Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2910 ggr
Sara97
1

Guppy biter slöjstjärt

Hej, mina två Guppy hanar biter mina slöjstjärtar vilket de inte gjort tidigare. Vad beror detta på? Jag har letat runt på internet men alla som hade samma problem har inte fått svar på sina frågor… Många säger att guppys och slöjstjärtar går jättebra ihop medans andra säger att man inte ska blanda fiskar med olika bakgrund …..

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Guppy kan nafsa och bita andra och varandra i de långa böjliga stjärtfenorna. Slöjstjärtarnas fenor kan vara väldigt lockande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
0

Men hur förhindrar jag detta? Mina slöjjisar stressar Ju ihjäl sig :(

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Det går inte. Det är ett naturligt beteende som finns hos arten. Guppy har sina vackra fenor för att imponera på damerna och rivaler riskerar att bli av med fenorna för att individen själv ska ha större chans till parning. Det är naturligt och instinktivt. Det du kan göra är att sära på de två arterna så att de båda får leva lugna värdiga liv.

Sara97
0

Tack mimåne! Snällt av dig att ta dig tid och hjälpa mig.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Ingen fara :) Hoppas det löser sig nu.

Fjordell
1

Precis som mimåne säger så är det enda du kan göra är att sära på dem. Slöjstjärtar hålls bäst med sin egen sort i ett stort akvarium (200 liter och uppåt) då de i vilket fall som helst kommer att äta upp Guppy och alla fiskar som får plats i munnen på dem då de är otroligt glupska eftersom de alltid är hungriga och behöver matas flera gånger om dagen.  Och ja, slöjstjärtar blir ju trots allt väldigt stora :)