AKUT! Räkorna dör!
Hjälp! Införskaffade lite räkor men har knappt sett dem men nu har jag sett tre stycken som ligger på rygg på botten och sprattlar lite lätt med benen, vad ska jag göra? De går med fem zebrafiskar då det enligt killen i djuraffären skulle funka bra. Ingen doppvärmare men har ca 18-20 grader inne och läste att man kunde skippa värmare om man har det.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
kolla vattenvärdena kan vara bra att börja med.
skulle aldrig ha räkor ihop med zebrafisk för den delen, men det är jag det.
Flyttar zebrorna då. Hur kollar man vattenvärden? Aldrig gjort det…
#2 med vattentest :) helst dropptest, stickorna är inte särskilt bra.
Är akvariet nystartat? När införskaffade du räkorna?
#3 Vad är det man testar då?
#4 Stått igång i några veckor, har dessutom egen brunn så ingen klor i vattnet. Köpte räkorna för en knapp vecka sedan. Verkar vara räklingar som dör :(
#5 Okej då vet jag. jag förstår dock inte vilka djur det är som dör: är det både räklingarna och de ''stora räkorna'' som dör, eller är det enbart de stora räkorna som dör?
Vad menas några veckor ? 2- 3 ? För ett akvarium behöver väl betydligt längre tid än så att blir stabilt. Har du nitrit eller nitrat i akvariet så dör de nog rätt fort vad jag har förstått.
Gör ett vattenbyte direkt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 De mindre räkorna
#7 3-4, har stått olika tid överallt men killen som hjälpte oss sa att det inte var någon fara alls :S
#8 Jag hör och lyder, hoppas bara att det hjälper!
#9 vad folk i djuraffärerna säger ska man inte lyssna på, deras mål nr 1 är att sälja, djurens välmående brukar dom flesta inte bry sig om alls. läs på om djuren du är intresserad av innan du köper.
angående vattentest så brukar det vara nirtit man kollar efter, men räkor är känslifa mot flera ämnen. har akvariet bara varit igång några veckor så skulle jag tippa på att det är nitrit, brukar bli en nitritspik runt ca 14 dar. hur stort är det? lättare att överbelasta ett litet kar.
Bytt 50 % av vattnet nu. Karet är 30 l så det kan ha varit det. Har någon happy life som ska binda nitrit som jag haft i (inte efter vattenbytet), bör jag ha i det igen?
50% Var kanske en aningen mycket men förhoppningsvis hjälper det. Tänk på i framtiden att inte försöka göra större byten än 30%. Vilken sorts räkor är det du har?
Att räkorna ligger på rygg och sprattlar säger mig att du kan ha problem med vattenkvaliten. Att akvariet är nystartat stöder teorin. Det är bra om du kan bege dig till en zoobutik imorgon och köpa ett dropptest för Nitrit NO2. Det ska vara dropptest, ej sticktest och för nitrit ej nitrat. Nitrit är en typ av förgiftning i vattnet som är speciellt vanlig vid uppstart av akvarium. Det är dödligt och behöver behandlas direkt. En typ av behandling är att göra ett vattenbyte varje dag och därför rekommenderade jag dig att göra ett på momangen. Det hjälper också till för andra orsaker av dålig vattenkvalite.
Har du matat dina räkor sen du köpte dem, och med vad i så fall? Äter de?
Har vanliga körsbär. Ska tänka på hur mycket jag byter näst gång, var lite lätt panikartad >.>
Har ingen möjlighet att åka in till zoobutik på ett tag men ska höra om min syster kan ta det när hon är inne i stan. Heter dropptestet något? Eller alltså, hur ska jag beskriva det för henne? Bara säga dropptest för nitrit och inte nitrat?
Satsar på att byta 30% varje dag då?
Har matat dem med en algtablett för några dagar sedan som de verkar ätit upp men den de fick igår åt de inte upp.
#11 om du inte redan flyttat zebrafiskarna så vore det bra att göra det, 30L är lite för litet för dom, dom blir ju ändå ca 5cm långa och vill gärna ha lite yta att simma på då dom är ganska pigga simmare😃
#14 Får vänta med det lite då jag upptäckte att min håv blivit slaktad och glömde köpa fler senast jag var och handlade :( De är dock rätt små just nu så de får klara sig några dagar :)
Körsbärsräkor ska ju vara en mindre känslig art av de räkor som finns på marknaden. Förhoppningsvis rätar de upp sig nu under natten.
