mina kar och projekt del 4
nu blev det visst fullt igen ;)
gamla tråden hittar ni här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/542ecb59ce12c4504d0075d6-mina-kar-och-projekt-del-3?discussions-1
jens ja jag vet att det låter konstigt men jag är helt övertygad, har dubbelkollat doseringen hundra gånger, till o med mejlat extra för att kolla, o sen i somras har jag bara fått nitrit efter första dosen, eller efter ett vattenbyte(två doseringar)
Du kanske börjar med för stor dos i ett nystartat kar? Jag har visserligen inte använt PMDD i större doser i början iom att vattenvärdena inte är så stabila de tre-fyra första månaderna men det vet ju du att inte värdena är så stabila i början. =)
yup, har provat både med hel o halv dos, jag tänkt tanken redan första gången jag fick nitrit i samband o då var karet i fråga nästan 6 månader, de andra karen var 10 månader, o nu är visserligen inte karen mer än 2,5 månad men pumparna är ju 6 resp 7 månader "gamla" o jag använde halv dos nu denna gången men nitriten kom ändå..
Jag måste fråga dig vilken blandning du gör? Gör du det enkla eller det 'professionella' för jag kör efter det enkla för den är 'mildare' så att säga.
Jag fick väldigt höga nitratvärden av pmdd. Algerna kom ju rusande direkt pga det. Slutade helt med pmdd i över en månad och tillsatte Blue exit efter råd av en bekant. Det är egentligen för cyano men jag har aldrig haft klarare bättre vatten än vad jag har nu och algerna försvann. Kör nu 1/4 dels dos pmdd i lilla karet och det funkar, Klart fint vatten och inga alger. Växterna ser ut att må bra även om de inte växer i toppfart. I 96an har jag ingenting i vattnet än så länge,
jens, jag vet inte vilka blandningar som är vilka, gav 150 kr o fick 3 påsar o en vätska som blandades i 50cl flaskor.
lillyrod, ja att nitrat blir hög är ju lättare att förstå då man tillsätter nitrat men nitrit är mer svårförklarat, alla säger "nej kan inte ha samband" men ändå har jag för fjärde gången fått nitrit i karen efter försök att börja med PMDD…
vilket fall kommer jag inte fortsätta utan leta efter ngn annan växtnäring o prova det, jag tror säkert att det kan ha med mitt vatten att göra som då inte ger mig rätt grundförutsättningar för just PMDD
tråkigt är det i alla fall
Ja, jag är försiktig med PMDD precis som Lillyrod så minska gärna dosen men är du inte nöjd med det så ska du självklart sluta ed det och välja annat alternativ.
Man kan ju undra om det är för bra helt enkelt. Om du har sett sambandet så många gånger Tinitusan så är det säkert så.
oh ja sambandet går inte att förneka längre! och visst, skulle kunna dela dosen i fyra men då är ju frågan om det ens är lönt?
så lite goda nyheter är att jag inte bara sett en ny liten corydoras bland mina albino idag utan även en lite fläckig i ett annat kar!
roligt att de faktiskt lekt o fått yngel som klarat sig utan min inverkan o häftigt att man ser två på samma dag när man aldrig sett ngt innan, albinon var nog 1.5cm ungefär o fläckiga kanske 1cm =)
Men oj så roligt! Jag tror att jag har en metall med rom så jag väntar också med spänning :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja det var roligt, har ju fått snäckinvasion i mina nya kar nere i källaren, vet inte riktigt var de kommit ifrån men väl medveten om att jag matar lite i överkant, vilket i sig inte är fel bara man har koll på vattnet, men kanske då oxå tur i oturen att jag gör det för annars kanske de inte överlevt =)
Lite fler bebis-nyheter idag, mitt scalarpar fick ju stanna kvar hos mig o eftersom jag inte haft ngt bra kar har de tillfälligt fått bo i ett 130 i ställningen, ingen optimal lösning det är jag fullt medveten av men bättre än tillsammans med axloter eller pirayor som spekulanterna på hörnkaret tyckte haha. Vilket fall så har de haft svårt att anpassa sig o en lek resulterade i bara mögliga ägg bla o efter det har jag inte sett dem leka, o jakten på ett bättre kar till dem har varit prio, men titta var jag hittade idag, de har helt enkelt gömt äggen för mig haha, nu håller vi tummarna på att det blir överlevande då de ju är ensamma i karet!
Ser att du har legat i Tinitusan och det kommer bli så bra men ack så mycket arbete som måste göras ;)
Så trivsamt och trevligt de fick det, kampfiskarna! Där hade jag mått gott.
haha jens nu förstår jag inte riktigt, att byta vatten o mata fiskar i 15 kar är väl inte direkt ngt jobb ;)
Har du 15 akvarium nu redan?!
haft 19 hela hösten mimåne =)
har dock skurit ner till mindre o större när jag bytte till stora här upp, men ja 16 är det ju nu när jag räknar efter, men har två helglas kar 250 o 200 som väntar på uppstart, scalarerna ska få flytta då de ju helst ska 50cm högt o så vill jag gärna investera i ngt mer lekpar L-malar.
😮 15?!?!?! Haha! Känns som det var igår jag läste din första tråd här på forumet. Var det det där du gjorde en bakgrund med rötter? Eller var det någon annan? Det var häftigt i alla fall. Och så härligt att du verkligen kan satsa!
sarah haha ja det var jag, ett år sedan nu nästan, haha ja jag har nog hunnit med mer i mitt första år som akvarist än många gör på 10 men men det är sådan jag är haha
mimåne ja här uppe har jag ett 560 med malawi, 720 med papegojorna, scalarerna o L091, L014, L027, L200, L333, L397, två små med kampfiskarna.
i Källaren har jag ett 180l med L015, albino pansarmalar o Platy, sen ett 56l med L015 yngel, sen stora ställningen har 5 kar, ett med albino Ancistrus o white pearl räkor, ett med super rot Ancistrus o röd sakura räkor o 6 kardinaltetror(ska strax få sällskap av 4 neon), ett kar med mitt scalar lekpar o deras yngel o citronancistrus. o ett med alla blandade Ancistrus yngel, stora karet över går L075, L034, L147 mina två fläckiga pansarmalar som ja letar kompisar till o mitt stim med zebra danios, oh o massa regnbågsräkor som jag fått förklarat för inte så länge sedan mkt väl kan vara viltfärgade regnbågsräkor(kvittar mig egentligen)
sen min lilla ställning går nederst gula elefant o filopaludina(?) martensi o blå posthorn, nästa vita äpplen, nästa är rosa äpplen o rosa/röda posthorn, nästa är gula posthorn o överst blå o oliv/jade äpplen.
o det var nog alla tror jag =)
Min vanliga baby boom fortsätter, scalarerna har nu en massa massa frisimmande yngel, super rot o L015 ligger på rom igen, o jag har skymtat minst 2 små av de fläckiga pansarmalynglen, mitt Malawikar har säkerligen 20+ yngel så här blir vi fler o fler o fler ;)
Ojdå, haha lite måste man få skratta😃
haha skratta du på =)
#24 trevligt 👍 eller kanske håller på att bli lite mycket?
