Första hörnakvariumet!
Ska iväg på måndag och köpa mitt första hörnakvarium på 120liter. Så tänkte ställa en liten blyg fråga om det finns nån som har växter och även rötter? :) Undrar även vilka fiskar/malar som passar bäst och trivs bra i ett hörnakvarium? Tipsa gärna om annat ja behöver för att få ihop allt.. Får bara med pump och doppvärmare. Det är allt så lär få köpa nytt och undrar vad som är bäst :) // Mvh Malin.
Har också ett hörnakvarium! Du kan ha alla sorters fiskar som passar i 100 litersstorleken, att det är format som det är har ingen betydelse! Inred som du vill och välj fiskar som passar utifrån det! 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Åh gud va bra, men vad ska ja ha.. Sand eller grus? Hade tänkt mej guld Gurami och guld skakarer.. Det kommer vara dom största fiskarna.. Sen skaffar ja nog lite stimfiakar :) guldbarb kanske?
Vill du visa bild på ditt hörnakvarium? :D
Vilka växter gillar skalarer åh Gurami tro? :)
Skalarer blir tyvärr för stora (behöver minst 200 liter) men Guramis går bra! Guramis gillar mycket växter så om jag var dig skulle jag ha mycket växter med sandbotten! (tycker att sand är så mycket snyggare än grus!) Kan visa bild på ett av mina akvarium senare, har ingen bild på datorn. =)
Även om man bara har två så är det för litet för skalarerna? :/ Attans… Ah och hört att grus är svårare att få rent för all smuts åker ner mellan gruset va? Men vill ha ganska ljus sant.. nästan vit men inte för starkt vit.. Vart får man tag på det? För varit till närmaste djuraffär och dom hade bara grus för tillfället :)
Sen har ja en till fråga.. Ska ja använda pumpen ja får med eller köpa en ny? Den ser inte ut att vara så bra men man kan ju ha fel :)
Det ser ut som en Crystal pump. Fungerar den som den ska är det en bra och hållbar pump. Köpte mej precis en ny sådan.
Åh! Får hoppas att den fungerar :) Hur ofta ska man ta ut filtret åh göra rent den?
Det beror på vad du har för fisk i karet. Jag brukar göra rent mina varannan vecka.
Okej, men en gång i månaden då kanske..?
När det börjar tappa fart är det dags ; )
Haha ja det är ju sant ;)
Är full i frågor så vart kan man så svar här? :)
Så svar? Antar att du menar få svar? 😉
Det är bara att fråga på här, eller göra en ny "fråge-tråd".
Jag försökte hitta JensW's artikel om att starta akvarium men lyckades inte, han kanske vet vart den är (om han läser det här)?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Då hade jag ingen inredning men har nu fler växter och en rot! :)
16# Hur menar du då? :D
Aha nu kom bilden hehe missa den ;)
Såg lite trångt ut med så stora fiskar :P
Guppy tänker ja aldrig ha haha då kommer min kära mor vara här hela tiden för att bara titta på dom ;) hehe men tack för tipset, ska gå in direkt och kolla :)
#22 Just nu går det väldigt bra med de fiskar jag har, de kommer självklart flytta till större när de är vuxna!
Men då kan ju jag göra så om jag köper scalarer? För när du sa att dom ska ha 200L minst så blev jag lite sugen på att skaffa ett sånt :) och inte ha så många fiskar där så scalarerna får det för sig själv ungefär :) Och då har dom växt till sig liksom? :)
Då kan du ju säga till din mamma att hon kan få köpa ett eget akvarium att ha guppys i och vips så har du två akvarium 😃
Det kan nog funka 🙂 För skalarer är det viktigare med höjden på akvariet eftersom de får så höga fenor.
Det kommer hon aldrig göra när hon bara behöver åka hit för titta åh dessutom få sälskap haha ;) Ah det vet jag :) men då funkar väl mitt hörnakvarium? Är ju ganska högt :)
Jaha, jag tänkte att du bodde hemma men kom på nu att det kanske inte var så 🤪
Jag tror det fungerar till det 🙂
Neh, bor att i eget ;) Åh snart flyttar man till hus ;) Då får jag plats med fler akvarium :D
Funderar på att göra en bildtråd på när jag startar upp karet när jag har allt jag behöver då såklart :) Verkar ju vara populärt att visa upp det här :)
#30 Då är det ju perfekt när du måste skaffa större till scalarerna! :)
Ja, som jag skrev till wille_wille så flyttar jag snart till hus och vardagsrummet är så gigantiskt så visste inte vad ja ska göra med det tomma hörnet.. Men nu vet jag och det finns gott och väl plats för två akvarium ;)
Någon som tycker att jag ska göra en bildtråd av uppstarten av karet? :D
Personligen så skulle jag inte ha skalare i mindre än 300L.
När man avgör hur mycket utrymme en fisk behöver så ser man på en rad olika saker. Bland annat, Hur aktiv är fisken, hur mycket utrymme behöver den så som längd, höjd, revirstorlek. Hur mycket smutsar den ner, hur litet kan den gå innan den börjar växa deformerat. Det här är alla orsaker som är avgörande i hur stort en individ behöver, det spelar ingen roll om det är 1 skalare eller 5 st. En skalare börjar växa deformerat i ett för litet akvarium oavsett om den är ensam eller inte. Oavsett om det är en liten ungfisk eller en gammal bjässe.
Optimalt för en skalare är 60cm höjden, minst 50cm.
Planerar du att skaffa ett större akvarium i framtiden där du kan ha skalare så råder jag dig att satsa på ett 300L eller större. Då har du ingenting att ångra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag ser gärna en bildtråd :)
Kan även hända att ja kanske skaffar mej ett 540liters kar och har i källaren ;) Då kan jag nog ha ett par stycken för det är min favorit fisk efter Gurami såklart :D Och då blir det nog en bildtråd! Är ju väldigt intresserad av aquascaping så har kollat runt lite och fått inspiration så ska göra ett försök i det tänkte jag :D
Någon som har växter att sälja tro? :)
Jag har bara musselblommor för tillfället :)