Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2532 ggr
idaaforsling
1

Körsbärsräkor + Endlers?

Går det att ha Körsbärsräkor med endlers eller blir de käk? Hur funkar det med vanliga Guppy?

CaptainBunchie
0

Jag har endlers och guppys med rili-räkor och det fungerar utmärkt.
Rekommenderar dock mycket växter.
Fullvuxna guppys kan eventuellt ta räkbebisar, men i och med att körsbär är så pass lätta att odla och ynglar av sig ständigt så är det ingen fara utan räkorna kommer ändå öka i antal.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mimåne
0

Det fungerar bra så länge du har mycket växter och gömmor. Sägs däremot att de blir mer framåt och inte lika tillbakadragna utan fisk i karet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Frida B
1

Som minimåne säger så kommer du inte se räkorna så mycket jämfört med om dom går ensamma. Fiskarna kommer garanterat gå på yngel från räkorna, eventuellt även de vuxna. Även om det är lite ovanligare är det någonting man får räkna med. Kika gärna in på akvarieräkor iFokus om du undrar någonting angående räkor :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Själv har jag inte den erfarenheten. Att de blir mer tillbakadragna. Men jag tar upp det ändå eftersom det sägs vara så. Min erfarenhet kanske sticker ur mängden tänker jag?

För tillfället har jag bland annat mina Körsbärsräkor med kolglödstetror. Det fungerar utmärkt. Jag har mycket växter men tetrorna kommer till överallt. Räkorna är framme, jag upplever inte att de gömmer sig. Honorna har haft rom i princip konstant. Visst kommer fisken norpa åt sig nyfödda räklingar men tillräckligt med bebisar överlever. Om man inte har dem i odlingssyfte det vill säga. Ur första kullen klarade sig 5 st, vilket känns som ganska mycket när det kommer nya kullar konstant. Fisken skulle gärna få äta upp en hel kull någon gång ibland..

Frida B
0

#4 varje gång jag haft räkor med fiskar har en tredjedel till en fjärdedel synts till…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Det låter logiskt Frida B, med tanke på teoretiska aspekter så som att fiskar ses som ett hot hos räkor. Jag är trots allt glad över att mina erfarenheter har varit annorlunda men det kan mycket väl vara en tillfällighet. 

Vill man inte ha räkorna i odlingssyfte utan som sällskap och trevliga invånare i ett akvarium så fungerar det utmärkt tillsammans med småfisk. Det var min poäng med mitt inlägg från början :)

Frida B
0

#6 precis. Dock är körsbär mycket mer framåt än CR (som jag har), kan bero mycket på det också.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Då är vi överens :)