Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1329 ggr
Hells Angel
0

Sjuk Prakt Botia?

Hej, min prakt botia har något som liknar fettfläckar på sidorna. Jag kan tyvärr ej ta bild då fläckarna inte syns på bild om inte kameran fokuserar vilket den inte kan göra då botior simmar runt hela tiden. 

Någon som vet vad det kan vara?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
0

Är det typ som utstickande bölder eller mer som om fläcken tillhörde fiskens teckning?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hells Angel
0

Det ser ut som geleaktiga vattenblåsor.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
0

Har den råkat ut för någonting innan som kan ha gett den ytliga skador? Hur många "blåsor" är det?

Hells Angel
0

Jag har inte sett nått som kunnat ge skador. Det är 3 fläckar och dem är ganska ojämna.

mimåne
0

Jag tänker ifall den kan ha råkat få någon typ av svamp. Det blir utväxter på kroppen av olika de slag beroende på vilken svamp det är. I regel dyker det däremot upp om och i skador fisken haft på kroppen.

Vi hade även en diskussion om tumörer här på sajten för en kort tid tillbaka. Där var det en mal som hade utväxter liknande stora gelebollar. Spekulationen var just tumörer i den frågan.

Hells Angel
0

Jag såg den tråden men det är inte såna, dem härer helt genomskinliga, som gelé.

[Jens]
1

Varför blir en fisk sjuk? Jag har letat och har tyvärr inte hittat svaret på vad din botia har råkat ut för och en bild är passande för att kunna hjälpa till. 

Sedan måste man ta reda på varför botian blev sjuk? Den vanligaste orsaken till att en fisk blir sjuk är att den har utsatts för stress i någon form. En fisk kan bli stressad av många olika saker t.ex. dålig vattenkvalité, plötsliga förändringar av vattnets kvalité, felaktiga vattenvärden, felaktig temperatur, ovarsamt hanterande, felaktig kost, angrepp från andra fiskar, följdsjukdomar, för få gömställen, felaktig belysning, transporter, flyttning mellan olika akvarier osv. En sjuk fisk kan i regel botas genom lämplig medicinering, men det gäller också att ta reda varför den blev sjuk (stressorsaken). När och om (det är inte alltid så lätt) man rett ut orsaken måste man självklart rätta till felet, annars är risken stor att fisken (fiskarna) insjuknar mycket snabbt igen.

Hells Angel
0

Det ända som är nytt och kan ha stressad botian är att jag har köpt väldig många nya växter!

[Jens]
0

Vad har du för storlek på ditt akvarium? Vad har du för andra fiskar i karet ? Är det nystartat?

Hells Angel
0

Jag vet ej hur stort akvariumet är. dem är ganska små och går därför med kuhlii ålar och platys. Akvariumet är 9 år så det är inte nystartat!

mimåne
0

Har det skett någon förändring med blåsorna? Bättre sämre?

Mundis
0

Om du kan mäta längd, bredd och höjd på akvariet är det lätt att räkna ut volymen. Längdxbreddxhöjd=volym, om du räknar i dm får du fram liter direkt, om du räknar i cm måste du dela med 1000.

Sara97
0

åh tack där fick jag en bra förklaring på ett problem i matte boken haha😃 Mundis

har du gjort någon behandling? tex ektozonsalt? det brukar hjälpa mot det mesta även fast man kanske inte vet orsaken till.. men rätta mig om jag har fel..

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Eftersom jag inte vet vad det kan vara och det verkar som inte någon annan riktigt kan komma på det heller så rekommenderar jag dig att gå direkt till en akvariebutik imorgon och berättar om problemet så får dom hjälpa dig. Hoppas det går bra.

[Tinitusan]
0

om en fisk får en skada, skrapar sig eller river av ett fjäll eller dyligt så bildas en geggig hinna över skadan, den kommer sen torka ut o området blir rejält vitt istället som sen gradvis äterställs till de normala, speciellt botior har ju en tendens att tränga sig in bakom o under saker så min gissning, förutsatt att det inte är vitt ludd för då är det svamp, är att han skadat sig, båda kan du dock prova med att behandla genom att höja temperaturen lite o salta. 

sen kan det oxå vara stress som gör att han fått svamp om han är ensam, alternativt för få gömställen som gör att han försöker gömma sig på mindre lämpliga ställen.

Hells Angel
1

Jag har fortfarande ingen aning om var det var men jag var borta över helgen och när jag kom tillbaka så var "gelén" borta om kvar finns bara några "ärr" av något slag så jag antar att det var ett sår! :S

mimåne
0

hoppas det håller sig nu då och allt är frid och fröjd :)

[Tinitusan]
0

ah som jag misstänkte då, har du bara en botia? köp i så fall några fler kompisar åt hen =)

Hells Angel
0

Hon (ganska säker på att det är en hona) har en killkompis men jag planerar att skaffa 1 till och sedan yttligare 1 (jag vill skaffa en i taget så att man kan se hur dem reagerar på nya).

[Jens]
0

#10 Mät akvariet och ta reda på hur stort det är för botior kräver sin yta och de blir verkligen stora med tiden. När de är relativt små så ska ett gäng på 5 st t ex inte vara i mindre akvarium än 250 L och det är när de är små. Det dröjer inte länge förrän de behöver betydligt större än så, kanske ett halvår max.

Hells Angel
1

Kort kommentar: Jag har hittat ett på 1000 L som jag antagligen köper!😃

Hells Angel
0

1000 L funkar väl för 4?

mimåne
0

Absolut!

[Jens]
0

Det kommer säkerligen att fungera.

Hells Angel
1

Jag tänkte nämligen dekorera akvariumet som botiornas naturliga miljö och så!