte honor placerade med hanen om det är en hane du tänkt skaffa dig eftersom honorna brukar bli väldigt stressade av hanen.

Whippet
0

#22 Har faktiskt tänkt på kampfisken men ångrat mig lite, men tack ändå! Dom är ju supervackra, men vill nog ha lite fler fiskar och inte så aggressiv..

mimåne
0

Jo man kan ha dvärgcorydoras i 60L Grodhopp :)

Fiskar med fina färger, vackra fenor, som kanske kan få lite yngel och ska passa i ett sällskapsakvarium på 60L. Som samtidigt ska passa en nybörjare. Hm.

Det första jag kommer tänka på är en dvärgciklid. Det finns flera olika arter att välja mellan men det de har gemensamt är att de hålls parvis (åtminstone i så pass små akvarium som 60L) De är färggranna och finns i många olika teckningar, blå, röda, gula, mixade. + Att de går att få yngel på utan att det blir överdrivet. 

De går även att hålla i sällskapsakvarium med t.ex ett stim tetror och någon bottenfisk, problemet här är att ett 60L akvarium fort blir fullt och valen av fisk blir väldigt begränsade. Om du inte har köpt något akvarium ännu så föreslår jag att tänka över om du kan tänka dig något lite större, t.ex 112L? Redan där får man plats med lite mer. 

Jag läste även att du var intresserad av dvärgklogrodor, enligt mitt tycke är 60L i underkant för dem. Ett större akvarium skulle vara till fördel. Här finns en trevlig och bra artikel om dem om du är intresserad. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53f0c041ce12c40a02007bb9-afrikansk-dvargklogroda-hymenochirus-boettgeri

Litenloppa
0

Jag smiter in i tråden och håller med mimåne. Om du känner att det funkar ekonomiskt och med utrymme kan jag rekommendera att köpa lite större än du tror du vill ha. Jag köpte ett 112 L och är väl ganska nöjd just nu men känner redan att jag kommer vilja köpa rejält mycket större inom en snar framtid. Vet inte hur det ser ut i din butik men här i min kostade ett 60 liters set 1199 kr och ett 112 liters set 1299 kr…

[Grodhopp]
0

Oj, såg inte att du skrivit whippet: jo då mygglarver vill de ha, jag har bara läst att man måste Tina upp dem innan man matar dem, de kan bli sjuka och svälla upp annars. Också bra att mata med annat animaliskt. Jag har haft mina i en månad nu, de är pigga och glada och vi sitter alltid och tittar på vad de har för sig från köksbordet. Ju mer flytväxter desto bättre trivs de.

HeidiH
0

Jag brukar sällan ha mer än tre olika sorters fisk i akvariet. Har två st 200 liters och ett 63 liters. Bestäm dig för vad du vill ha som "huvudattraktion" och utgå från den fiskens förutsättningar. Och introducera en fisksort i taget. Och låt dem gå ensamma i ca åtta veckor. Sen nästa art, låt dem gå ett par veckor till. Tålamod och att skynda långsamt kommer du att tjäna på i längden.Då kommer du förhoppningsvis slippa obalanser som kan leda till alger eller i värsta fall fiskdöd pga av försämrade vattenvärden.

Fia81
0

Vi har ett 54 L med 1 Kampfisk hane, 3 zebrasnäckor och 6 Amanoräkor.

Sen har vi ett 96 L med ett stim Platy (stora och bebisar…), 6 fläckiga pansarmalar, 6 ottosar och 4 zebrasnäckor. 

Det är två fredliga akvarium där alla fiskarterna trivs med varandra :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"