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
mkt? nej absolut inte, poängen är ju att de ska bli fler, har ju redan köpare på kö =)
🙂
#15 Vad snyggt med växterna på rötterna, är de fastbundna på något vis?
tack, om du menar kampfiskkaren så är det minianubis fastsatt med svarta buntband =)
så här hemma händer det grejer, jag har behövt uppgradera min stora ställning med innerfilter o några fler ramper ett tag men det har liksom inte funnits pengar, jag har dessutom svårt att orka eftersom mitt låga blodvärde, järnvärde o järndepå fortfarande inte gått att få upp till acceptabla värde, ligger o pendlar runt 110 i blodvärde o ni som haft lågt blodvärde vet hur jäkla trött man blir, med huset o numera studier på högskola har jag bestämt att avveckla min lilla ställning som jag har äpplena i, kommer flytta över alla färger i ett 200l kar så länge medan jag avvaktar beslutet i februari, ställning har jag svurit över hur otymplig den är sen jag köpte den, snygg men ack så frustrerande att arbeta med, o nu har jag dessutom nästan gjort en dubbel förtjänst på försäljningen, det öppnar upp till lite cash att införskaffa de där ramperna jag behöver, o innerfilterna som sitter i ställningen nu kan jag flytta över till mina stora ställning, a win-win situation egentligen även om det är lite vemodigt.
Åhnej, dåliga blodvärden är inte roligt. Jag förstår vad du går igenom, jag har också varit där. Jag har sett din annons om att ställningen var till salu. Kul att du fick så pass mycket som du fick för den :)
Haha ja helt galet, höll på att trilla ur sängen när han la take it or leave it budet som bara gällde i 5 min haha, o det kommer lösa mkt för mig, dels kan jag Betala den där nedrans tandläkaren o köpa ny ramp till strömkaret, mina äpplen har fått göra blandad kompott i ett 200l o jag ska ärligt säga att det att helt underbart ut med så många äpplen i ett så stort kar =)
Det är säkert jätte vackert men jag kan inte låta bli att tänka på de rena färgerna du har som jag vill du ska vara sååå rädd om 😊
hehe ingen fara jag sparar inga säckar, tänker faktiskt till o med att man skulle kunna ha bara ett 56l "parkar" så kan man ha alla färger blandade o sen plocka över de man vill ha fler av o låta dem gå i det lilla tills det blir en säck.
blev lite smått irriterad när jag ringde till hornbach för att kolla vad ders ramper kostar o fick till svar att de bara har juwels numera, så det blir till att leta vidare, vill inte ha ngt avancerat bara göra klart den stora ställningen nu när jag har råd =)
Förresten. Vet du vad som ploppade upp i min skalle idag!
Din stora planta javaormbunke du skulle få! Hur gick det med den?!
ah ja den fick jag hem o den var jättetor, dock var det inte en planta utan flera så jag delade upp den o satte på lite fler ställen i det stora karet, kan ta en bild imorgon =)
Så du fick vad du betalade för? Och blev nöjd? :)
ja absolut det tycker jag med tanke på att det var i en affär, den gick att jämställa med din planta du du skickade några skott av till mig!
förresten hatar jag doppvärmare!! ikväll var det bara 20 grader i Ancistrus yngelkaret så det var bara till att placera om doppvärmare o hoppas på att stora karet klarar sig här uppe ett dygn på bara en doppis, o några döda yngel så klart =(
Jag har under mina år med akvarium aldrig någonsin, inte en endaste gång, haft problem med doppvärmare. Min första doppvärmare från eheim som jag fick för 14år sen, den hänger med ännu den också.
haha så roligt för dig då mimåne….*inte alls bitter*
men ja jag har haft lite otur med dem, dessutom har jag kommit fram till att det är samma sorts värmare som oftast går sönder, o nu har jag glömt vilket märke det är haha
Det var inte menat som något du behövde avundas, utan min poäng var att det finns doppvärmare som är av kvalite och håller länge. Du behöver inte använda dåliga märken när det finns bra! :) Eheims doppvärmare!
haha jag förstod väl det, skojade mest med dig, men 2 av de doppvärmarna som bara lagt av att värma har faktiskt varit eheim, sen har jag haft två som exploderat o de har oxå varit samma märke men har helt glömt vilket märke det var…
Men så konstigt.. Har du köpt dem begagnade?
den ena ja men inte den andra, men en har jag ju flera eheim som håller, är eheim i alla tre större kar faktiskt, mer irriterande att jag inte kommer ihåg vilket märke som exploderat vid vattenbyten!
Exploderat. …. Jag förstår inte…..??
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#46 Du menar väl inte bokstavligt. Hemska tanke… en massa glassplitter i karet 😮
jo visst menar jag det, kan hända att de inte exploderar i den bemärkelsen att de sprutar glassplitter över hela karet men de går sönder när de utsetts för luft o se omsluts av kallare vatten igen, ganska vanlig företelse som jag förstått det, därför man ska dra ut sladden eller ha den liggandes så pass långt ner i karet att den inte kommer över vattenytan vid vattenbyten..
#49 Tur att jag alltid har för vana att dra ur kontakten när jag gör mina vattenbyten, eller rumsterar om så att doppvärmaren måste flyttas 🥵
Minns jag fel eller var det du som hade/har fredskallor vid ytan i ett av dina akvarier, hur har det gått med de?
Jag funderar på att ev. prova med en fredskalla vid ytan i ena hörnet i mitt 152 L kar….
ja det var jag o det har gått både bra o dåligt, första omgången band jag fast på en rot med rötterna nere o det fungerade inte alls, de ruttnade o dog, men sen tog jag o gjorde större hål i botten på en lerkruka o satte ned fredskallan med rötterna nere i karet o de har frodats sen jag satte ner dem =)
jag har även gullranka på samma sätt med bra resultat!
Kan du ta en bild på skapelsen…
absolut!
.
Ok då förstår jag.
Jag vill att fru Dvärggurami ska få en egen liten skog
Min tanke är att rötterna ska bli så pass långa så att de slingrar sig ett bra stycke ner i karet, men det kanske inte fungerar med vanliga rumsväxter.
Jag har ju också täckglas. Jag funderade på att göra det ena bakre hörnet lite större och bara låta växten hänga fast med rötterna nere i vattnet men det var väl så du gjorde när de ruttnade.
ja ungefär, jag har kommit fram till att en kruka funkar bättre, men prova dig fram!
