Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1832 ggr
pelle68
0

Sjuka Scalare

Hej, Jag återkom igår efter resa och upptäckte att mina scalare simmar "loopar" eller lite snett. En är sämre och ligger på sidan på botten men simmar iväg ibland. Jag har påbörjat vattenbyte eftersom jag misstänker nitrit. Jag kanske matade för mycket i torsdags och fiskvakten kanske öste på mer i lördags. Frågen är om det kan vara något annat eftersom endast scalare drabbats? Kardinaltetra, pansarmalar och plecostumus mår bra. Tacksam för tips.

[Jens]
0

Hur gammal är skalaren? Hur länge har du haft karet igång ?

pelle68
0

Tre unga scalare och akvariet är ganska nystartat. Akvariet har varit igång sex veckor men först med endast växter och några pansarmalar. Endast två veckor med flera fiskar och mer matning. Jag är rädd för att det var för mycket.

[Jens]
1

Minst sagt. Förmodligen nitritspik. Ta och byt 50% delvatten redan ikväll. Skaffa dropptest för No2 imorgon och kolla värdena. Mata inte fiskarna på en vecka.

[Jens]
1

Läs i denna tråd för där har vi pratat om nitrit så lär du dig. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54d00070ce12c43517001581-projekt-sydamerika En fiskvakt ska få matransonerna uppdelade för varje dag so maten ges. Man kan lägga mat i folie och nästa gång du har vakt så har du mer koll på vad som händer.

pelle68
1

Tack Jens. Jag har redan bytt 8st hinkar med intervallet 2st/timma men ska ta två till nu när vattnet blivit lite varmare i hinkarna.

[Jens]
0

Glöm inte att springa iväg till affären och köpa dropptest. Alla akvarister bör ha ett sådant hemma. Varje gång jag förundras jag över varför folk köper alldeles för mycket fisk i början eller gör stora misstag vid uppstart av akvarium? Vad ligger felet nånstans och jag tror mest det handlar om att de inte är pålästa.

Läs igenom länken som jag ger dig och skumma inte igenom det utan L Ä S eller vad säger man i skolan ? Plugga in det i skallen! 🙂

http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm

Sedan när du köper fisk, L Ä S om fisken innan du köper den eller dem. Spontanköp aldrig och lita aldrig på expediten utan du ska veta innan vad du tar med dig hem.