Vad gör jag för fel??
Vill Min fisk dö?? Jag har räddat honom tre gånger nu från den här positionen. I övrigt simmar han glatt runt som vanligt. Men då och då bara slutar han och får liksom FRYS i tankarna och det enda som rör sig på honom är hans gälar och ögon. Detta gör han bara vid ytan i max en minut. Men nu idag har han simmat in så här och kilat fast sig uppochner på i en grotta fyra gånger (eller fler).
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Vad är det för sort? Kan inte se på bilden😉
Teleskop slöjstjärt
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Okej! Hände nåt liknande med en av våra guppysar, tillslut dog hon och malen kom och käka på henne så vi fick ta bort henne😔 jag visste inte heller vad som var problemet
Det har varit lite problem med honom fram och tillbaka. ush jag vet inte vad jag ska göra!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag skulle nog bara gjort alla standardåtgärder, mer frekventa vattenbyten och tillsätta salt ifall det är någon infektion/ parasit eller så. Ingen aning om vad felet kan vara dock
Tack för svar :) beter sig stressade fiskar så här?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är definitivt ett tecken på att den mår dåligt och förändras ingenting lär den antagligen inte leva så länge till heller.
Frågan är bara, varför han mår dåligt?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ingen aning det är det jag också undrar, jAg vet att slöjstjärtar är rena rama bajsmaskiner så därför gör jag ett mindre och ett större delvattenbyte varje vecka.Jag gjorde det mindre idag . Han har fortfarande såna här yttepytte små vita tunna prickar överrallt på kroppen. Han har haft det i ca fem dagar så eftersom inga andra fiskar har det antar jag att det inte är vita prick, men jag har behandlat med ektosonsalt för jag hade misstankar om svamp tidigare så varför de här vita prickarna fortfarande är kvar undrar jag… Jag tänkte köpa faunamor men min zooaffär hade bara ektosonsalt. Är den stressad?, utmattad?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hur mår den nu?
Jag funderar.. Hur ser akvariet ut och vad har den för kompisar? En bild skulle kunna ge oss mycket.
Jag har precis bytt vatten och så har jag gett han ett ektosonsaltbad . Han är lite seg, slår volter och flyter runt (simblåsan?) Nu är det så här (vilket jag är strängt emot) jag har ett kar på 54 l vilket jag vet är för litet, igentligen ville jag ge tillbaka fiskarna och skaffa lite mindre fiskar men akvariumet är inte bara mitt utan hela familjens, och de tror att fiskarna mår bra så länge de inte är döda. Jag har förklarat för dem att slöjstjärtar är inte bra att ha i ett så litet kar som vi har, men då säger en: men de anpassar sig. Och en annan säger :min kompis har slöjstjärtar i ett 50 liters och de mår bra. Det är omöjligt att få dem att förstå när de hellre litar på sina vänner, som säger att allt går bra, än på okända människor på internet… Jag skulle jätte gärna köpa ett större kar men jag har inte de pengarna, inte ens för ett begagnat… Jag har sammanlagt tre slöjstjärtar och en Ancistrus (ja jag vet att karet är för litet för den med) varav två slöjstjärtar är teleskop…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hans sega beteende Har inte ändrats :( jag vet inte vad jag ska göra.. Snälla ge mig råd :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag kan verkligen inte förstå dina föräldrar eller din kompis som säger att de mår bra i ett så litet kar? Det är ju för guds skull fakta att det är alldeles för litet kar för slöjstjärtar oavsett vad de säger.
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
Det är fakta och inte påhitt att säga att det är för litet kar för dessa är riktiga skitgrisar och det gör inte saken bättre att de är tre stycken plus en Ancistrus för det blir inte bra oavsett vad dina föräldrar tycker och tänker och även din kompis.
Stå på dig Sara och lämna tillbaka fiskarna oavsett vad dina föräldrar tycker och skaffa dig fiskar som passar dig kar. Har du inte råd så ska man inte hålla på med akvarium. Allt kan ju hända som t ex sjukdomar m.m. och vad gör man då om man inte har pengar för att ta hand om det?
Det är bättre att ta upp akvarieintresset igen när man har råd med det. Jag vet ju att du skulle aldrig skaffa dig en hund och sedan säga att jag har inte råd att göra vad som helst för hunden ifall det skulle hända något? Det är inte annorlunda med fiskar tycker jag.