Så här ser det ut i källaren hos mig nu, en himla röra o jag borde vekligen rensa ut,men tiden har varit knaper sista månaden o Fiskarna klagar nog inte i alla fall, ska säga iväg de sista stora albino ynglen idag o sen försöka fånga upp den nya kullen som hann smita ur grottan innan jag flyttade den till yngelkaret, så nu har jag 150+ yngel i ett djungelbeväxt kar(mitten till vänster) har man inte jobb så gör man sig eller vad är det man säger Haha
#61 looking good! ;)
tackar, du vill inte ha lite vattenpest?
Den där ställningen hade jag inte tackat nej till. Så fint!
Usch jag kliar mig i huvudet angående mitt 720, det är ngt som är fel men kan inte hitta/sätta fingret på det, sista månaden har jag fått göra vattenbyte två gånger i veckan minst för att mina fiskar flämtar, min ena lilla papegoja verkar ha svullna gälar till o med o min gamla scalar ser stundvis ut att ha det svårt, fiskarna blir pigga efter vattenbyte men efter några dagar loja o inaktiva, jag misstänkte först syrebrist då jag inte tycker fx6 har så bra drag o karet generellt är rätt grumligt så jag har satt in ett innefilter som pumpar 1000l/h med syreslang, det gjorde saken lite bättre men inte mkt,sen har jag funderat på parasiter eftersom jag ser lite svullna gälar,har därför höjt tempen till 28 o saltat sista 2-3 veckorna men tempen verkar göra saken värre så nu har det gått stå pass lång tid att om det var parasiter borde de väl dött ut, som jag förstår har de inte så lång livscykel? Så efter vattenbyte igår har jag sänkt tempen till runt 25-26 igen o idag gjorde jag rent fx6 o la i kol före att se om det kanske kan vara ngt tungmetall i karet på ngt lustigt sätt som orsakar det här, hjälper inte det vet jag inte riktigt vad jag ska göra, några tips eller förslag eller andra tankar jag har missat? Alla värden är bra, ingen nitrit, pH på runt 6.5 ingen nitrat.
tack mimåne, dock är jag inte själv så förtjust i ställningar då de är grymt opraktiska, svärt att komma åt o svårt att få upp yngel etc, hade jag kunnat hade jag gjort om o lagt till kanske 10-15cm till i mellan, men då hade klart övr karet blivit för högt haha
du har inga tankar om mitt problem i 720?
Jadu Tinitusan, vill du bli av med lite vattenpest så får du gärna skicka hitåt. Ska starta upp ett litet kar till å behöver något snabbväxande ;)
absolut klart jag gör! men du får nog skicka adress etc igen va haha
#65 Märkligt men tyvärr så kan jag inte komma med något förslag.
haha jens nä inte jag heller! påminner lite om när jag hade liknande problem i 375, kommer du ihåg det? då blev det ju inte bättre förrän jag bytte ut substratet, min tanke här är att det kanske är ngn av rötterna men att byta ut rötterna känns ju både jättetråkigt o framförallt dyrt haha
konstiga är att mina malar flämtar inte o inte heller botiorna o siameserna, de är ju annars de fiskar som är känsligast o som jag tex kollar nogast på om jag tex misstänker nitrit.
ja ja jag tyckte i alla fall att det verkade bättre igår eftermiddag efter jag rensade filtret o la i kol, funderingar går kring att kanske ha kol i innerfiltret istället så det är enkelt att byta ut, får se hur det fungerar nu närmsta dagarna, grejen är att jag ska hämta hem 4 till botior som jag fått o dragit ut på men nu måste jag ta hem dem.
trösten är väl att bottenfiskarna inte verkar så störda.
Ja, rötter ska man vara försiktig med. Det kan ju vara så att de är känsliga mot rötterna men du behöver ju inte kasta dem utan ta bort dem och prova om det är så att de blir bättre efter borttagningen av dem.
ja alternativet är att ta bort en i taget o se, men det är vilket om ett stort projekt eftersom vsrje rot har ett gäng växter fastsatta etc etc men ja det får nog bli så, viklet fall är det ju inget som är livshotande som tur är, så jag kan ju fortsätta köra uteslutningsmetoden.
om det inte blir bättre nu med kol så får det bli nästa steg!
Hmm.. Ja det låter ju inte riktigt som någon sjukdom utan snarare som något problem med vattnet. Det är vad jag tänker i första hand. Jag tycker du har gjort bra åtgärder hittills med syret så antagligen är det inte det heller. Jag får känslan av att det skulle kunna vara något som läcker ut i vattnet som fiskarna reagerar på. Det skulle kunna förklara varför det kommit smygandes och inte på dag 1. Använder du ev vattenberedningsmedel eller liknande för metaller? Har du plockat både stenarna och rötterna utifrån?
nej inte beredningsmedel, har ngt minne av att jag provade det dock men kommer inte ihåg om det funkade haha, skulle ju kunna köpa hem o prova att ha i dag 3 när jag märker skillnad, om nu inte kolet gör susan.
dock vet jag att just happy life fick mina malawi att klia sig, finns det ngt annat prisvärt märke?
stenarna har jag använt i mina andra kar, visserrligen några nya men plockade från samma ställe, rötterna är köpta begagnade från olika håll så jag tror nog mer på dem i så fall.
jag tippar på att det kan vara ngn av rötterna, får se nu i takt med att jag gör nästa moment. o som safgt, tror inte heller på sjukdom, har till o med lagt i lite bikarbonat då jag tänkt att det kan vara för lågt pH som triggar, har ju himla mjukt vatten.
idag har jag plockat upp de sista 50 albino Ancistrus ynglen som är stora nog o levererat till en vän till mig som är på g att starta upp butik, med mig hem fixk jag en ny Platy hane o 50st glödbandstetror, platyhanen fick åka ner till mina hona o hennes yngel medan tetrorna fick flytta in i strömkaret.
mitt filter i yngelkaret hade stannat igen, säkert 4e gång på en månad, blir tokig, nu har jag satt i ett mindre filter till o kommer köra dubbla tills jag funderat ut vad jag ska göra, har ju blivit erbjuden en luftpump för en billig peng men har inte kommit till skott ännu, kanske är det dax, räds dock lite för jobbet som kommer med att koppla upp alla karen, å andra sidan kommer jag säkerligen tjäna in pengar redan första månaden på el!
när jag är klar i källaren o sätter mig ner i soffan inser jag att mitt fx6 inte kör, dubbel-suck, bara till att koppla loss o skruva isär o där satt en sten i impellern, som tur va hade inget gått sönder, o det där extra innerfiltret är jag ganska glad för nu ska jag säga =)
Puh! Ingen rast och ingen ro! Jobbigt med akvarium ;)
haha nej verkligen inte! dock innebär det ganska mkt jobb att koppla upp alla kar till luftpump, inget jag har tid till nu med allt pluggande =/
Jag har givetvis ingen aning om vad som kan vara fel. Försöker ändå: Har du ändrat eller tillfört något på sistone? Genom erfarenhet av helt annat slag så ska man vara speciellt nyfiken på saker som kan kategoriseras som "men det kan ju omöjligen ha något med detta att göra" 🙂
Friskt kopplat är hälften brunnet!
