Kallt i akvariet
Plötsligt är det kallt i vårt akvarium. 22 gr har det varit som mest de senaste dagarna. Jag har försökt vrida upp tempen på doppvärmaren men det hjälper inte. Den lyser med röd lampa som den ska men verkar inte ge nån värme. Jag gissar att jag måste köpa en ny värmare, eller hur? Den är bara ett halvår gammal men vi har inte kvittot kvar tyvärr….
skulle ta med mig doppvärmaren till butiken och prova reklamera den, kostar inget att försöka och lyckas det så blir det ju som det borde vara, dvs gratis..
Har du köpt per kreditkort så går betalningen att spåras !
Det borde jag förstås kolla! Det kostar ju ändå en del att köpa en ny….
Jag har inte varit så aktiv i det här forumet tidigare men läst en hel del trådar och inlägg och sett att det är många som har problem med att doppvärmaren går sönder. I några fall har man skrivit att det skett vid vattenbyte. Vad man MÅSTE tänka på vid vattenbyte.
Koppla ur värmaren då den annars blir överhettad rätt fort.
Låt den svalna under vattenytan, en del främst äldre värmare är fyllda med sand som håller värmen länge, andra med metallkulor med samma effekt.
Det spelar ingen roll om det är en termostatvärmare eftersom rummet som akvariet finns i oftast är mycket svalare än akvariet och termostaten registrerar detta och slår till strömmen.
Jag stänger alltid av doppvärmaren vid vattenbyte eftersom vattennivån sjunker och sedan sätter jag igång den igen när jag har fyllt på.
Inte nog med att den kan gå sönder, du kan både bränna dig ordentligt (så huden smälter fast) om du råkar röra vid en torrlagd doppvärmare.
Likväl kan den sonika explodera. Speciellt om du fyller på med iskallt vatten av någon anledning.
Mycket viktigt att stänga av den en stund innan så den svalnar av.
Innan vi svarar på om du behöver köpa en ny doppvärmare är det bra att veta din inomhustemperatur. Har du exotiska fiskar behövs en ny, men ibland kör folk med doppvärmare till fiskar som egentligen klarar av kallare vatten.
Kunde inte sagt det bättre, trasiga doppvärmare är ju dessutom en riktig dödsfälla om man dessutom kommer i kontakt med något som jordar.