Sjuka fiskar?
Kom hem efter att ha varit iväg i två dagar och ser då att två Guppyhonor har någon form av vitaktig beläggning på delar av kroppen. Inga prickar utan någon dimmig täckning på delar av huvudet och stjärten. Den ena är pigg men det andra verkar slö. Kanske ska tillägga att den slöa honan ska ha ungar och är för tillfället otroligt stor. Hon simmar vid ytan hela tiden, kippar inte efter luft utan ligger med ryggen mot ytan medan hon simmar långsamt fram och tillbaka. Ska kanske tillägga att jag hittade en död hane som kan ha legat där i två dagar. Resten av mina fiskar är pigga och glada. Vad kan det bero på? Tog en helt värdelös bild som visar huvudet på den ena. Bättre än ingenting!
Bilden visar stort sett ingenting med efter din beskrivning så skulle jag gissa på Columnaris. Symptom för en infektion med Columnaris-bakterier är en vit bomullsliknande beläggning av korta tätt stående trådar på mun, fenor och fjällkanter. De vita ställena sprider sig snabbt på fiskhuden. I slutstadiet kan fenorna lösas upp från kanten och fiskarna står vaggande under vattenytan. Det som är viktigt är att reagera direkt, eftersom sjukdomen sprider sig snabbt och hela fiskbesättningen är i fara. Är det i tidigt stadium så kan man använda preparat Sera baktopur för att avhjälpa problemet.
Tack för svar! Jag googlade detta fenomen men tycker inte riktigt att det stämmer in på mina fiskar. Där är inget ludd eller något som sticker ut, de ser helt enkelt "bara" missfärgade ut. Som att någon målat på dom med något som liknar..Ja..Mjölk? Vet att min ena svärdbärarhona tappade färg när hanen var på henne för mycket. Det kan inte vara stress? Eller för högt PH-värde? Körde ett vattenbyte då det ändå var dags för det, så är det gjort iaf.
Om det inte skulle vara just det du säger, kan man ändå använda Sera Baktopur för säkerhets skull?
Nej det kommer inte funka. Titta på denna länk: http://smg.photobucket.com/user/Raven1234/media/Image2_resize.jpg.html
Sedan så ser jag att du skriver att det har drabbat en Guppy. Är det privatodlade Guppy som du har eller har du köpt dem via butik? Om de är från butik så skulle jag göra mig av med dem direkt för de är sönderavlade och lever inter mer än några månader. På sin höjd 5-6 månader om man har tur.
Efter din beskrivning tänker jag på hudgrumling. Jag bifogar en egen bild på hur det kan se ut.

Jag funderar på din havande guppyhona. Hon står alltså inte upp utan ligger vid ytan? Det är ett väldigt dåligt tecken i så fall och då befarar jag det värsta.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det låter faktiskt exakt som det! De kliar sig nämligen mot sanden, stenarna osv och simmar väldigt ryckigt. Jag plockade upp alla fiskar som verkade dåliga och har de nu i olika provisoriska dunkar. En hona rök tyvärr igår innan jag fick upp dom. De andra arterna verkar inte drabbade alls. Mina Guppies kom till mig för tio dagar sedan och är privatodlade av en bekant. Misstänker att han hade varmare vatten än vad jag har, kan det vara boven? Vad gör jag nu?
Nya förhållanden som en temperaturförändring kan absolut orsaka stress och sjukdom hos fisken.
Jag upplever själv att hudgrumling är svår att behandla och bli kvitt helt men det är absolut värt att försöka. Kanske är det bara mina egna erfarenheter som misslyckats. Hur som helst, du kan använda dig av en medicin för vita prick i kombination med en saltbehandling. Samtidigt höjer du temperaturen till 27grader. Följ bruksanvisningen för vita prick.
Medarbetare på akvariefisk ifokus