72mm nope ingenting, har inte rört karet sen det startades i oktober förrutom några små regnbågsfiskar i december men de gick i karantänkar först..
o kan ni tänka er att det J#%&" fx6 filtret stod still igen nu på morgonen, jag får f*n gråa hår =(
Nämen oj vilka filterbekymmer du har! Minst sagt jobbigt.
Både sera och tetra har vattenberedningsmedel. Fungerar inte kolet så kanske det är värt ett försökt? Du är säkert bekant med att jag är kritisk mot diverse medel men jag tänker att du verkar ha så pass stora problem nu att varje liten idé är värd att prova på.
Sen brukar ju ens intuition vara rätt också. Känns det som att det är rötterna så är det nog värt att gå vidare där och försöka åtgärda problemet. Även om det lär bli jobbigt med tanke på hur välmöblerat du gjort akvariet.
ja jag är inte heller den som använder mkt, endast happylife start bakteriekultur till nystartade eller efter jag vattnat ut nitrit är det jag använder, men jo det är absolut värt ett försök!
Hur har det gått med ditt snäck-kalk-mjuktvatten-problem då?
tja, jag använder foderkrita till häst o även om det löser sig sakta så verkar det funka ok, svårt att svara på till hundra procent redan så klart eftersom flera snäckor redan är skadade, sitter i valet o kvalet om hur jag ska göra med de där äpplen….
MEN kan tala om att när jag suttit här o funderat på stora karet o då slog det mig att var det inte en vass kant på en av de där stora rötterna, plockade upp just den o tror ni inte att där var en rost fläck?
Rost på en rot?
ja så efter mkt svärande för att behöva såga med en handsåg i en blöt rot kunde jag halvt som halvt såga o sen slå av en bit med hammare o blotta en bit skruv som satt inne i roten, detta bara MÅSTE vara anledningen till att fiskarna har mått dåligt, kan nästan inte vara en tillfällighet!
vilket fall så kollade jag nitrit då filtret stängt av sig själv 3 gånger på några dagar o eftersom jag inte vet hur länge det varit av per gång, kan ha varit av hela natten tills imorse misstänkte jag nitrit o mkt riktigt knallrött, så med det o med tanke på rosten o säkerligen väldigt höga halter av div metaller bestämde jag mig för att helt enkelt tömma hela karet o fylla på med nytt vatten, så jag tömde tills nivån ni ser sen satte jag igång kranen på vänstra sidan o fortsatte tömma en 7-8 spannar till, nu fyller jag upp o häller i en flaska nitrivec som jag har hemma o håller tummarna på att det var här problemet låg, o att pumpen håller haha
håll tummarna med mig för jag hade verkligen uppskattat om detta kunde fungera nu =/
Ohhh herregud! .. och så störde jag dig med mina frågor i går kväll. Huaa! 😟
Men nej! Fy vad lurigt, skruv i en rot! Lite otippat liksom… Vilket jobb du fick :(
haha ja lite jobb var det allt, men men, nu på morgonen låter filtret lite igen, MEN det är igång =)
En skruv!? Det var oväntat. Men jag får hålla med, det känns ju verkligen som om du kan ha hittat orsaken. Måste ändå kännas hoppfullt. Bättre att hitta något som man kan göra något åt än att inte ens ha en diagnos. Håller tummarna för dig.
Vad heter pumpen som lägger av hela tiden? Kan vara bra att veta vad man inte ska köpa 😃
haha det vill jag inte tala om för egentligen älskar jag filtret! första gången det stannade berodde ju på en sten i impellern, tror sen att det berodde på en mindre läcka uppe på böjen av insuget som gjorde att det tog in luft dfter jag dragit i det när jag gjorde rent det o sen tog bort det igen pga stenen, o då är det ju programmerat att stanna för att det inte ska ske ngn typ av läckage. det har vilket fall fungerat bra nu sen jag tryckte ihop insuget ordentligt igen =)
det är ett fx6, tycker personligen att fx5 är bättre, mer fart i o inte lika "känsligt" men överlag är det ändå bra filter!
o vad gäller skruven är det blandade känslor, personen jag köpte roten av sålde oxå vad visade sig vara ett trasigt ytterfilter som jag själv fick lappa ihop då reservdelar inte finns att få tag på…
men alla fiskar utan min minsta papegoja o min gamla scalar verkar mkt bättre, kan hända att de två varit mest utsatta, jag hoppas de kommer klara sig, kommer köpa hem beredningsmedel o använda nu ett tag framöver då jag tror att det fortfarande kan finnas spår kvar på inredning o i vattnet eftersom jag inte tömde helt, men jag hoppas på att jag kan låta karet stå nu en 2 veckor utan att röra det, alternativt små vattenbyten max 10%.
så håll tummarna =)
Ja hoppas verkligen det ordnar sig nu! Och vilken typ som säljer sketna grejer :(
Tinitusan jag skulle gärna villja ha lite vatten pest av dig. Men hur har skruven hamnatt där
aj visst fasen Peppe skulle ha! tack för påminnelsen haha, ska kolla om där finns tillräckligt, skickade nämligen iväg en omgång igår. skicka PM kasse så ser vi hur vi gör =)
skruven har troligtvis hållt fast en annan rot skulle jag tro o så har toppen av skruven brytits av när skruven har rostat, o ja fy så irriterad jag varit!
Bra tina! Din intuition hade rätt. Det lät verkligen på din beskrivning som att det var metaller i vattnet och därför frågade jag dig om stenarna, då rötter vanligtvis inte ska innehålla några metalldelar. Men den här roten och skruven måste ju ha varit väldigt gammal om det här var så långt förgånget. För jag skulle vilja påstå ändå att både spik och skruv är relativt vanliga hjälpmedel i akvarium när det kommer till både det ena och det andra.
yup, min tanke är att ngn från början skruvat ihop med en gammal skruv som sen har rostat o gått av, sen har kanske roten gått från person till person o blivit borttagen som potentiell anledning, jag kommer dock bara såga bort delen där roten satt o sen hälla massa kokande vatten över den o vattna ur den i badkaret ett tag o sen prova att använda den i ett annat kar o se om det funkar, det är nämligen en stora o fin rot.
