Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 2667 ggr
eriksdotter
1

Paludarium - hjälp mig tipsa och trixa!

Hej! Jag har lyckats få tag i ett rejält akvarium: 187 liter, 6-kantigt, det är 80cm högt och har 60cm mellan motstående sidor. Till detta medföljer ett ytterfilter som jag inte riktigt vet vad det är och en ljusrap som antingen fungerar eller så gör den inte det (lite oklart än från säljaren). Ska hämta det hela på måndag nu är det tänkt!

Min plan för detta är ett paludarium :) jag har aldrig haft ett tidigare, men det har länge varit en dröm! Så, nu kommer projektet… ser fram emot ett projekt för resten av året ;)

Jag har ingen erfarenhet alls av detta så jag vill gärna ha åsikter och synpunkter, tips och trix! Tänkte dela med mig av min plan och mina funderingar:

- Tanken är att ca 30 cm av akvariet blir fyllt med vatten, och resterande 50cm blir landdel. Jag har ingen bra idé än hur jag ska ordna en lagom stor "plattform" för den horisontella landdelen, alltså den som blir markplan. Tar gärna emot tips där! Har funderat på någon slags upphängning av plexiglas eller liknande.

- Bakgrunden ger mig lite huvudbry. I och med att karet är kantigt vill jag helst INTE hålla på med frigolit och husfix och lack och hela det köret. Har provat på ett akvarium innan och tycker mest det är bökigt. Jag har kikat runt lite och fastnat för två varianter: EpiWeb eller kokosmatta! Jag vill ha en så grön och levande bakgrund som möjligt med växter som kan klättra på kork och lianer etc. 

- Vattenfall tänker jag skapa genom att låta ytterfiltret lyfta vattnet till en del längst upp vid kanten och låta vattnet "trickla" (rinna, droppa?) ner tillbaka i akvariedelen längs väggen. Funderar även på att skaffa mig en regnmaskin… tips här?

- Belysningen fungerar eller så fugerar den inte… hur är det egentigen med ljuskrav? Blått och rött ljus är de viktigaste för växterna, och av lysrörsserien Glo har väl PowerGlo den bästa kapaciteten (om man utgår från att rampen funkar)?

Ja, det här vart bara början, men hjälp mig hjärna med allt ni kan! Invånare har jag börjat fundera på som tex killis och kanske någon enkel grod/vandrande pinne ovanpå, vill inte ha det för avancerat!

Ha det fint!

72mm
1

Kul!

Rent spontant tänker jag på två saker. 

Försök att inte bygga bort för mycket vattenvolym med landsdelen. Den delen som täcks av land bör ju till största delen vara sump för pump, värmare o.dyl. 

Sedan tror jag att ditt största huvudbry kommer bli kondensation på glasen. Har du rinnande vatten och täckt ovandel kommer du få 100% luftfuktighet direkt. En tank som är öppen upptill (helt eller delvis) ventilerar ut en hel del av fuktigheten tillsammans med värmen. Tar du upp ett litet luftintag i botten blir denna ventilation otroligt mycket mer effektiv, speciellt om det är varmt i tanken (tänk skorsten).

Man bör också tänka på att det går inte att ventilera ut fuktig luft utan att också bli av med värme och tvärt om. Kondens är dock inte något problem om inte värmeskillnaden inne/ute är för stor.  Kallt och fuktigt är troligen enklast.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
0

Det finns ju någon typ av trä som används som inredning i terrarium. Ser ut som en "matta av bark" typ. Ingen aning om vad det kallas. Men, nu till saken. Det här flyter och är inte giftigt för fisk. Kanske man kan använda sig av något sådant som landdel? Ser naturligt ut och går ju även att borra i om man vill fästa det på något vis.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Carronella1
1

Du skulle kanske inte vela dela en bild på ditt kar? :)

Djurälskaren Hjärta

eriksdotter
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej ni! 

