Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 4128 ggr
Vilderness
1

Välja snygg mal - hjälp!

Sambon fyller jämt årtal och jag tänkte köpa en snygg mal till honom. Har googlat L-malar i en vecka nu och det blir bara rörigare… Han gillar randiga och prickiga med samma kontrastfärg (gärna gul) på stjärt-och ryggfena om ni förstår hur jag menar. (Typ L177 eller zebrarandiga ) Utseendet har jag ju klart för mig - men den ska ju passa in i karet också, och förstås finnas att beställa så jag vill gärna ha några olika alternativ. Vi har ett kar på 300 L där det i dag bor guldbarber, sorgmanteltetror och en vanlig ancistrus-hona. Karet kommer dock uppgraderas till större då han även vill ha silverhajar. Storleken på karet i dag är alltså ingen egentlig begränsning, den får gärna bli minst 20 cm som vuxen. Däremot ska den ju gå att ha med nuvarande fiskar. pH på ca 7, 26 grader i vattnet och rundat grus på 2-3 mm som botten. Mycket gömställen och ett par smaskiga rötter finns. Har ni några förslag på vad jag ska fråga efter på butiken?

mimåne
1

Jag föreslår att du kikar på utbudet hos aktuell grossist. Där ser du vilka som kan beställas och då kanske det blir enklare att hitta en som passar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

wille_wille
1

Kanske en Golden Nugget (L085/177) eller en King Tiger Pleco (L066) skulle vara kul? 🙂

Nu vet jag inte riktigt vad de har för krav, och man behöver vara guldmedlem på zoopet för att se där (orkar inte googla runt och leta, haha) men jag kan kolla vad det står på zoopet imorgon (praoar i en akvariebutik som har guldmedlemskap)🙂

Och som ett litet tillägg till #1, länkar till de två största akvariegrossisterna 🙂

https://imazo.se/Servlet?action=login_anonymous&page=1&bolag=000

http://akvarieteknik.se/

På akvarieteknik, klicka på webshop login och sedan logga in som gäst.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Vilderness
1

Tack för svaren. Jag har en bra butik, men det är trots allt en butik så jag vågar inte lita på att jag kommer hem med något som jan passa och trivas hos oss… De två stora grossisterna har jag koll på (tack ändå!) men där står ju ingen info om dem. Zoopet har nästan alla L-malar "guld-märkta" och det står så olika på planetcatfish, seriouslyfish mfl sidor.

[Tinitusan]
1

tänk på att de olika golden nugget kan vara ganska svåra att hålla, och fråga GuUuLd här på forumet hon kan det där med malar hon ;)

GuUuLd
1

Släktet Baryancistrus som "golden nugget" till hör är ett av de svåraste släktena att hålla i akvarium då de lätt svälter ihjäl pga. det är svårt att få dem att börja äta osv.

Jag rekomenderar nån art ur släktet Peckoltia eller någon av de lite lättare Hypancistrusarna som t.ex. L066 (som Wille nämnde), L340, L270, L201, L015, L134, L205, L202. Planetcatfish & L-welse.com (Tyska) är de två bästa sidorna när de kommer till malar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Vilderness
1

Just baryabcistrus har jag sett kan vara kinkiga, så det släktet går bort helt. Tack för tipsen GuUuLd, ska kika på de du nämner och hålla mig till de sidor du rekommenderar :)

sauk1
1

Jag ändrade mig från L204 och skaffade två L201, den som nämndes tidigare. De är jättefina!

Vilderness
1

Jag har fått ihop en liten lista och behöver hjälp att stryka några… :) Temperament, "vana att vara framme", svårighet och förstås tillgänglighet på följande - någon som vet? L204 Panaqolus albivermis L201 Hypancistrus L333 L199 L075 L124 L066 L091

Vilderness
1

Rättar lite 075 och L124 är samma mal förstås. L091 har jag skrivit upp fel nummer på, det är inte den som finns som 091 på planetcatfish jag hade i åtanke…

Vilderness
1

L082 skulle det vara istället för 091. De andra är mindre än jag hade tänkt mig, men det verkar som om det är så med de "färgglada"

Draken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

L333 Är en Panaque (trädätare) Lätta att hålla. Men de blir lite större och grisar ner ganska betydligt ;) Annars en trevlig firre.

Jag kan annars rekomendera  Clown pleco  L162 (Panaqolus maccus) Den blir bara 10 cm. grisar inte så mycket och man kan odla på den om man skulle vilja det ;) Den kostar inte skjortan heller ( den gjorde i varje fall inte det när jag köpte mina)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

GuUuLd
0

De tre första är ganska lätta att få tag på och hyffsat lätta att hålla, det gäller även L075 & L066.

L204 är en träätare och alla träätare skitar ner rätt så bra!

Hypancistrusar är väldigt blyga och visar sig helst inte (L201, L333, L066 & L199)

L075 Hemiancistrus sabaij, är väl inte riktigt lika blyga som jag uppfattat dem.

L082 är inte så vanlig och svår att få tag på, även L199 är svårare att få tag på.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Kan bara tillägga att L333 inte är en träätare utan en hypancistrus som är omnivora, dvs. allätare men de föredrar animaliskt foder.

L162/L104 Panaqolus maccus är en träätare och kan skita ner en del.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Vilderness
0

Tack, ni är ju underbara! De värsta grisarna vill jag hålla mig undan, så nu har jag några att fråga efter. Suveränt!

Vilderness
0

Tack förresten för tipsetrivfisk, men den är för liten. ;)

Draken
0

#13 Ok, fel av mig.
 Jag har Panaqolus maccus,  6 stycken i hörnan, visserligen äter de på rötterna, men jag tycker inte de grisar ner så värst mycket ;)

Panaquen jag hade grisade ner nåt fruktansvärt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Vilderness
0

Panaque grisar ner rejält har jag också läst mig till nu.. Fast L333 ska ju vara en Hemiancistrus väl? Eller? Kan man ha en vardera av L333 och L075/L124 eller vantrivs de då måntro?

GuUuLd
1

L333 är en Hypancistrus, har dem och har odlat dem många gånger.

Det går finfint att ha en av var av de arterna. Panaque & Panaqolus släktena skitar ner ja.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Vilderness
0

Så var det ja. Då får det nog bli en av varje om det finns :)

kasse71
0

Zebra pleco är fina men dom är inte gula men den är svart randig

Aristarcos
0

http://aqua-art.org/forum/Akvaristika-21/L091-Leporacanthicus-triactis-2796.html

Riktigt snygg när den nästan var svart med färgad fena.. men har ingen aning om hur den är att äga och ha :)

Vilderness
0

Det blev en 075 och han är supernöjd!