Det stora översta med alla grenarna är bara sååå snyggt.
Så fint du har det Tinitusan =)
Är det en skrivtavla den där svarta på väggen? Är det där du håller reda på vattenbyten, matning mm? :)
Och så skulle jag ju säga att din källare är rena drömmen!
Kanske skrivtavlan är till för att hålla reda på eventuella kullar?
tackar, o ni har rätt båda två, eftersom jag har så himla mkt i huvudet med allt pluggande så glömmer jag snabbt när jag gjort sista vattenbytet o två kullar har hunnit smita ut i odlingskaren för att jag inte hunnit flytta in grottan o hanen i en yngelkassett i tid, så nu står allt på tavlan =)
#97 Jag vill också ha ett akvarierum… 🤤
#97 Wow vilket fint rum det blev!
tack sauk, inte riktigt klart men en bra bit påvägen nu =)
Det var ju en smart lösning tinitusan. Jag borde skaffa mig ett litet block där jag skriver upp när jag köper nya fiskar för att hålla reda på deras ålder. Det är ett himla jobb att behöva gå igenom alla de trådar man har här i hopp om att hitta när man köpt en specifik individ..
Jag dokumenterar inköp, vattenbyten, rengöring av pump mm. mm. Har man en teflonhjärna som jag, då är en noteringsbok ett måste.
#97 Fantastiskt tjusigt! Om jag lovar att sköta om alla dina burkar får jag flytta in då? Jag kan sova under en handduk i ett hörn :) #107 #108 Jag investerade faktiskt i en app för ipaden just för att dokumentera saker. Nu är det eländiga programmet både buggigt och gränssnittsmässigt spretigt och besvärligt så jag kan inte direkt rekommendera det. Det gör sitt jobb dock.
Idag verkar man kunna göra allt med en app.. Tänk om man skulle råka tappa bort telefonen eller om den gick sönder. Oj oj! 😐
Kanske ska tillägga att jag har en stenålderstelefon.
haha 72mm nu har du gapat efter mkt ;)
bilder kommer, varit en icke så roligt händelserik dag idag…
igår sent på kvällen när jag skulle sova smällde det till ute i stora rummet, hundarna blev skitarga o jag flög upp, visade sig att altandörren stod öppen, jag hade mglömt att stänga den ordentligt när jag släppte ut hundarna innan jag la mig, var säkert den som smällde tänkte jag o stängde o la mig, men när jag skulle mata imorse möttes jag av en trasig stag på malawikaret!
förmodligen hade plexiskivan som jag fick med karet som täckglas på ena sidan tryckt på glaset som gjort att det sprack, som tur var hade inget hunnit hända karet under natten, är ju som tur är ett aluminiumkar så ramen har säkerligen hållt ihop det, men eftersom det är 70cm djupt behövs ju def en stag. så det var bara till att tömma.
har ju funderat på att sälja av malawina ett tag o göra om lkaret till malkar så jag antar att det här var ett tecken haha, så lika bra att göra det när jag ändå tömt karet liksom. så nu är alla malawi till salu o plåtslagaren ringd för att sätta dit ett stag av aluminium istället för glas.
Men hjälp vad du har mycket dramatik hela tiden! Jag skulle få magsår tror jag 😮Impad av att du håller humöret uppe! Hoppas ingen fisk kom till skada.
haha har väl inte så mkt val, bara att bita ihop…
nej det verkar som alla klarat sig bra, synd jag måste skiljas från de så här i all hast dock =/
Hehe, ja. "Skyll dig själv-leken" kallar vi det här hemma när någon utsätter sig för situationer där det kan gå snett…. som att ha akvarium t ex 😉 Men så värt i alla fall 😃
haha ja så kan man oxå se det ;)
nu är alla mina fina malawi borta o 720 överfullt, jag saknar redan mina fina malawisar, känns helt vemodigt =(
Oj det gick för med malawisarna =( men bra för dig! Hoppas du har några fiskar över till mig när jag kommer på besök. Jag tänkte på 720-akvariet, är det den som stod högst upp på en ställning som gick sönder?
nej nej, högst upp på ställningen är ett 320l 200x40x40 o där behöver jag "bara" byta ut skivan den står på som blivit skadad o sviktar lite, men karet som gick sönder är 560 här uppe, 720 står oxå här uppe o det är inte sönder o kommer inte heller gå sönder hoppas jag haha
Ojoj, tur i oturen att det inte var värre kanske?
#110 Tappat bort mobilen? Ingen fara, det finns en app för det! (skämtar inte). 😂
oh ja verkligen, karet i sig är ju helt o fint bara jag får dit en ny stag, kommer nita fast en i ramen istället för i glas som det var innan, känns mer hållbart så.
usch jag får tyvärr konstatera att jag inte alls blivit av med orsaken till mitt problem, tyckte igår att jag kunda ana mer flämtningar o i dag har jag def varit tvungen att göra rejält vattenbyte, tycker att karet borde klara sig mer än en vecka trots belastningen med tanke på att jag har så passa bra filtrering, men hoppas på att det bara var höga nitrat halter, blev 40% idag o en havl flaska nitrivec jag hade stående eftersom jag bytte så pass mkt sist, om problemet återkommer inom en vecka igen får jag helt enkelt börja från början, men det blir nog så att jag i samma veva som jag start om 560 som malkar helt enkelt börjar om helt med 720, tar ut alla rötter o dubbelkollar allt, aknske till o med kör helt nya om jag får tag på för en billig peng, kan inte komma på ngt annat som kan vara orsaken till detta =(
Va? Var det inte skruven tror du? Det suger ju ganska fett i så fall. Få saker är värre än att behöva börja om med felsökningen när man trodde man hade korn på en lösning.
nej tror tyvärr inte det, scalarerna står mest stilla i ena hörnan o inte alls aktiva, får se hur det är efter jag tänt idag
åhnej :(
jag avlivade min stora scalar idag, det är framförallt den dom har uppvisat problem o jag har sett hen få ngn typ av anfall ett par 2-3 gånger nu, så när jag såg vad som såg ut som en parasit, liten vit grej på sidan kändes det som om jag dels inte vill ta risken att det sprids o dels att den förmodligen lider, o eftersom jag inte vet hur gammal den är så kändes det bäst, o jag måste säga att nu efter att den varit borta i ngra timmar verkar övriga scalarer röra sig mer, vet inte om de helt enkelt höll sig runt den för att den var sjuk, vad tror ni?
jag känner mig lite osäker på om jag kanske inte är lite paranoid över detta karet, får placera jens med en kopp kaffe framför karet på lördag o be honom vara objektiv haha
Oh, va trist! 😭
Men det var nog rätt beslut trots allt. Man får väl anta att stackarn levt med det där ett bra tag, och vad jag har förstått så kan medicinering nästan vara värre än det man försöker råda bot på?
ja alltså med fiskar i karet för flera tusen som inte uppvisar några tecken på problem o en gammal scalar som ser ut att lida så kändes det som enda riktiga saken att göra, o faktiskt så har övriga 5 scalarer rört sig runt i karet hela kvällen mkt mer än de gjort sista tiden så jag misstänker att de helt enkelt hållt sig vid den sjuke av ngn typ av beskyddande lojalitet, får se hur de rör sig imorgon
jag tycker att scalarerna är mkt mer aktiva idag vilket känns toppen, det känns svårt att avgöra om det inte kan vara så att anledningen till deras inaktivitet innan var pga den sjuke o om papegojornas ngt annorlunda beteende beror på att karet just nu är fullt med fler fiskar än vanligt.