Nujäklar har karet landat! Hann inte svara något igår för det vart så mycket körande och sen var jag helt slutkörd… Men nu har jag både hunnit provfylla det och lagat en liten antydan till spricka (med hjälp av min gode vän och kollega Markus, heja honom)! Biogar bilder på hela kitet!

Har löst ventilationen, visade sig att topplocket har massa lufthål :) och blir det kondensation får jag öppna upp lite mer och sätta myggnät.

Planen för invånare är just nu ett par ögonfransgeckos, var hos en legend inom akvaristik i Södra Sandby idag och fick hålla i en liten rackare. Vi pratade en del och han trodde absolut att de skulle klara sig fint i ett sånt kar. Han menade också att det antagligen räcker med mitt ytterfilter (som visade sig vara ett totalt oanvänt Unimax 150, goa grejer…) som utsläpp, och att det kommer räcka för att bevattna och fukta omgivningen samt filtrera vattnet till fiskarna.

Det kommer antagligen bli ett gäng killis i vattendelen.

I övrigt har jag nog också löst (tillsammans med Markus) hur landdelen ska byggas utan att sno vattenvolym! En platå av plexiglas på tre eler fyra ben av pvc-rör som kläs in i nät så att mossa kan växa på dem. Sen ett annat pvc-rör som sträcker sig upp mot karets kant där man kan dra filterslangen igenom och sen täcka det med bakgrunden, blir superenkelt att dra slangen genom om man behöver rengöra. Landdelen kommer att täcka halva ytan (se ritning nedan), så blir gott om plats för både land- och vattenväxtlighet. 

Ljuset lutar åt att byta ut hela nuvarande armatur (transformatorn hade vittrat sönder, så inte konstigt att det inte lyser) mot en lysrörshållare för 2x30W och silikona fast i locket. Sen lägga en blå LED-slinga för nattljus i taket och fästa sänkbara ljusstavar under landdelen för att få månljus/dagsljus där.

Hur låter det?

mimåne
0

Det låter ju toppen!

Lilolizeit
1

Ska bli spännande att följa projektet. :)

#2 Korkbark?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

eriksdotter
1

Ja jag hoppas att det blir gött. Har tänkt täcka plexiskivan med nåt som inte ruttnar, typ kokosfibermatta. Är det nån som vet vart man kan skaffa sån förresten, googlar och googlar men hittar bara såna dörrmattor man kan köpa på ikea… inte direkt det jag vill ha! Är helt säker på att jag sålt sånt (jobbar i en djuraffär) till en kund en gång men hittar tamejfasen inte leverantören… typ tovade kokosfiber i centimetertjock matta?

Carronella1
0

Följer! :)

Djurälskaren Hjärta

eriksdotter
1

Tjena mittfena!

Nu har karet kommit på plats. Fick kånka iväg med det andra 160liters till andra ändan av rummet. Tyvärr åkte en av katternas tre klösmöbler ner i källaren pga detta… men tror inte att de sörjer alltför mycket, går ju att öppna balkongdörren numera i det fina vårvädret!

Nästa problem: kondens… som #1 skriver så är det svårt att bli av med den.. trodde jag skulle lyckas hålla mig till locket med de lufthål som där finnes, men har snackat runt lite mer nu i olika butiker och får mer och mer känslan av att kondensen blir jag inte av med. Och jag vägrar skaffa fläkt, Så. Nu till min lösning. Jag tänker bygga en tunn ram som jag spänner myggnät över och lägger som lock ovanpå karet. Får lista ut hur jag ska fästa det, silikona fast små gångjärn eller nåt baktill och en hasp framme. Hur som så kan jag på biltema skaffa vattentäta lysrörshållare att lägga uppe på karet, helt sonika.

Här är länken för lysrörsarmaturen: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65-359805/

Tror ni att det kan hjälpa?

eriksdotter
1

Ha! Jag hittade massa gammalt plexiglas i källaren. Räcker fint till avsatsen. Peace!

eriksdotter
1

Sådär.

