Matar jag för mycket?
Jag köpte 5 stycken Boraras Merah att ha i mitt nanokar för en vecka sen. Fiskarna trivs, men jag vet att jag kommer behöva fler senare. Men till saken, jag oroar mig för dethär med maten. Tanken är att fiskarna ska få leva på artemia längre fram, men just nu äter dom vanlig fiskmat. Ni vet, såna här små flagor i gula burkar. Jag ger en flaga varje kväll som jag smular sönder så gott jag kan. Ibland oroar jag mig för att det är för lite och funderar på om jag skulle ge en på morgonen också. Ibland får jag för mig att det är för mycket och ser framför mig ett helt kar fullt med alger. Så min fråga är, borde jag minska ner på maten eller ge mer?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
tumregeln är ju att dom ska äta upp det på några minuter och att det inte ligger och skräpar på botten.
Hur stora "flagor" är det? Jag tycker att det låter lite, men det beror såklart också på hur stora flagorna är. Som #1 säger ska man se till att de äter upp det man matar på ett par minuter, annars är det för mycket.
Ja, då är det kanske lite lite. Hade ju mycket större fiskar förut, och många fler. Men trots att jag bara gav en liten nypa varje dag så var det för mycket. Så ville inte ta i med så få och små fiskar. Får väl ge lite mer helt enkelt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Boras merah är ju väldigt små fiskar med små munnar och magar. Är det en stor flinga du ger så kan det möjligtvis vara lagom men som man säger, är det små så får man ta två ;)
Mitt tips är att ge lite lite i taget så att de får nästan slåss om maten. Då ramlar ingenting till botten för att de är så pass på hugget. Du ger en gång till, och kanske ännu en gång till, tills du ser att de börjar tröttna och på så här små fiskar blir magarna fulla ganska fort.
Medarbetare på akvariefisk ifokus