Det var då märkligt. Kan denna skalare ha varit dominant i gruppen och på så vis hållit de andra på halster?
ja mkt märkligt, men att hon var dominant tror jag säkert kan stämma eftersom hon var störst
Skönt att de verkar piggare nu!
Så här rörigt ser mitt 720 ut idag, jag tror bestämt att jag kommer tömma karet i veckan o börja om, måste ju ändå plantera växterna som var i 560 o jag kommer förmodligen inte starta om det på ngn månad då jag vill ha råd med större rötter etc så då kan jag lika väl fixa till 720 med det jag har!
Oj så fiskarna måste må gott där, jag ser papegojorna trivs i tegelrören också :)
haha ja fiskarna klagar förmodligen inte mer än på vad det nu är som får dem att flämta haha, igår hällde jag i en halv flaska, maxdosen, av happylife filtermedia men jag vet inte jag om det blivit ngt bättre, min kines är ju i karet nu o han brukar vara bra indikation om ngt inte stämmer o han andas väl snabbt.
jag kommer gå igenom alla rötter, har ev min aning om att det fina stora roten i mitten är skyldig då den är gammal, får bli till att ta ut den o sen vara mkt kritisk till resterande, sen kan jag ju plocka några av rötterna från källaren också, lika bra att göra så.
560 karet kommer jag att bygga ngn typ av aquaponic historia, karet är ju så pass brett o eftersom det står under hörnfönstret i söderläge får ju ev växter automatiskt mkt sol, hur jag kommer göra får vi se, ska ta hjälp av Xanna o hennes make till att konstruera det hela =)
usch idag har inte varit ngn rolig dag, mitt stora malkar sprack i botten o 70-80 fiskar har simmat hädan, lyckades dock rädda mina L034or o L147or men L075orna dog, 50 glödbandstetror, 10 zebra danios o 20 corydoras….
hör o häpnad dock, 7 timmar efter olyckan när jag tog mig ner för att försöka rädda några sandsnäckor såg jag överlevande räkor, plockade nu ett 20tal som alltså överlevt över 7 timmar utan vatten o sen direkt ner i ett nytt kar, fascinerande i allt elände…
Ursh vad hemskt :(
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#136 Nej vilket elände och alla fiskarna! Det där är ju mardrömmen att något akvarium spricker 😮 Det vill jag INTE uppleva! Var det gammalt, eller sprack det "bara så där"?
nja det var det karet vars skiva under hade svällt lite o som jag upptäckte förra helgen, men sen gick ju staget på 560l där på måndagen o eftersom det står här uppe blev det ju mer akut liksom, tanken var att tömma o byta i helgen men jag hann helt enkelt inte, känns jävligt korkat så här i efterhand men jag diskuterade saken med flera äldre akvarister som alla menade att det inte var ngn akut fara.
o ja alla mina fina fina fiskar, finns ingen möjlighet för mig att ens börja tänka tanken att ersätta det rent ekonomiskt heller…
Fy f*n rent ut sagt. Vilket elände. Känner verkligen med dig. Stod akvariet på en träskiva?
ja en bänkskiva som hade en liten kant där vatten kom in, man lär av sina misstag, denna gången var priset hårt…=/
Hade jag haft de arter som gick förlorade och bott närmare då hade du fått några av mig för att starta med. Jag har visserligen glödbandstetror men bor ju som sagt väldigt långt borta.
snällt av dig, jag kommer nog igen, får göra det bästa av det jag har nu bara =)
Men du milde tid vad du råkar ut för elände!! Men det var ju bra trots allt att du kunde rädda några till livet.
tyvärr låg L034 honan död imorse o hanen ser inte allt för pigg ut tyvärr…
rummet stinker o jag har svårigheter att tömma det på egen hand, inte min månad det här, men bara att bita ihop!
Va! Men herre gud.. Du som nyss pratade om att det värsta hade varit om just det här akvariet med malarna skulle spricka. Hur är det möjligt att ha så mycket otur! Är det här inte akvariet du har högst uppe i din ställning? Hur gick det i så fall med de undre?!
yup just det karet mimåne, de andra karen har klarat sig bra, inkl ljusramperna etc, tur i oturen antar jag, samtidigt känns det som att förlora Ancistrus hade varit lättare att hantera än mina L-malar, men men det är inte mkt att göra, får ta igen det sakta men säkert =/
Måste säga att jag lider verkligen med dig i och med detta.. Fy tusan så jobbigt. En riktig mardröm. Hade allt vatten med fisk och allt rasat ner på golvet när du upptäckte det?
jag hörde ett högt brummande från källaren o sprang ner, då var karet tomt o ytterfiltret av, doppvärmaren exploderad, streamerna tyst men innerfiltret brummade som fan, drog snabbt ut alla kontakter, tog en skål med akvarievatten från 180karet o började leta upp alla malarna, hittade 4 vid liv om än torra o sura, resten var döda o den ena överlevde sen inte natten. vattnet hade runnit ut o in i förrådet så det hela gick nog väldigt snabbt eftersom det är trösklar både vid ytterdörren o in till förrådet, resten hade mattorna sugit upp så det var ingen större fara med huset. men alla mina fina fiskar, usch jag mår fysiskt illa, har inte varit förberedd på att skiljas från alla dessa o alla malawi på typ en vecka =(
😕🌺
Verkligen jättetrist! Har du kollat om försäkringen kan täcka? Min betalar döda fiskar också. Vanlig villahemförsäkring.