Jag har nu beställt en del från dusk.se. Det blev inte epiweb, utan deras nya produkt hygrolon, som är mycket billigare och verkar funka alldeles utmärkt, på samma sätt som epiweb! Jag beställde:

1st 1000x1000 hygrolonduk (175kr)

1st epiwebgren small 35kr

1st epiwebgren medium 75kr

2st 50g mossmix á 130kr (fan vad dyrt, men värt)

Så får vi se hur det blir. Har fortfarande inte lyckats få tag i kokosfibermatta som inte kostar 350kr… Nu ska jag kapa plaströr till avsatsen (landhöjningen), fixade till plexiskivorna innan och silikonade ihop två stycken så jag får en stabil platta.

Tjohopp

72mm
1

Fint att hitta massa plexi, det är annars inte helt billigt. 

Jag tror definitivt att en helt öppen topp kommer göra stor skillnad. Om det mot förmodan inte skulle fungera så är nästa steg ett luftintag någonstans över vattennivån, men det skulle ju innebära håltagning i glas, och det är kanske inte något man ger sig på i första taget (det förstör ju möjligheterna att använda burken som akvarie).

eriksdotter
0

Ja alltså jag gör så att jag först provar med täckt topp och ser hur mycket kondens det egentligen blir. Såd även på dusk.se att de hade fläktar för 150:- så om det inte skulle lösa sig kanske jag kan sätta in en sån ändå.

72mm
0

Vete tusan om en fläkt som bara viftar runt luften i tanken hjälper. Kanske. Att inte bekymra sig för mycket innan man verkligen har testat är nog klokt dock.

eriksdotter
1

huj!

Nu har en vecka gått sen beställningen av allt från dusk.se, och tyvärr har det inte dykt upp än eftersom beställningsansvarig varit bortrest och återkom nu i fredags. Jag hoppas på att mina grejer kommer nu i veckan!

Men det var inte helt bortkastat att låta en vecka gå, jag har designat och köpt in MDF-skivor till möbelbygget, möbeln den kom på var så hemsk så den vill jag inte ha kvar. Så ikväll skruvar jag och sambon ihop en kub som det ska stå på! Har tappat lite fart i tankegångarna  i veckan, haft mycket att göra i skolan så blir inte så mycket tänka :) men nu kommer det nog igång igen när arbetet sätter lite fart!

eriksdotter
0

Är det någon som vet om man kan använda mossa från trädgården till vissa delar i ett paludarium?

72mm
0

Så länge du pratar om mossa och inte lavar så ser jag ingen anledning till varför de inte skulle trivas? Vet iofs inte hur våra vanliga svenska mossor hanterar tropiska temperaturer och avsaknad av vinterdvala, men det lär du väl märka :)

Spöket
0

Jag har problem med belysningen i mitt akvaterrarie, har 2st T8-rör ( till akvarie). Höjden är på 100cm och inget verkar trivas längst ner =(

Multi vad?

eriksdotter
2

Det är lite klurigt att få ljuset att nå så långt ner #18! Har du reflektorer i? Och när bytte du rör senast? Och vad för ljus är det? För att växter ska trivas så ska det vara så mycket blått ljus (= blåa våglängder, behöver nödvändigtvis inte se knallblått ut) som möjligt. Sen är det bara att plantera så tåliga växter som möjligt…

Jag fick i alla fall svar på ett antal frågetecken idag.

1. Blir det kondens på rutorna inne i karet om jag har locket på och det är vatten i? Svar: ja. Det har stått ca 2cm vatten i botten på karet nu över påskhelgen och locket har legat ovanpå. Har själv inte  varit hemma men såg igår kväll när jag kom hem att det var både imma och kondens på alla rutor, och inte lite heller. Slutsats: jag får köra med helt öppet upptill. Blir till att skaffa myggnät och fästa i ram.

