Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 1008 ggr
Peak303
1

Yngel på guppy?

Har på fredag haft mina Guppy i 4v. Hur lång tid tar det tills att de får sina yngel egentligen? Honorna ser ut att smällas när som.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[EvelinaL]
0

För mig tog det ca 4 månader och sen så poppade de bebisar var femte minut typ men det kan vara så att du redan har fått yngel men att honorna ätit upp dom. De är kanabalistiska mot sina barn så fixa lite gömställen som inte de stora honorna kan komma åt och sedan är det bara att vänta och hoppas på det bästa. Se också till att du har rätt antal honor och hanar dvs. 2 honor per hane annars kan de bli bråk om honorna i akvariet och det i sin tur kan göra honorna stressade.

Peak303
0

Tack!
Har bara 2 honor och 1 hane. Samt en Kampfisk. Men lite gömställen ska fixas. :)

-'  Malin Hultman

[EvelinaL]
0

Har du en Kampfisk också, hane eller hona? Kommer den överens med guppysen? Annars är Kampfisk hanar agresiva mot allt som rör sig mer eller mindre specielt guppys eftersom de ser fina ut och är "konkurrens".

Peak303
0

Skulle vilja säga att han är rädd för guppysarna 😎
Det är han om någon som simmar och gömmer sig för guppysarna.

-'  Malin Hultman

[EvelinaL]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj det var ovanligt. Då är det säkert inga problem annars kan ibland kampfiskarna ta på sig alfahane rollen och då skulle det inte vara så konstigt ifall dina honor inte får några bebisar eftersom kampfiskar och guppys inte kan para sig tillsammans 😃. Men bra att du har fått det att funkar. Här är en bild på min hona som är påväg att spricka av bebisar.

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på mina 3 guppys. Man ser ju ganska tydligt att dem ska få yngel när som. Frågan är bara när x) Hade ett yngel som jag fick med från affären. Men det var borta inte så många dagar senare.. 

Har du några tips på gömställen som man kan fixa? 🙂

-'  Malin Hultman

[EvelinaL]
0

Jag har upp och ner vända plastkrukor med små hål i toppen så bara bebisarna kommer in, sedan har jag en liten grotta jag har köpt i en djuraffär.

Fjordell
1

Angående kampfisken. Det är faktiskt inte så ofta kampfiskhanar är aggressiva mot allt de ser i ett sällskapskar, men de är väldigt ömtåliga och blir lätt stressade. 

Guppy och kampfiskhanar är i regel inte en bra kombination, då kampfisken ofta uppfattar guppysarna som hotfulla med sina stora fenor. Då håller de sig antingen undan, eller så börjar han gå på dem i försvar. Så jag tror att du gör bäst i att skaffa ett eget kar år kampfisken så att han slipper leva under konstant stress.

Moast
0

Min Kampfisk var rädd för mina guppays, det var så synd om honom då. Sen började dem bita honom så nästan hela hans vackra fena var avgnuggad. Men jag räddade honom., la honom i en hink med pump innan vi köpte ett eget akvarium åt honom haha :)

[Quasadin]
0

Får man fråga var bottenmaterialet är ifrån?😍

Peak303
0

#10: Det är en sand som Dogman har. 😃

-'  Malin Hultman

Aristarcos
0

jag tycker de ser mer tjocka ut än gravida, den svarta fläcken brukar bli större, och synligt med fisk rom. Emot slutet får rommen ögon ;)