Inget ont mot dig Sara men vi alla vill göra det bästa för djuren och ditt kar är för tok för litet för 3 slöjstjärtar och en Ancistrus. Det är fakta och ingenting jag eller någon annan hittar på att säga.
Jo jag vet, jag vet. Du anar inte hur jag har försökt övertala dem att jag kan lämna tillbaks fiskarna och faktiskt skaffa fiskar som trivs och kan må bra i mitt akvarium. Jag ska ringa zooaffären imorgon och se om jag kan lämna tillbaks dem även fast det var lite över en månad sedan vi skaffade dem…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#14 Man kan lämna in dom när som helst, bara de har öppet. Om man har riktigt tur kan man även få lite rea på nästa köp. Bry dig inte om vad dina föräldrar säger, lämna tillbaka slöjstjärtarna och köp någon annan fisk. Exempelvis Platy, kopparbarb eller något liknande. Gå in på facebook och kolla om det finns någon akvariegrupp i närheten och kanske har dom någon passande fisk för ert akvarium. Men läs om fisken innan du köper något. 🙂
Det kan vara svårt att övertyga föräldrar, min far säger alltid att tex. Scalarer och Gibbiceps anpassar sig efter akvariets volym, men självklart kan man inte ha en Gibbiceps i ett 54L..
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Samma säger de här. Att det spelar ingen roll för att de anpassar sig. Struntprat altihopa
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Bra Sara97. :) Försök också bli vänner med de i butiken. Sån är jag och visar intresse och delar med mig kunskap och det uppskattas för jag får alltid lämna in fiskar och får alltid rabatt då inför nya inköp.
Tack jag älskar denna sidan, grym feedback även när man gör missTag :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
hehehe, :)
#17 ja vist är det bra med rabat och andra saker som att byta fiskar(: Jag är med i en akvarie förening och då får jag 10% i två afärer och sen är jag redigt bra vän med ägaren så där får jag 15% rabat och då blir det tre afärer Och det är ju kul.
Jag håller på dig Sara! Hoppas du kan tala lite förstånd med din familj, för det är ju faktiskt du som sitter på kunskapen i det här fallet.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Ja men det är intE lätt att förklara att de inte trivs så bra när de ändå bara simmar runt och "ser ut" att må bra (undantaget från Gunnar). Inga djur kan prata och berätta för oss hur de mår, men på ett sätt kan jag förstå min familj att det inte ser några symptom på att de mår dåligt (dock kan jag göra det). Men ändå blir jag förbannad och lite halvt tokig när de inte tror eller litar på mig när jag försöker prata förstånd med dem, men nu tror jag att jag har lyckats övertala dem att vi måste lämna tillbaks fiskarna.
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är familjens kar säger du, men jag får ändå känslan att du är lite "chef" eller ansvarig för skötseln av det. Är det så?
#22 Så bra Sara97 . 👍 Väldigt bra att de börjar lyssna men synd att de inte förstår varför. Kanske skulle du prata om hur allt fungerar i karet?
Det viktigaste är att få rätt bakteriekultur i karet och det får man genom toxiner och det får man i sin tur genom att dina fiskar äter rätt mängd mat och släpper ut sitt 'avfall'. I långsam process så bryts allting ner och efter en tid som 3-4 månader så får man en fin stabilitet i karet.
Att ha 3 slöjstjärtar så skulle jag vilja se minst 200 L akvarium med massvis med växter och stora vattenbyten varje vecka och ett stort kraftigt ytterfilter. Det behövs! I ditt fall så har du 4 st skitgrisar och då menar jag verkligen skitgrisar och deras mängd avfall är enorm.
Slöjstjärtar eller guldfiskar stannar till i växten i mindre akvarium och det är som ett djurplågeri i mina ögon. De får inte utvecklas normalt. Fiskar behöver motion, rätt kost, rätt vattenvärden, sällskap, inredning och diverse annat. Det är inte bara att köpa massa fisk och stoppa ner dem i ett akvarium ( som de i djuraffären får det att låta som ).
Hoppas dina föräldrar kan läsa detta inlägg så kanske de förstår ännu mer.
#24 är det sant att vissa fiskar "stannar i växten" i mindre akvarium? Isf så är det ju säkert därifrån föreställningen om att "de anpassar sig" kommer.
