Mask, daggmask
Hej hej. Är det någon som har testat att ta mask/daggmask utifrån naturen och mata sina fiskar med? Går det? (Eller måste man köpa?)Vilka fiskar gillar det? Eller är det individuellt? Och om man gör det, är det något man ska tänka på förutom att skölja masken från smuts och jord??
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Följer!
Åh tack Fjordell! Vad bra. Då blir det gratis godis till fiskarna!!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#3 Härligt! Inga problem :) Gratis är extra gott ;)
Jag ger mina fiskar daggmask lite då å då, super poppis, har alltid hemma då de e basföda till mina amfibier.. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
är det nån sort mask som är bättre än nån annan, finns ju en och annan mask att välja på…
Lövmask är fin när man ska meta….
Det kanske man kan prova. O så ser vad de gillar bäst. Kirshim Finns det någon mask som e giftiga? Lilolizeit, men köper du eller är du ute och gräver i jord på våren och sommaren då haha, om det är basföda menar jag? Om jag bara hade haft ett större kar så hade jag införskaffat mig ett par axolotlar.."drömmer vidare"
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Låter som att en får ut och rota i den gamla gödselstacken snart, gratis är ju gott, och jag har tre hungriga kampherrar som säkert skulle uppskatta lite godis😃 Har noll koll på mask-sorter, men dom där röda små brukar ju funka fint när man fiskar.
Tror ni de måste leva eller funkar det med ny-överkörd mask från cykelvägen? Har så hysteriskt svårt att ta död på djur, mygg o fästingar undantaget…
#9 men det blir ju fiskarna som dödar masken 😉 maskar har igenomsnitt 5-6 hjärtan så om du klipper den mitt itu så lever den forfarande, utan smärtor,då maskar inte har några nerver…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag gräver när jag har möjlighet, annars köper jag "met-mask" på större djurmagazinet. Ska även finnas på sportfiske affärer å liknande. Gräver man upp mask själv ska man dock tänka på var dom varit, kanske kan vara bra att göra det i en rabatt man vet inte utsatts för massa avgaser å liknande, så cykelväg nja. Mina har gladeligen ätit alla maskar jag gett dom, metmask, daggmask, kompostmask och lövmask..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Lite tveksamt med att gräva i rabatten då maskarna ger bra näring till mina växter.. Men jag får ta med min lillebror ut på maskjakt i skogen haha :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
känner du inte någon med kompost, brukar vara bästa stället att leta mask på när man ska iväg och fiska (eller så är man lat och köper en burk mask i sportfiskebutiken)
Vilket roligt tips! Måste erkänna att jag faktiskt aldrig prövat ge vanlig mask någon gång. Men kanske blir det ändring på det nu.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#13 jovisst men då blir blir det till Brännö och tillbaka till kungälv med mig så då ligger skogen närmre här haha :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!