Jag har ett litet problem ang . kampfiskhanar...
Hej!
Länge sen jag var aktiv här, har inte haft fungerande dator och tycker inte iFokus fungerar helt 100 från telefon.. Jaja, kul att vara tillbaka iallafall! 😂
Nu är det som så att jag utökat mina kar från 2 till 4 varav ett på 60L ska bli avdelat till 2 med en plexiglas skiva, i vardera del ska det gå två Kampfisk hanar, det går en i där nu. Jag lovade min sambo en ny hane nu i helgen när vi skulle till Linköping, Arken zoo där har en helt underbar fiskdel med e hel vägg bara Kampfisk! Problemet är att vi kom hem med 2 ursnygga hanar, karet är inte avdelat än och vi har nu en hane för mycket…….. Just nu går dom nyinköpta hanarna i ett varsitt litet kar på ca 15L och dom står på köksbordet, inte helt optimalt.. Jag har ju 2st 54L, ett med enbart Platy och ett med sorgmanteltetror.
Tror ni dom kan bo där? 1 måste bo där oavsett men dom andra två ska ju bo i det som ska delas av. Vilket blir bäst permanent och vilket borde bara vara ett så länge boende? 🙂
15 L klarar sig kampisarna absolut i. Jag har ett 54 L som jag ska dela av med en filtermatta, går på 10 sekunder att kunna dela av till fiskarna då :)
Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus
Det är inte att rekommendera så litet vattenvolym för en kampis. Det ska gärna vara minst 40 L men vad jag förstår så handlar det om ytterst kort tid för kampfisken att leva i 15 L kar tills det är klart och då skulle jag säga okej.
bättre dmo går i 15L så länge, vad jag vet så kan sorgmantlar bita på fenor och det vore ju synd.
Dom ska bara bo där tills jag fått hem avdelningen, men problemet kvarstår fortfarande med 1 herre.. Jag har nu 3 hanar och karet ska delas av till 2 halvor.. Hade en Veiltale hemma, sambon skulle få välja en ny hane, vi hittade en kritvit crowntale och en ljuvligt blå halfmoon. Han kunde inte välja så han fick båda.
Men platys är ju fredliga och vad jag vet inte fenbitare så tror ni veiltalen kan bo där?
Dom i butiken ville egentligen inte sälja crowntailen, han va tydligen den snyggaste dom nånsin haft! :D