Vad säger lagen?
Såg just en annons på facebook på ett 40 litersakvarium som såldes med två stora skalarer och vad som såg ut som två silverhajar (sålder som "riktiga hajar" i annonsen…)
I alla fall, är det ens lagligt att ha så stora fiskar i bara 40 liter vatten? Finns det inte lagar om cm-storlek på fisk vs. mått på akvarium/literantal?
Nej, det finns ingen sådan exakt lag.
Dock så har man som skyldighet att ta reda på vad ens djur behöver för att må bra, antingen så har annonsören inte gjort det eller så har inte djuraffären som hen köpt från tagit sitt ansvar.
Oavsett vad så är det bästa man kan göra att försöka rädda fiskarna och se till så att de kommer till ett bra hem. :)
#1 djuraffärer där vi köpt fisk frågar inte alltid om hur stort akvarium vi har haft. Inte när vi köpt typ guppys och sånt, bara när vi köpt någon fisk som kräver lite större.
Har djuraffärer skyldighet att fråga efter sånt eller är de bara som jag tycker, rent vett att man gör de när man skickar iväg levande individer?
Svaret var att "de var små när jag köpte dem och om du hade vetat något om fiskar hade du vetat att det är världens kap för bara fiskarna utan akvarium är värda mer än jag tar betalt för det". Och att "jag kunde väl köpa hennes fiskar med akvarium och rädda dem i så fall"..
Svarade att mitt akvarium tyvärr är för litet för att rymma så pass stora fiskar så jag hade tänkt till frön början och köpt mindre fiskar som trivs på mindre yta.
Blir så ledsen på att vilket pucko som helst kan skaffa fiskar, och kan ha ex. en fisk som skalar med inte ens 5 cm friutrymme från fenorna till vattenyta/bottenmaterial.