Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1272 ggr
Borhan
0

Mått på akvarium

vad tycker ni om udda måtten L110xD70xH60 462l eller L150xD60xH110 990l? Jag vet att det är en smaksak det där med måtten, samt att det avgörs av hur mycket plats man har i huset, men det jag tänker mest på i det här faller är vikten som fördelas över en viss yta. 462l vatten fördelas på 0.77 kvadratmeter medan 990l fördelas på 0.9 kvadratmeter. Det är inte jättestor skillnad i yta medan vikten varierar väldigt mycket i och med antal liter.. Ska man istället satsa på akvarium med standardmåttet eller som täcker lite större yta? Anledningen till att jag frågar är att jag inte vet hur mycket golvet pallar, tror inte grannen vill ha ciklider i sitt vardagsrum.

Draken
0

Oj, klurig fråga. Jag vet inte vad som blir bäst, men vad gäller golvyta, så är det väl inte så stor skillnad på ett akvarium med standardmått, eller ett med lite udda mått, eller är jag helt ute och cyklar nu :/

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Borhan
0

#1 Mjaa, kan lika gärna vara jag som är ute och tar en cykeltur haha :) Jag tänker mest att man kanske bör undvika alltför mycket vikt på en liten yta. Men det kanske inte spelar någon roll..

[Jens]
0

Jag skulle gärna vilja ha det större för det är ju onekligen intressant men som du säger så ska ju golvet eller byrån eller vad den ska stå på hålla det. Att jag väljer det större är på grund av längden samt höjden. Jag önskar själv att ha ett längre kar och ett högre kar men men… det får bli en dröm än så länge ;)

Lillyrod
0

Att fördela vikten på större yta brukar väl vara bättre om man är osäker på golvet. Jag tror ju fisken hellre simmar fram och tillbaka än upp och ner men det är min åsikt. Vad fisken egentligen tycker vet man väl inte riktigt : )