jag har fått 1500 från försäkringsbolaget för att täcka tekniken, bättre än inget, synd bara jag inte har råd att låta det gå till inköp av nia fiskar, eller ens ny teknik…
idag har jag tömt mitt 720, de har flämtat som fan fast jag gjorde vattenbyte i onsdags o jag klarar inte att förlora fler fiskar nu så ut med allt i karet, nu bor fiskarna i 3 olika kar o jag ska tömma o skölja genom sanden o ersätta alla rötter etc, blir hardscape imorgon o fyllning igen på söndag, känns surt att starta om helt men kände att jag inte har ngt val, så nu blir det 2 nystartade kar igen, jag som precis fått fin balans i de andra två suck haha
idag hittade jag min L147 fläktandes i grottan, inte helt säker på att det är rom där, men han har aldrig fläktat innan utan bara legat där så jag håller tummarna i alla fall =)
Håller tummarna för att de är rom i grottan!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
jag var nere o lyste igår kväll o då var honan precis vid grottan, roligt att de gått i stora kar o inget hänt på 8 månader, men när de slängs ner i ett 56l med en miljon guppys ja då passar det haha
även om det inte är yngel så kommer det ju garanterat komma yngel i framtiden eftersom det rätta beteendet nu uppstått, L015 ser också ut att vara på det igen, L333 kommer få ett eget kar nu o kan jag bara få tag på en hona till min L397 hane som legat o fläktat i sin grotta i flera månader så kan jag få igång en riktigt trevlig samling av L-malsyngel =)
Vilka trevliga nyheter. Det låter spännande :)
tyvärr var där ingen rom i grottan men det känns inte långt borta nu =)
Hoppas nu du haft nog med otur, och att det bara blir tur 😃usch ve och fasa att ha så stora kar som sprungit läck. Det är makens största farhåga…
ja fy, karet kan kvitta men förlusten av fiskarna svider än, har fortfarande inte startat upp mitt 560 som malkar ännu då jag fortfarande sörjer mina fina fina L075 =(
en liten uppdatering kanske är dax, har inte skrivit på länge länge inser jag.
har ju startat 560l sen ca 3 veckor tillbaka, faktiskt helgen efter jag skrev mitt förra inlägg, har sen dess hunnit stoppa i 50st white pearl o 50st svarta neaontetror plus alla mina malar så klart, bild kommer när karet är tänt.
i samma kar har jag även satt två st blomlådor med massa hål i botten fyllda med lecakulor o massa olika växter, fredskalla, gullranka, ampellilja o monstera.
även mitt 720 har fått 2st blomlådor med liknande växter! har dock inte hunnit införskaffa ngt NO3 test än för att se om det gör ngn skillnad, har ju inte gjort ngn typ av genomflöde så inte helt säker på att det fungerar som jag vill.
källaren är en stor röra, jag har hunnit sälja av det trasiga karet o startat upp båda mina glaskar, 250l o 200l, bilder kommer, ska i helgen fixa runt där nere, har även sålt av annat som stått i källaren så som snickarbänk o dyl så allt ligger just nu huller om buller, men mamma kommer i helgen o då ska det flyttas runt o städas o målas lite =)
till sist har jag tyvärr sen en vecka tillbaka ungefär fått behandla 720 för vita pricken, kanske inte så svårt att förstå att det brutit ut då karet ju krånglat sen ett par månader tillbaka nu, dock måste jag säga att även om prickarna inte är borta o jag nog kommer vara tvungen att behandla en andra gång så verkar speciellt papegojorna generellt piggar, har jag tur har kanske medicinen tagit även det som krånglat för mig, håller tummarna!
Blomlåda
Just nu äpplekar men ska flyttas över jämte platykaret o inhysa mitt scalarlekpar
oj så rörigt det blev även när jag tog kort direkt, ifocus o min telefon är inte vänner haha, men ja äppelkaret skulle det ju stå inte ancistrusyngelkar men det förstod ni säkert! o det är det karet som sen ska husera mitt scalarpar =)
Ojojoj, här var det saker på gång vill jag lova, vilken energi du har tinitusan 🙂 Hoppas nu att allt går bra, och inga olyckor händer, du har ju haft så det räcker och blir över tycker jag. 👍
Vad kul att få se en uppdatering! Här går det framåt. Men så det blir en damm nu? :)
energi vet jag inte riktigt, har sett ut så där sen karet gick sönder känns det som haha, men jag tar lite i taget så gott jag kan, mamma kommer ner imorgon o ska hjälpa mig att röja lite, vissa saker är svåra att göra själv =/
mimåne, ja damm har det alltid varit plan på, bara användandet av den som bollats hit o dit haha, att den ska klarställas som damm är första steget, sen får jag se om det blir bara växter eller om det blir några små koi kanske, men en sak i taget!
Jo jag kommer ihåg när du göt grunden till dammen i din källare men sen hörde jag inte så mycket mer om projektet från dig förrän nyligt då du pratat om att du vill göra en terrass och en damm :) Tycker det är så roligt att se att du funderar på dammen nu igen, det låter verkligen som ett jätteroligt projekt!
Jösses vad du har att göra men det blir säkert bra till slut. Alla dina kar är väldigt fina. Just nu känns det som alla inreder så snyggt och mina ser ut precis som vanligt vad jag än gör : )
Dina akvarium är också super fina Lillyrod!
😊
mimåne, ja att det inte hänt så mkt beror på att väninnan som jag ska få duken o pumpen av inte har haft möjlighet att komma tillbaka, sen krävs lite kontantinsats också o pengarna har varit skrala sen i julas tyvärr så nu kräver allt mer planering o sparande än det gjorde förra året.
lillyrod tusen tack vad snäll du är, själv tycker jag oftast mina kar är för röriga, har försökt att inte stoppa i för mkt men det är väldigt svårt av ngn anledning haha
På så vis :) Vilken tur att du inte lagt det på hyllan :)
hehe nej nej, sen är ju tid en bristvara för mig just nu när jag pluggar på högskola, fritid är ett minne blott nästan haha
just nu sitter jag o funderar på hur jag ska kunna arrangera ngn typ av min-aquaponics historia i dammen, vill ha massa massa växtero tänker mig nästan att spärra av en 20cm bred spalt längst in som jag sen på ngt sätt spärrar av med nät o fyller med lecakulor sen sticker jag ner insuget av pumpen längst in i hörnan så vattnet filtreras igenom. har ni några bra förslag?
måtten på dammen kommer bli ca 155x105x70 =)
Ja men något sådant skulle väl kunna fungera? Fast det kanske är bättre att ha någon typ av skiva som delar av till filtret? Plexi eller vanligt glas?
Vad läckert det hade varit om man kunde ha en damm med en sida som är i glas förresten. Så att man kan kika in från sidan på fiskarna.. Så mycket det finns som man vill ha… Tur att jag är ung än :P
ah ja jag har funderat på om jag ska försöka göra översta biten med en glasskiva på långsidan, skulle i så fall bara bli kanske 20-30cm högt men det vore coolt!
har idag köpt lampor på ikeas fyndavdelning, 95 kr st gav jag o där fanns 3 st, kommer passa perfekt över dammen =)
Måste komma ihåg det här som ett argument när någon antyder att jag har konstiga projekt… "Men det finns folk som bygger dammar i källaren!" 😃
Coolt som f*n! Me like.