2. Har Biltemas lysrörsarmatur en sladd med på köpet? Svar: nej. Jag får helt enkelt hoppas att jag kan luska ut hur man ska fästa en sådan när jag inhandlat lysrören. Köpte armaturen idag, 159:- för vattentät och stryktålig. Riktigt najs.

3. Hur ser epiweb ut egentligen? Svar: som typ.. jättegrov oasis. Fick mina grejer från dusk.se idag och det ser minst sagt lovande ut (bild kommer senare). Hygrolonet är mjukt som tyg!

4. Kan jag plantera mossa från trädgården i paludariet? Svar: nej. Den kommer tyvärr att ruttna… #17

Har även löst problemet med att min fina platå-insats gick sönder, silikonet lossnade från rören och de föll av. Tänker vända en lerkruka uppochner och låta plexiskivan vila ovanpå. 

Strax dags för bygge!

Lillyrod
0

#19 Man lär så länge man lever 😃

eriksdotter
0

Indeedo, det känns ju som att en får mer och mer koll för var dag… ska bara hinna med att plugga också :p

ladygrenners
0

Spännande projekt! :)

/Ladygrenners

eriksdotter
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det tycker jag med :)

Här kommer några bilder på hur det ser ut just nu! Tog ett kort av det jag fick från dusk, det är alltså två påsar mossmix, två epiweb-grenar i olika storlekar och hygrolonmatta. PS3-kontroll for scale.

eriksdotter
1

Hej igen!

Dåliga och mindre dåliga nyheter.

Skulle här om dagen rengöra glaset från kalk. Hade beställt växter från dusk (levande alltså) och mossa och dränkbara lysrör på ebay, Klappat och klart. 

Så visar det sig att akvariet inte alls har någon kalkbeläggning, nej, det är glaspest. Hurra hurra, kul! Går inte att få bort om man inte slipar bort det. Yey. Så nu står jag där med ett akvarium som har en vit grumlig hinna som jag inte kan få väck. Sweet. 

Sörjer en stund. 

Vän av backup-planer som jag är sätter hjärnan igång och fundera. Ringer runt till alla djuraffärer jag kan komma på inom rimlig radar, och får napp på Akvarietjänst. 1800 tar de för ett sprillans nytt exoterra 60x45x90! Taget. Det kommer på onsdag.

Jahapp. Något som är positivt är i alla fall att jag har löst ventilationen… no kondens. Sen kom ju växterna också, just nu står de i en liten skål med vatten. Hoppas de överlever till torsdag typ..

Lillyrod
1

Vad tråkigt att glaset var förstört. Sånt tänker man ju inte på i första hand. Tur du fick tag på ett nytt kar till ditt projekt. Det ska bli spännande att se hur det blir sen : )

[Tinitusan]
1

va? glaspest? hittar du på eller menar du allvar haha. om det vita är på insidan brukar det försvinna när karet fylls med vatten men det hjälper ju klart inte dig, va surt! hmm, inte säker på hur jag ska rekommendera dig att lösa det hela, men du kommer säkert på ngt, lycka till =)

eriksdotter
1

Hahah #26 ja man skulle kunna tro att jag hittar på… men se här http://sv.wikipedia.org/wiki/Glaspest

De är alltså en kemisk reaktion som uppstår i själva glaset när vatten långsamt får avdunsta (och då menar jag låååångsaaaamt). Det var vatten i karet när jag köpte det hos förre ägaren (lite skvalpande i botten), han har antagligen låtit det stå skitlänge med vatten i som sedan långsamt har avdunstat så att detta uppstått. I mitt fall är det en ganska osynlig hinna som blir synlig vid belysning, det syns mycket riktigt inte när jag fyller i vatten, men som du säger, det är ju inte det som är tanken för mig. Så det är egentligen skitsamma vad jag gör med glaset, kommer aldrig att få bort det vita. För övrigt är det jättesvårt att beskriva vad det ser ut som, bästa beskrivningen är typ vit olja på vatten…. Lite orgelbundet fläckigt. Inte alls som kalk. Jag provade allt, dränkte in skiten i kalkosan till och med, men det ger sig inte. Så ja, idag ska jag knata till affären och beställa mig ett exoterra.

