Sjukdom eller ålder?
Här om dagen så började en utav mina platys få lite lite böjd rygg, och det har bara blivit värre och värre. Alla andra platys mår jättebra och har rak rygg, men vad har hänt med den?
Kan det vara en sjukdom eller kan det kanske vara ålder?
Är det något jag ska vara orolig över att dom andra också kommer få så? (sjukdom som kan smitta)
Bara lite orolig för att han har mått bra hela tiden jag har haft han förutom för någon dag sendan då det uppkom.
Skulle behöva lite hjälp om vad det kan vara…
Djurälskaren 
#1 Okej, tack för svaret men det var ju inte bra… 😕 Jag har inte avlat på den hemma då jag inte vill avla på dom men men, där den bodde förut (butik) blev den nog ganska avlad… 😭 Min favvo Platy, så trevlig och söt.
Djurälskaren 
Ja det är så trist när det blir så. När man säger sönderavlad menar man att individerna får sämre kvalitet pga av att det liksom blir en massproduktion. Fiskarna får t ex sämre motståndskraft mot olika sjukdomar och de blir känsligare överlag. Din Platy kanske kommer från en "svag" stam helt enkelt. Kan man köpa från privatpersoner så har fiskarna ofta avlats och vuxit upp i en bättre miljö och är också starkare och mer långlivade individer. Hoppas du förstår mitt svammel.
#3 Ja, tack. Nu förstår jag vad du menar. Ja, det är väldigt synd att det ska bli så men men…
Djurälskaren