Ja vad jag har förstått det som behöver de utrymme för att växa, och när de inte kan det så blir det som djurplågeri. Tex. När du köper en valp, har den ett litet halsband på sig, hunden växer men halsbandet växer inte, om man inte tar av halsbandet så stryps hunden till slut. Jag vet inte om det var en bra liknelse men ni fattar galloppen. #23 ja det kan man säga, det är jag som gör allt. Resten av familjen kollar bara på fiskarna osv, medan det är jag som gör allt annat. Inklusive att vara aktiv här och på zoopet för att fiskarna ska må så bra som möjligt under omständigheterna . Men idag ska jag lämna tillbaka fiskarna. Och så får vi bara hoppas att någon med ett stort härligt akvarium skaffar dem. :) Btw, kan jag köpa nya (små) fiskar på en gång eller ska jag vänta ett par veckor?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ja nu när jag säger att idag ska fiskarna tillbaka då säger de att det är djurplågeri att utsäTta fiskarna för resan tillbaka… Vi har ingen bil just nu så jag får ta bussen….
LÄNGE LEVE DJUREN!!
fy vilket dilemma du sitter i, inte alls roligt att bli så motarbetad av sin egen familj, jag tycker du är jätteduktig som står på dig o står fast vid vad du vet är rätt, heja dig =)
Det är allt annat än lätt men tack! Nu har jag satt tummen i handen och fiskarna ska tillbaka!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tyvärr så sade zoo att de inte tar tillbaka fiskar pga Bakterie spridning. Men som tur e så Kunde en annan zoo affär det :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#26 Vet du, lika mycket som att man kräver ansvar av sådana som bestämmer så måste man också ge befogenheter till någon som ansvarar över något. Dvs, du har "rätt" att bestämma så länge det är du som står för skötseln.
Du gör helt rätt i att envisas. Jag är imponerad.
Så underbart. Planera nu ordentligt hur du ska ha ditt akvarium så att du inte köper hipp som happ och ångrar dig. Så gjorde jag i början och tänkte efteråt… hmm den ville jag ju egentligen inte ha.
Jo självklart Men tyvärr är det inte bara jag som bestämmer även fast jag tycker Att jag kan göra det hihi. Jag tycker det det ser ganska så bra ut, jag vill bara ha fler växter…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
👍
Jag måste komma tillbaka till denna tråd! Är så glad att du stod på dig Sara ! Beundrar dig verkligen !!👍
Problemet nu är att jag måste stå ut med min familjs klagande och ledsna komentarer. För "guppys och platys är inte lika roliga som slöjstjärtar"…och "varför lämnade du tillbaks dem Sara? De mådde ju jätte bra!" Och "men de är ju bebisar nu, vi kunde lämna tillbaka dem när de har blivigt större" men herregud man köper väl inte djur bara för att lämna tillbaks dem efter några månader? Jag menar, lämnar man tillbaka en valp när den kräver för mycket? Argh jag blir lite tokig på min familj som ser fiskar som något lägre och mer anpassningsbart än hundar och katter…. Ursäkta mig men jag måste bara säga att jag är lite förbannad på butiken!! När jag var där och lämnade fiskarna så såg jag på informations lappen till slöjjstjärtarna att de minst vill ha femtio liter! Och så var det en tant med ett par barn som skulle köpa fisk till sin tjugo liters kar och då säger zoo ägaren att "då kan ni nog bara ha slöjstjärtar eftersom ni inte har någon doppvärmare och filterpump" När ägaren gick sade jag till tanten "att han hade fel att slöjstjärtar kräver ett betydligt mycket större kar och en stor och stark filterpump" men då sade tanten "jaha är du expert på det här? Vi har haft sådana förut och det gick så bra så.. " envis var hon så jag kunde inte övertala henne och ointresserad. Dock sade ägaren till när de höll på att köpa scalarer att 20 liters är förlitet men slöjstjärtarna verkade han inte bry sig om :(
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ursäkta utbrottet…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Men vilken oturlig situation. Det verkar som att ingen lyssnar på dig trots att du verkligen sitter på kunskapen. Ta inte åt dig av situationen, du har gjort alla rätt. Du kan vara mycket stolt över att du stått på dig och verkligen försökt säga sanningen och hjälpa djuren. Du kunde inte ha gjort mer.
Tack mimåne :) det värmer om hjärtat Bland alla dessa kalla människor :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!

Heja dig!
Riktigt starkt gjort av dig, Sara!
/Ladygrenners
Åh, Tack :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!