Lukter från akvarium
Jag har en tid haft en känsla av att man borde lära sig lukta (och kanske smaka) sig till kvalité på vatten istället för att förlita sig till ett fåtal tester.
Kar som mäter noll kan ju lukta otroligt olika. Det känns lite som att vattentesterna är på tok för grova och kan egentligen bara signalera rena katastrofer. Variationerna i hur det luktar är däremot enormt stora.
Så hur är det, sniffar ni på era kar och drar slutsatser baserat på det? Kan man lukta sig till olika saker? Luktar surt vatten annorlunda än basiskt? Kan man lukta sig till hårdheten? Luktar nitrit?
Jag vet ju bara att mitt vatten luktar väldigt olika hela tiden, men jag har aldrig försökt koppla ihop det med något specifikt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Med tanke på fisktuberkulos skulle jag nog inte smaka vattnet…
Lukter känner jag också emellanåt och det är i två falls om jag reagerar och det när en död fisk eller snäcka hamnar vid ytan och eller när det är dags för delvattensbyten vilket inte sker så ofta när man har ett ytterfilter. Det luktar på ett konstigt sätt, inte friskt så att säga och då gör jag delvattensbyte och det blir bra igen eller rättare sagt så som jag vill att det ska lukta. Vad det är som gör att det luktar på det viset vet jag icke.
Mitt akvarievatten brukar inte direkt lukta något märkvärdigt. Däremot har det hänt att jag reagerat över att det luktat annorlunda och då kollat värdena, fiskdöd, matrester och så att pumpen är igång. Värdena har aldrig visat något konstigt men däremot har jag fått förklaringar som snäckdöd och pump som stannat av och börjat surna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag luktar på vattnet. Mitt luktar sjö. Ibland luktar det extra mycket sjö så det känns i ska rummet. Då gör jag ett extr vattenbyte. Ibland luktar det prutt pm jag har matat med broccoli. Men det är ite varje gång broccoli orsakar den lukten. Vet ej varför. Jag gör på samma sätt vare gång. Nån gång bildas lite cyano i ett hörn om Andmaten förökat sig så att vattnet blir lite stillastående just där. Det luktar lite fränt.
Ja, jag har börjat lukta på mitt. Eller rättare, på hur det luktar när man kommer upp på övervåningen där det står. Jag har märkt att när värdena (nitrit) ändrat sig till det sämre luktar det ruttet, otrevlig lukt. Det visar inget särskilt på testerna (tyvärr stickor - får skaffa dropptest snart), men jag märker på fiskarna att det inte står riktigt rätt till. Är allt bra i karet, luktar det inte från det, utan det luktar bara lite akvarium/sjö/växter när man lyfter på huven, angenäm akvariedoft. Så jag vet att när det luktar något när jag går upp på övervåningen är något fel, och om det inte luktar något är allt bra :) .
i mitt större akvarium luktar det friska växter och det är bra antar jag :) idet mindre varierar det väldigt olika, men börjar det lukta fisk eller liknande blir det vattenbyte på detsamma :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Måste berätta en sak. Igår när jag vaknade på morgonen och gick förbi akvariet så luktade det ruttet så jag tog bort glaset för att kolla men hittade ingen död fisk. Jag kollade noga och titta även på ruttna blad men hittade inget.
Tänkte att jag kanske kände fel och efter några timmar så var det den där illaluktande lukten igen och jag kollade återigen akvariet och tittade på golvet ifall en fisk hade hoppat men hittade inget. Vad sjutton då!
Gick runt och grämde mig och tänkte det kanske var jättevallesnerian som luktar för bladen ligger jämnt med ytan så jag ansade lite grann men inte så mycket men lite dock och sedan satte jag mig vid datorn igen. Då slog det mig vad det var som luktade! Det var mina påskliljor som hade gjort sitt och det var dags att kasta dem.

🙂
Ja det kan ju stinka verkligen. Tur det inte var akvariet :)
Det är en av anledningarna till att jag vägrar ge min fru snittblommor, har aldrig fått och kommer aldrig få det av mig, vill inte ge bort "lik"…;P
Däremot har hon fått levande blommor….
Kom på, vi var borta nu över helgen och då lägger jag alltid på täckglasen på mitt annars helt öppna akvarium. Och när vi kom hem och jag tog bort täckglasen så tyckte jag det luktade unket. Kollade noga men allt är bra. Undrar varför denna lukt. Den är borta nu några timmar senare.
Mitt luktar insjö vilket är tillfredsställande. Luktar det surströmming kollar jag nog fel burk.🤔
Jag nosar alltid på akvariet när jag matar dess invånare =) Minns att jag köpte tester någon gång i begynnelsen när jag skaffade mitt första akvarium, men att jag tyckte de var opålitliga och litade mer på doften ändå. Men det gäller inte bara akvarium, jag nosar mig fram till vilka frukter och annat jag ska köpa, och låter näsan avgöra om maten är färsk. Tycker även krukväxter doftar svagare när de blir lite torra, och såklart unket om de står i vatten. Skönt att det är flera här som doftar sig till saker! =P