Glaspestkaret kommer blir akvarium!

MariaK1977
0

Åh vilket spännande projekt! #18, vår javaormbunke har mått pestigt, inte växt och massa bruna blad. Nyligen slängde jag en hög mossa över och nu har den massa nya fina gröna blad:-) Den kanske skulle trivas i botten på ditt? Verkar i vilket fall inte uppskatta ljus. Glöm ej plantera den på sten eller rot i så fall.

mimåne
1

Ojdå! Men nu får du åtminstone ett helt nytt som du vet är säkert och tryggt att använda.

Draken
0

Tråkigt med glaspesten. Men se positivt på det hela, nu kommer du få både ett Paludarium OCH ett akvarium  👍

Lycka till :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

eriksdotter
1

#30 EXAKT! Fick muta sambon lite så han får vara med och bestämma om pestkaret… så blir han glad och tycker inte det blir för mycket. Har för tillfället tre akvarier igång, paludariet på ingång och nu då det här pestkaret ;)

mimåne
1

Men är det glaspest så är det väl ingen vidare idé att använda som akvarium? Finns det inte en stor risk för katastrof då..?

eriksdotter
0

Nä, inte vad jag har hört? Hur menar du? Det är en inre beläggning som jag har förstått det. Det syns inte när man har vatten på. Menar du att glaset kan bli svagare?

mimåne
1

Som jag förstod det när jag läste om glaspest i den länk du skickade så vittrar glaset sönder och flagnar. "Det har hänt att museiföremål har stått orörda och plötsligt fallit ihop i en hög glassplitter"

eriksdotter
0

Jaså, ja om det beror på dålig kvalite på glaset eller gammalt glas som över tid fått glaspest. Som jag förstod det (av långa diskussioner i Akvarister på Facebook) gäller inte detta för glaspest som uppstått pga avdunstning i akvarier… men jag ska kolla upp det så det inte blir som du säger :)

mimåne
0

Ja jag har inte stött på glaspest förut så lita inte på mig i denna fråga ;)

Taggeman
0

Då vet jag varför det är så svårt att få täckglaset rent o utan mjölkighet.

Tror att det här med att glas blir försvagat beror på att det var väldigt gammalt glas med fel sorts glasmassa som blev skör med tiden.

Jag funderar på om inte sånt här medel man använder till spis keramik/glas häll skulle gå att använda o gnugga bort det mesta av beläggningen i glaset. 🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

eriksdotter
1

#37 nä jag tror inte det, jag har gjort grundliga undersökningar i ämnet nu…. och INGEN har erfarit att det faktiskt gått att ta bort… inte ens på flashback, och där händer ju allt möjligt otroligt ;)

Aristarcos
0

Har lite glaspest på ett par äldre fin glas som gått i diskmaskinen. Men de håller ihop iallafall .. klart tillslut kanske de ger sig…

mimåne
0

Men vattentrycket i ett akvarium påverkar säkert också.

eriksdotter
0

Hur som haver är det nu i alla fall bestämt att jag ska sälja det… vi får inte plats helt enkelt, så landar på blocket Malmö ikväll! Så får vi se om någon är intresserad.

Själv fick jag hem HC-mossan idag :) hurra hurra! Och det nya terrariet kommer på onsdag, så snart är det dags :) nu längtar jag väldigt mycket, tur att detta är en lugnare vecka i skolan så jag hinner med allt :)

mimåne
0

Jag såg att du lagt ut det på facebook också. Jag tror att du kan behöva sänka priset något om du ska få napp. Men att pröva går ju alltid, lycka till :)

MariaK1977
0

Hur går det med projektet?