Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2845 ggr
[worzak]
0

Corydoras julii vad mer

Har ett 60 liters akvarium jag startat upp, med rätt mycket växter men ändå yta att simma på för att vara ett litet kar. Tänkte släppa i några Corydoras  julii vill ha förslag på några snälla  firrar till . Funderade ett tag på att bara ha C J där i.

[Jens]
1

Det har säkert inte undgått dig att corydoras måste ha sand som bottensubstrat.

mimåne
5

Hej worzak!

Vad roligt med corydoras! Julii som är så vackra dessutom. Vad fick dig att välja just den arten? 

För att kunna ge dig tips om fisk som passar dig, så skulle jag vilja veta vad du vill få ut av fisken. Ska den bara vara snäll och vacker att se på? Eller vill du ha en utmaning att försöka odla på? Par, stimfisk O.s.v o.s.v o.s.v.

Annars tycker jag själv att små rasboror eller motsvarande passar bra med corydoras då de inte konkurrerar om maten på botten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[worzak]
0

Japp….  Har fin sand och  inte de minsta vass…….

Bra med växter…..

Fri simmyta så gott det går i ett litet akvarium….

[worzak]
0

Hejsan mimåne

Jadu… kollat och kollat på olika "firrar" och kom jämt tillbaka till denna och hört att flera gillar den så måste bara va en trevlig fisk.

Ja en snäll och trevlig fisk att se på får inte ta överhand över C J men ska finnas där . Svårt detta, men gärna någon som får yngel.

Får kolla på Rasboror som sagt svårt detta.

mimåne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Corydoras julii är svår att odla men däremot har den en vanlig, mycket lik släkting vid namn Corydoras trilineanus som sägs vara enkel att få avkomma på. Jag har själv skaffat mig ett gäng av dem nyligt och de är hittills den allra livligaste pansarmals arten jag prövat på. Om den är huvudattraktionen i ditt akvarium och du kan få yngel på den så kanske det inte är så viktigt med en fisk som också ynglar av sig? I så fall kan ju en liten stimfisk som inte går hårt åt rommen passa bra.

[worzak]
0

Den var vacker…. Var har du handlat  ?

Ja det kan du ha rätt i det du skriver…….   Nu funderar man    *L*

Det här blev en giftig hobby…..Trevlig

Denna kommentar har tagits bort.
sauk1
0

#5 Jag vet inte vem som säger till ig att trilineatus är lättodlad!? Den är guldlistad av SARF och jag har hittills bara fått fram tre levande yngel, men då genom att plocka ut rommen ur karet. 🤪

mimåne
1

Av de leopardpansarmalar vi har så har jag uppfattat att det är trilineanus man ska odla på om man vill ha någon av dem då den sägs vara lättast. Jag tror inte att den är lättodlad i klass med corydoras aeneus den klassiska metallpansarmalen, men definitivt inte svår. Du har väl dina sauk1 i ett sällskapsakvarium och bara det att dem kommit i lekkondition och lekt där, tycker jag styrker att de inte ska vara särskilt svåra. Hur många som överlevde och inte blev uppätna, tycker jag inte är relevant i hur lättodlade de är. För som du vet är trilineanus inga yngelvårdare och fiskrom en naturlig föda för fiskar.

Det var intressant att den skulle listas som guld på sarf. Jag uppfattar själv Brons som enkel, silver som medel och guld som svår eller omöjlig. Och det tycker jag inte stämmer in på trilineanus.. Men, det är kul att du kunnat visa sarf det motsatta med att ha fått lek på dina i ditt sällskapsakvarium. Jag ser fram emot att se hur det kommer gå för mina egna också, jag hoppas att de ska komma upp i lekkondition.

[worzak]
0

Dåligt foto, men blev ett gäng av dessa. Corydoras Sterbai

[worzak]
0

Försöker en gång till…….

HeidiH
0

Jag själv är ju väldigt förtjust i Svärdbärare.. men levandefödare överlag lär absolut käka mat som ligger på botten så de lär konkurrera lite med dina corys… Men det har jag själv tänkt ha. Corys och en vildform av Svärdbärare..

mimåne
2

Vilket trevligt val! Sterbai är jättefina. Dem har jag själv också. Visste du att de orangea fenstrålarna är giftiga?

sauk1
1

#9 Jag har räknat det som att leken äger rum inte är allt. De ska ju också lyckas med rommen, så att den teoretiskt ska kunna kläckas och bli något. Det senare känns inte helt hundra med mina trilineatus. Plus att de bara sätter fast kanske fem till åtta korn per lek. Men i relation till annat kanske de är lättlekta? Jag har för lite erfarenhet.

