Hur lång tid utan mat!
Hej!
Jjag har fått nematoder i mitt snäckakvarium och jag vet att de inte är farliga men de börjar bli lite väl många så jag vill försöka få ner antalet.
Vad jag har förstått så gäller det att vara noga med vattenbyten och dra ner på stödmatningen, vilket jag också har gjort och det märks då posthornen inte lägger lika många ägg som innan. Men det gör inget just nu.
Jag tänkte att jag upphör helt med matningen ett tag och gör ett ordentligt vattenbyte (har ett annat väl fungerande akvarium som jag kan ta vatten ifrån isf. så det inte blir för mycket nytt kranvatten till dem)
Nu till min fråga: hur länge kan snäckorna gå utan extramat vill ju inte att de ska svälta? finns inte mycket alger i karet och det är äpplen och posthorn som bor där.
Har även läst att guppyyngel gärna kalasar i sig nematoder men jag har inga och vill inte skaffa mig Guppy heller finns det inga andra fiskar som kan passa tex: endlershonor? (för det har jag)
Tacksam för svar om det är någon som vet!

Är väl värt att testa om ett par-tre endlers-tjejer tycker att de är ok mat?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
De flesta fiskar med stor mun nog gillar att äta dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Mm, det är bara det att jag inte vill få med mig några nematoder till det andra karet via håven, fast de kanske blir uppätna innan de hinner etablera sig.
Sedan verkar inte fiskarna trivas i snäckakvariet, vilket är en anledning till att det har blivit just ett akvarium till snäckorna för de verkar trivas, fast ha i fiskar i ett dygn kanske fungerar ändå. 🤔
Nematoder finns nog mer eller mindre i alla akvarium. I de flesta ser man de inte alls då fiskarna är duktiga på att äta upp dem. Oftast blir det ett "problem" i mindre akvarium där mindre fisk, eller kanske ingen fisk alls går. Som i ett snäck eller räkakvarium.
Du behöver inte oroa dig för att få invasion i ditt andra akvarium via håven. Hade nematoderna möjlighet att leva gott i det akvariet, så hade de redan gjort det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jo jag vet att det lever nog både det ena och det andra i våra akvarium som inte vi har tagit dit 😉 Jag är mest orolig för mina små endlersflickor, vill inte att de ska stryka med i processen då jag är väldigt förtjust i dem. Men små matvrak är de! 😛