Ancistrus dör, varför?
Mina Ancistrus yngel började röra sig utanför grottan (som de föddes i) igår, idag ser jag att akvariet är grumligt och nästan alla yngel är döda, är det någon som vet varför och vad man kan göra åt det? Jag la i gurka igår kan det vara felet?
grönsaker ska inte ligga i karet längre än ca 6 timmar men jag har aldrig låtit det ligga längre så jag vet inte om det avger dåliga saker i karet efter en så lång tid som en dag. Det kan vara orsaken. Vad du kan göra är att byta delvatten och ta bort gurkan och hoppas på att att några överlever.
Den låg i över natten, tog väck gurkan direkt på morgonen när jag såg detta och gjorde ett vattenbyte men nu när jag kommer hem ser jag att ännu fler har dött… Bör jag ta upp ett litet plastakvarie och lägga dom i?
Med vilket vatten? Har du fler akvarium så kan du göra det. Är det nytt vatten så är det en risk men det kan gå om du tillsätter bakteriekultur.
Jag har flera akvarier, borde jag starta upp ett till och endast ta vatten från ett annat akvarie?
Borde jag ta grus från det andra akvariet också?
Nej, du kan ta vatten från ett annat kar och sedan gärna växter från ett annat kar för de vill gärna gömma sig. Finns det någon rot i ett annat kar så lyft över det också för de gillar att gnaga/suga på rötter.
Grus är inte livsnödvändigt och det var därför jag skrev 'nej'. Tänk på att se till att det är bra temperatur i bunken också.
Kan jag använda samma doppvärmare som var i det "dåliga" akvariet? för jag har inte fler värmare att använda
och får chansa på det då att de inte blir uppätna, men hur ska jag göra med de vuxna? Det går redan 2 vuxna i akvariet som de små får flytta till (60liter)
Flytta över dem med. De kan vara det en kort stund tills du får i ordning på den större. Det kan ju inte ta lång tid för det fixar du väl under morgondagen?
Hur ska jag fixa det "dåliga" akvariet? Men ja jag fixar det under morgondagen :)
Börja om från scratch skulle jag säga. Det skulle jag ha gjort om jag vore du. Hade inte vågat chansa.
Det är dock mycket kallare i det akvariet, ska jag lägga dom i en sån liten yngelbur som man lägger i karen. De får isåfall hamna i karet med malawicikliderna där det är ca 25 grader eller temperaturen spelar ingen roll?
vuxna ska klara ganska så kallt men yngel är jag osäker på. Hur kallt har du i guppy-karet för de ska ju inte ha det så kallt. Gärna ca 25-26 grader och det är inte kallt för yngel.
Nu har jag inte hängt med till 100 i tråden här men du ska nog inte ha dem med malawiciklidrna då jag antar att det är ordentligt mkt högre pH och kh i det karet än malarna gillar.
Nja cikliderna har lite högre ph bara. Kan malarna gå i det kallare karet med neontetrorna och de andra? Det är ca 21-22 grader där i
Men å andra sidan är det kanske bättre än att de går kvar i det förorenade vattnet. Vad otäckt förresten att gurka kan göra sådär! Vill minnas att jag läst om någon annan som råkade ut för samma sak.
Nja lite skillnad är det men satte i den andra doppvärmaren som egentligen bara är upp till 25 liter men den får duga. I det gamla akvariet som ynglerna gick i var det mellan 25-26 grader i detta som de får gå i nu är de 21-22 grader, är det för stor skillnad? :)
Jo känns lite sådär vet dock inte om det var gurkan, har matat flera gånger med gurkan och det har inte hänt något :(
tvivlar starkt på att en gurka över natten är orsaken till dina problem
Det borde det väl inte vara egentligen. Ge dem en rejäl inkoppning bara och håll tummarna. Så skulle nog jag göra. Det är ju uppenbarligen inte bra för dem där de är nu.
Eller förlåt, du kanske redan flyttat dem? Hänger inte med riktigt tror jag :)
Jag har haft i grönsaker över ett dygn utan att mina guppys koolat. Tror något annat är boven faktiskt. Har du lagt i något annat i karet ? någon metall tex ? Sten ?
Skalade du gurkan? annars kan det ha suttit bekämpningsmedel i skalet? bara en tanke..
jag har haft kullar som dött av snabbt för att de aldrig började äta ordentligt, det kan bero på mkt men gurkan tror jag inte, jag har haft gurka i mina kar i över dygnet, brukar faktiskt låta grönsakerna ligga tills de blir uppätna utan problem
Jag har precis börjat flytta dom nu. Jag får väl göra om allt från början i karet så får jag hoppas på att det inte händer igen. Är det något speciellt man ska tänka på när man har massa ancistrusyngel i ett litet kar?
Gömställen och rot att gnaga på är väl viktigast. Och mat förstås.
byt vatten ofta!
Jo jag tvekar med på att det är gurkan men tänkte att det var bäst att fråga. Jag hade inte skalat gurkan men det kanske kan vara en tanke till nästa gång, tack för tipset. Finns det något enkelt sätt att få dom att börja äta, eller det är bara att sitta och hoppas på att dom gör det?
Gömställen och rot har dom, byter vatten ca 2 ggr i veckan i och med att det bara är ett 30-liters kar
nja alltså oftast äter de med god aptit men ibland vill de inte alls, de gånger har jag inte lyckats utan de har dött av efterhand tyvärr
ja jag får väl hoppas på att det inte är så för mig, jag kunde visseligen inte se att det var något yngel som var framme och åt på gurkan någon gång :(
Jag tycker kokta skalade ärtor är bra mat. De kan lätt ligga i ett dygn utan att skita ner vattnet. Och det brukar vara poppis hos mina Ancistrus. Sen finns ju maltabletter som inte löser upp sig och sönderfaller till gegga. De är bra. Dem måste dock ändå tas bort efter natten om de inte ätits upp. Förresten, matar du till natten? De är ju nattaktiva.
prova med squach o broccoli oxå
Jag matar nästan alltid bara vid kvällen så att det får ligga över natten, det var så jag gjort nu, gett dom gurka på kvällen, alla verkade pigga och sen vaknar man på morgonen och 60 % av alla malar är döda och sen när man kommer hem från skolan så är yttligare ca 15-20 % döda…. Hur hade ni gjort, tvättat grusen och allt som var i akvariet eller bara bytt ut allt vatten och suga upp alla döda yngel och skitet som är på botten?
Vad matar du med, ger du dem algtabletter också ???
Jag ger dom algtabletter, ärtor och gurka :)
Förhoppningsvis var kanske detta bara otur och vad det beror på kanske ingen kan komma på. Men ska jag rensa allt dvs inredning och grus eller bara byta allt vatten? Och efter det, hur lång tid ska jag vänta innan jag släpper i ancistrusparet i karet igen?
Sug upp allt skräp från botten och byt ut vattnet. Du kanske kan ta en del vatten från dina andra kar? Det finns ju nyttiga bakterier i bottensubstratet som är synd att städa bort. Kanske även rensa filtret försiktigt?
Kan man släppa tillbaka de 2 vuxna malarna nu efter 2 dagar eller ska man vänta längre? :) De små ancistrusynglerna verkar klara sig i det andra akvariet så nu är det bara att hoppas så att de inte blir uppätna :)
Svårt säga. Är allt det där grumliga borta? Kolla nitrit och pH och är det ok så borde du kunna släppa i dem tycker jag.
Det är inte grumligt längre. Har inget att kolla nitrit och PH med så det blir svårt. :(
Varje akvarist bör ha test för No2 och pH-värde till hands !