De där kommer att passa perfekt.
72mm haha ja använd gärna mig som referens, då kan du göra mkt utan att framstå som galen ;)
lillyrod, ja eller hur? mina glödlampor jag har i lamporna här upp är toppen, 10 000/25 000K med vitt/rött eller vitt/blått ljus o kostar 99kr för 14w o 129kr för 24w så nu har jag löst belysningen på ett riktigt billigt sätt, o lamporna kommer matcha aluminiumet i ställningen kanon =)
Var köper man såna glödlampor? Det är ju perfekt för akvarium.
Jag har beställt mina på zoo.se
men va fan kom inte bilden med då? så frustrerande det här med bilder från telefonen!!
.
Det där ska jag lägga på minnet : )
Ja de där lamporna läggs till i mitt minne också. Tack för ett bra tips. Hur fungerar dem för växterna du har i akvariet med dessa?
Vilka otroligt snygga kar du har. Åhhh vad jag är sugen på att göra om lite på nedervåningen, och kanske ställa in en akvarieställning eller två :)
Och all den där vattenpesten, du kan gärna skicka lite hitåt också om du vill bli av med den ;)
lamporna funkar bra vad jag märkt, har 4 till 720 som är 60 högt o 3 till 560 som är 50 högt, men jag har ju klart inga pretansiösa växter haha.
rovfisk skickar gärn nästa gång det är dax att räkna =)
Idag har jag flyttat på kar o grejat, hängt upp lamporna över dammen o glaskaren, dock inte kopplat in dem ännu så försök att visualisera utan ramperna under haha
Kom igen nu ifocus!
sorry hörre ni blir inga bilder, ifocus låter mig inte ladda upp några =/
Meen vi vill ju se.
ja jag vet inte varför den inte laddar upp dem =/
Nu då?
Inga bilder :(
ÄNTLIGEN!! ok så som sagt, ramperna kommer inte ligga där så fort jag kopplat ihop lamporna o det kommer sitta samma glödlampor med 12/25 000K i som jag har här uppe, äpplena kommer heller inte få fortsätta husera i 200l karet utan har nu fyra st 54l där jag kommer dela upp färgerna igen, kommer nog inte starta upp mer än två till, alltså tre sammanlagt, ett med gula o ett med blåa o ett med oliv/jade.
Det är jättesnyggt!
tack, ja det börjar likna mer hur jag vill att det ska se ut nu, har en del till att fixa o trixa med men till slut kommer det nog bli riktigt bra tror jag =)
Ser jättefint ut!
tackar, ja det blir nog bra tillslut =)
Ja det tror jag också. Snart kan du börja ta inträde!
haha, ja det hade varit ngt ;)
OJ vad snyggt :D
Följer och lär mig MASSOR! Som orolig nybörjare är jag inte avis på allt som hänt dig men tack för du delar med dig och ger oss en chans att se hur du fixar och löser allt. Duktigt!
tack grodhopp, roligt att höra att det i alla fall kan komma ngt positivt av allt =)
jag har tyvärr fullt upp med sista månaden i skolan just nu, finns inte mkt utrymme för ngt annat är skola, son o vattenbyten haha, när sommaren kommer hoppas jag på att kunna ägna lite mer tid åt mina fiskar o kanske kunna lägga upp lite bilder också!
blir inte klok på mitt 720, men det verkar i alla fall som om vita pricken är borta utan en sista behandling, men kommer hålla tempen uppe ett tag framöver o salt vid vattenbyten ett par 2-3 gånger till för säkerhetsskull.
560 är i alla fall hur stabilt som helst, har inte gjort vattenbyte på ett par veckor nu men nitratet lyser med sin frånvaro, verkar som de där blomlådorna hjälper till som de är tänkt =)
Oj, där skulle jag vilja sitta och njuta! Gör du det, du som har en akvariekällare? Sitter där nere och bara är, eller är det bara jobb? Frågar eftersom jag redan fastnat rejält (tre kar på tre månader) :D
Sitter ner gör man inte; alltid ngt att pilla med, men man njuter ju inget tiden =))
Oj vad läckert, ser nästan ut som hemma hos mig ;)
Så mysigt! Nu fattas det bara en sittpuff eller något i mitten av allt så att man kan ta en paus och bara titta :)
Ja pilla lite kan man ju sällan låta bli. Övar på att bara titta på mina fiskar, det är riktigt skönt och man ser beteenden som man inte gör annars… Iofs förstår jag att du har fullt upp med så många akvarium. Du förtjänar dock en paus med tanke på hur du verkar ha legat i!
kommer bli till att göra om där nere IGEN snart förmodligen då jag tänker ställa ner 720 där 250 o 200 står, sen flyttar jag över ställningen till väggen mot trappan o sen 180 som står där nu o 250 mot ytterväggen under fönstret, sen får vi se om jag tittar på 720 igen om ett tag =)
Har man inte jobb så skaffar man sig, Puh. Det där lär ta ett tag ; )
haha ja problemet bir väl att allt måste göras på en o samma gång haha!
Det ser ut som om du inte behöver fler ; )
Haha ja lite så, därför jag säljer, ska leta ett till super rot par istället =)
bläää jag hatar scalarer!! sen jag flyttade min lilla grupp på 5st till 720 med papegojorna så har det fungerat kanon, tyvärr dog en vid mitt akuta omstart men annars inget bråk eller så, tills nu när jag tragiskt nog sålt mina papegojor, nu bråkar de som f&/¤(% min sunset hona är helt tilltufsade, som tur är verkar jag bli av med mina två elakingar redan imorgon men det verkar ju absolut som om scalarer funkar bättre med ngn tuffare fisk som håller dem nere från hierarkin…
Usch, säg inte så, jag som har små på uppväxt, redan sett att en är dominant… Men ja, jag får skylla mig själv som köpt dem! Hoppasdet löser sig med nytt hem för dem!
jag fick sålt den som bråkade plus min fina blå hane, nu har jag bara mitt sunset lekpar kvar, verkar som hanen saknar sin polare, han o den blå var sams, men men han vänjer väl sig o har ju sin hona. dock uppvisar hon lite reservation för honom just nu men kanske inte så konstigt eftersom de andra tvärt blev så elaka mot henne, hennes hane kom ju o simmade imellan men stoppade ju inte dem, hoppas på att de leker snart så de blir synkade igen!
nu känns den här tråden ganska mättad, dax att starta en ny tycker jag:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/555d86b18e0e746012001d36-min-kar-och-projekt-del-5
ses där =)