[worzak]
0

#13 Ja där kan jag bara hålla med…..  Nickar bara

Jo jag visste det men det är ju inget farligt som ett getingstick säger vissa andra som att bränna sej å en nässla, måste testa så man vet.

Ja jag är jätte nöjd med mitt val, en jäkla fart på dom…… 

Snygga foton du tar, måste lära mej mina blir inte bra och så blir dom på sniskan.

[worzak]
0

#14 Var la dina äggen på växter eller på glaset?

mimåne
1

Att de kommer upp i lekkondition och leker räknar jag nog mest. Jag tycker du har helt rätt i att rommen ska bli befruktad och att individerna ska vara av bra kvalitet så att rommen har chans att bli till något, men det här känns inte som en utgångspunkt i hur enkla eller svåra de är. Man utgår väl ändå från att alla är fertila och friska och sen om de individer man har inte visar sig vara lämpliga, så skulle jag inte dra hela arten över det. Det blir väl snarare en odlingsfråga och huruvida det lönar sig att odla på dem i större utsträckning. T.ex de arter som lägger rom i stora mängder på en gång kan man tänka sig är mycket lönsammare än de som lägger några få korn åt gången. Men oavsett det ena eller andra resultatet så har de ju lekt.

Jag läste även i schäferboken igår kväll att trilineanus inte skulle vara lika lättodlade som man kan tänkas tro p.g.a dess popularitet i handeln. Men jag funderar om det här också är sett från en synpunkt om odling, snarare än hur lättlekta de är. Eller kanske är det bara jag som skiljer på de här två? 

Har du sett dina lägga rom flera gånger men att rommen av någon orsak möglar, eller blir det inte till något för att de äts upp?

sauk1
2

#16 De lägger på både glas och växter. Enstaka ägg och utspritt i hela karet. #17 De blir ofta uppätna i karet men jag har ofta tagit ut och haft i glasbehållare eller yngelkasse. 20-40% kläcks men svårt hålla dem vid liv sen, som nykläckta yngel.

[worzak]
0

#18  Lyckats klara något yngel ?

sauk1
0

#19 Javisst, stimmet är större nu än förr :)

[worzak]
0

Men se där……Trevligt

Ja man får se hur det blir här så småningom….. Bara hålla tummen

mimåne
0

Vad matar du dem med?

[worzak]
0

Jag skiftar mellan flingfoder , Artemia och räkmix.

När jag ska till Luleå nästa gång ska jag köpa lite "köttigare" käk

mimåne
0

Jamen se där du bor också i trakterna. Köpte du sterbai hos rolles eller på magazinet? Jag såg att dem hade inne där.

Vad har du sauk1 gett dina corydoras yngel för mat?

[worzak]
0

Yes….. i Piteå

Nä inte Rolle den här gången utan magazinet  Storheden……….

mimåne
0

Jag ska kanske dit nästa vecka, är möjligt att jag köper några fler sterbai då om de fortfarande finns kvar några.

[worzak]
0

Ja det var ett bra val man gjorde  ,hur  många har du ?

Måste köpa ett större akvarium på ett tag, då blir det några till…..

Tycker dom är jätte bra på Storheden ja Rolle är också super bra!……

sauk1
1

#24 Jag tycker äggula utpressad i vattnet i microskopisk portion har funkat bäst. Just nu matar jag faktiskt tre yngel i ett glas flera gånger om dagen. med vattenbyte före varje gång.

mimåne
0

Lycka till sauk1 jag håller tummarna för dig. Vill verkligen se dig lyckas med dem. Har du prövat liquifry åt dem någon gång?

sauk1
0

Ja det har jag. Brukar alternera. Mest irriterande är att de var tre. Nu ser jag bara två. Har jag lyckats förlora en vid vb?!

mimåne
0

Nämen ojdå! Det hade verkligen varit oturligt..