Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 1439 ggr
molam
0

Färgbestämning Ancistrus

Hej hej jag vill ha hjälp med bestämning av färg på Ancistrus, ska försöka få en bild på henne, men hon gillar att gömma sig

Hon är Gulaktig med mörkare prickar och helt blåa ögon Hon är inte blind då hon ser maten, andra fiskar och Håven när den kommer ner i vattnet, så det är inte anledningen till hennes blåa ögon

Tacksam för svar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

-Cissi-
0

Om du googlar l144 så kommer det upp en gul ansistrus med blåa ögon

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

molam
0

Så ser hon inte ut, ska se om jag får en bild på hon

-Cissi-
0

Okej. Intressant! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

molam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Urusel bild jaa xD för en fisk som inte vill va med på bild + urusel fotograf är INTE en bra blandning xDDD Men här ser man lite av hennes färgteckning samt hennes ena öga, och båda är sådär blå. Så har undrat ett bra tag nu vilken färg min dam är :p

molam
0

Ingen som har koll på hennes färg? Ögonen är blåa och Prickarna är Gulare i verkligheten

mimåne
0

Jag är tyvärr ingen expert på malar så jag kan inte ge dig något specifikt svar på vad arten heter. Men jag har lite tankar. Det är lite konstigt.. Ancistrus kan ju ha gula prickar på kroppen men den enda mal jag vet som har blå ögon är just "L144" som också är en Ancistrus. Jag undrar om det ens är möjligt med en korsning av dessa två som ger den här typen av kombination på avkomman.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
0
molam
0

#7 Naj hon har Gula Prickar över hela kroppen Hennes färg är väldigt Skum :p

Fjordell
0

#7 Ja men förutom själva färgen på malen, ser ögonen ut så som på bilden? Alla Ancistrus ser lite olika ut. Vissa har klara gula prickar över kroppen, andra har lite mörkare och otydligare. Sen handlar det även om ljus och miljö. Här har du t.ex en vanlig brun Ancistrus med klara "gula" prickar: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Bristlenose_Catfish_700.jpg

molam
0

#9 Ja sånna Prickar och ögonen från första länken

Fjordell
1

Då är det mest troligt bara så att hennes ögon är skadade. Detta sker ofta på Ancistrus som blivit övermedicinerade varpå medicinen skadar ögonen, och att denna hinna bildas när ögonen läker. Det orsakar inte blindhet, men de har reducerad syn. Det är tydligen ett ganska vanligt fenomen utomlands. 

Originaltext: "This is a common condition that occurs when exporters over medicate. I have seen it several times in several spp. I am not sure what the exact medication is (not sure the exporters know either), but I can try to find out. It is some "general tonic" medication used in Colombia. If loricariids are given too high of a dose, their eyes are "bleached" blue. I believe it produces some type of cataract when the eye, after having been burned by the medication, heals. My guess is that the fish is not blind, but has reduced vision. On the positive side, survivors do just as well as any other fish as catfishes have such keen other senses to get them around. This why several people have seen the same condition in different individuals of the same sp".

Diskussion om ämnet: http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?t=7696

[Tinitusan]
0

liten inflik om L144, den finns inte längre, har bara funnits en i fångenskap för väldigt väldigt längesedan, den som idag felaktigt kallas för L144 heter citronancistrus o är gul med mörka ögon =)

mimåne
1

Det var därför jag skrev L144 inom " " tecken :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus