Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1548 ggr
mimåne
8

(film) Äppelsnäcka lägger ägg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår kväll när jag skulle lägga mig hittade jag en av mina snäckor på väg ut ur karet (tänke jag). Jag tog försiktigt tag om skalet på snäckan för att lyfta ner den, då jag plötsligt ser att snäckan lägger ju ägg! Och här kommer jag och stör henne!Skrattar

Här kommer en film från "födseln".
Ni får ursäkta mitt lilla babbel med sambon där mot slutet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
1

Wow!! Vad coolt. Lite segt men det tillhör väl snäckorna haha.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Fjordell
1

Underbart! Jag kom också på en av mina lila sötnosar med att lägga en klase förrförra natten. Första gången jag faktiskt sett det hända. Innan har jag bara fått se när de söker bra ställen att lägga äggen på, eller så har det plötsligt bara dykt upp lite klasar här och där.

[Tinitusan]
1

underbart!

Fia81
1

Vad roligt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[Jens]
1

Så häftigt och kul! Det är faktiskt första gången jag har sett det på en så bra film. Jag har aldrig lyckats se det live heller så det var verkligen uppskattat att du delade med dig!

usvead
1

Skithäftig film👍 Jag undrar vad du har som porlar så mysigt, ett vattenfall eller?

Sabsan
1

Åh vilken underbar film! :)

nickiee
1

underbar film ..önskar själv att jag hade några

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Oliviahack
1

Vad gör ni för att äggen ska kläckas? Mina lägger på locket (juwel) ovanför vattnet och dom torkar ju bara..

mimåne
0

Oj tack snälla ni, vad kul att ni tyckte om filmen :)
Jag försökte ta tid för att få veta hur länge det skulle ta för henne att lägga äggklasen men jag blev så himla trött att jag var tvungen lägga mig. Klockan var ganska sent. I filmen har hon hållit på i över en timme redan. Det måste ha tagit åtminstone det dubbla innan hon var klar.

Det porlande vattnet var anledningen till att jag behöll ljudet på i videon trots att jag svamlade lite där på slutet. Det lät så mysigt :) Man kanske skulle kunna kalla det vattenfall. Vattennivån låg tillfälligt nere på ca 20cm och utblåset från ytterfiltret kan inte flyttas ner så lågt utan var fortfarande i sin normala höjd. Det blev ett litet (eller ganska stort) fall innan det nådde ytan. Plask plask :) 

För att äggklasen ska kläckas ska den hållas fuktig (men inte blöt). Kanske fukten i ditt juwel akvarium Oliviahack är för låg?

Det var tyvärr inte möjligt för mig just nu att kläcka den här klasen. Akvariet hade tillfälligt inget täcklock och därför var det alldeles för torrt för att klasen skulle kunna överleva. Jag har heller inte plats med en massa snäcklingar just nu.

peppe_ing
0

åååhh vilken härlig film!! 

Aldrig lyckats fånga mina "in action"

mimåne
0

Tack peppe_ing :) Snäckan gjorde det hela mycket enklare för mig också genom att välja en plats högt uppe där jag fick bra insyn :)