Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1122 ggr
Dexterr
0

Räka som släppt romen?

Har en körsbärsräka som gått med rom i kanske 3v. För några dagar sen såg man ögonen på räklingarna, för två dagar sen så gjorde jag ett vattenbyte och igår såg jag inte den honan alls. Idag ser jag att hon släppt romen men ser inga räklingar. Det är väll för tidigt för att släppa romen? Kan vattenbytet ha stressat henne till att släppa dom?

[Tinitusan]
0

hmm vet inte exakt hur länge de går med rom faktiskt, men jag vet att nykläckta räklingar är mer eller mindre osynliga, så det kan vara så att du helt enkelt inte riktigt kan se dem ännu

MsSofieG
0

Första gångs mammor brukar ha en tendens att släppa några/alla ägg första gången hon går med rom. Kanske det som har hänt?

mimåne
1

Räkorna är så små och stillsamma vid det här stadiet att det är omöjligt att få syn på dem.. Jag har försökt och letat som tusan, men det går inte. Det kommer ta några veckor innan du börjar se dem. Ungefär vid den tidpunkten att honan går med ny rom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Dexterr
1

Oj glömde visst denna tråd i allt letande av räklingar…. Så jag gav upp o antog att det inte blev något denna gång. Men idag när jag skulle ner till akvariet o mata malarna så såg jag två små räklingar i mossan :)! Har väldigt mycket mossa på den stora roten, som dessutom har en hel del hål så inte konstigt att ja inte sett dom:p finns massa gömställen!

mimåne
1

Haha ja men grattis till räklingarna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus