Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 958 ggr
Sofia54321
3

tillstånd med uppfödning?

Hej! Jag undrar om man måste ha tillstånd om man har ett akvarium där man föder upp fiskar och säljer?

/ Sofia

[Jens]
0

Nej det behöver du inte. Det enda som jag kan tänka mig att du måste ha tillstånd till är Axolotl.

Sofia54321
0

okej, tack så mycket🙂

kallepudas
0

Det behövs tillstånd om man bedriver "yrkesmässig verksamhet eller om man upplåter,förvarar eller utfodrar andras fiskar"källa=jordbruksverket. Som sagt så gäller detta när verksamhet bedrivs.

marta01
0

beror på mängden fisk man säljer och hur mycket bengal man får in.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

MiaBertilsson
1

Vi har ringt och frågat om just detta då sambon föder upp Malawiciklider. Så länge man gör det som en hobby behövs inga tillstånd oavsett mängd av fisk eller hur många akvarium man har. Har du affärsverksamhet är det lite andra regler.

[Jens]
1

Japp, det stämmer bra med det som kallepudas la in samt det du säger MiaBertilsson. Inga konstigheter alls.

Sofia54321
0

Tack så jätte mycket! :)

NiklasTyreso
0

Varför skulle axlotlar kräva tillstånd för uppfödning? De säljs ju regelbundet i butik utan cites-papper och är aldrig vildfångade, för de är utrotade från naturen. Alla djur är uppfödda och försäljning hotar inte vilda bestånd.

NiklasTyreso
0

Tack för länken Jens. 

Intressant att se att arten är Cites-listad, det var jag inte medveten om. Jag misstänker att många affärer inte heller är medvetna om det när de säljer aolotl: http://www.herperschoise.se/product.html/axelotl?category_id=80

Cites-reglerna gör att man måste skicka med ett uppfödnings- och härstamningsintyg samt ett kvitto, så det går att se att djuret är uppfött i fångenskap (men det är ju alla axolotlar).

Det finns alltså inga regler om tillstånd för uppfödning så länge härstamningsbevisen fylls i.  

Det är fritt fram att föda upp axolotel!