Fram tills att du inte vet orsaken till problemet så ska du inte göra vattenbyte varje dag. Det är inte bra att göra det utan orsak så ofta och vi vet ju faktiskt inte om det är vattenkvaliten som är problemet. Men är det nitrit så ser behandlingen ut som så att vattenbyte görs en gång dagligen på 30% fram tills att nitriten försvunnit.
Det är viktigt att orsaken till det här tas reda på för annars riskerar du att förlora dina räkor. Det är därför också mycket viktigt att du får tag på ett nitrit dropptest snarast. Är det nitrit kan räkorna lika gärna ligga döda imorgon bitti så vänta inte några dagar med att få tag på ett. I butiken kan du eller en anhörig fråga personalen klart och tydligt efter ett Nitrit dropptest, ej sticktest eller nitrat. Då ska du få hem exakt vad du behöver ha.
För att mäta nitrithalten följer du instruktionerna som kommer med testet. Det är inte svårt alls så det klarar du galant :) Visar testet att du har nitrit så ska du göra ett vattenbyte till på 30% och om inte, så får vi fundera på vad det annars kan vara.
Att maten blir kvar på botten är inte bra, speciellt inte i ett nystartat akvarium. Det är också en orsak som kan bidra till dålig vattenkvalite. Äter räkorna inte upp maten så är det bra att ta bort det som lämnat.
Det är nu en timme sedan du gjort vattenbytet, ser du någon skillnad på räkorna?
Då ber jag henne plocka upp ett imorgon :) Hoppas bara att hon hinner…
Ja det ser jag! :D Fyra stycken som är framme och rör på sig, yay!! :D
Alltså… Det kan faktiskt vara stress. Åkte en mil med ett par räkor, buss hem till min kompis som skulle få lite räkor av mig, och när vi kom fram låg alla "döda". Upp och ner, helt stela. Men vi slängde ner dom ändå, för några viftade lite på benen. Några timmar senare var exakt alla uppe och gick och simmade.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad roligt att du såg resultat efter vattenbytet! Hur har det gått idag?
#18 Kan vara så,hoppas att inget är riktigt fel..
#19 När jag åkte hemifrån så såg jag några men de såg ut som igår så jag beordrade vattenbyte då jag åkt iväg över helgen. Lite dåligt planerat att de skulle krångla just nu… Men de har fått noga instruktioner och imorgon ska de köpa tester för nitrit, nitrat och även ph :)
Ser att du skrev att ni tar vatten från egen brunn. Har ni gjort några vattentester på brunnsvattnet?
Det du ska titta efter är om det finns förhöjda kopparvärden i vattnet räkor är känsliga för sådant.
Den viktigaste testen nu är nitrit dropptest sen är det bra att veta vad man har för PH värde i vattnet med så att det inte är för lågt helst inte under 7ph
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Vad gör man om man har förhöjda kopparvärden? Jag kan ju inte precis sluta ta vatten..
Vet man om att man har för höga kopparvärden i vattnet kan man filtrera med aktivt kol genom pumpen.
Ska se ifall man kan fixa det :)
Nu kom jag hem, en dag tidigare än tänkt, och fick veta att de skippade vattenbyte igår för att "det räckte väl med idag" så nu finns inga räkor kvar… Fick teststickor, ingen lyssnar på mina noggranna instruktioner då de här ju var billigare, och både nitrit och nitrat sköt i höjden. Vad göra jag nu? Är det någon i Boråstrakten som har nya räkor man kan köpa när jag fått ordning på det här?
Är räkorna köpta från affär kan de också vara boven. 3:e gången gillt här hemma. 2 gånger köpte jag från affär, de dog ganska omgående även fast mina värden var bra och mina kar har vart igång sen november 2012. Köpte nu cr ifrån privatperson och alla mår prima och och ynglar av sig..
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Kan ju bero på både och nu när värden var såpass dåliga
Det är med största sannolikhet p.g.a det förhöjda nitritvärdet räkorna har dött. Det blev en olycklig situation då du skulle resa bort och det här kom samtidigt. Nu får du i lugn och ro försöka fixa till nitritproblemet och om jag hade varit du, så hade jag krävt mina föräldrar(om det var dem som skulle sköta dem) på nya räkor!
Har du kvar dina fiskar i akvariet ännu?
Nej, fiskarna bor med palettcikliderna just nu. Hällde i Happy life evolution i det tomma karet. Vad göra jag nu? Vattenbyte bör ske i alla mina akvarier då jag upptäckte att jag har nitrat överallt i mer eller mindre mängd :(
Dom här mätstickorna a är inte att lita på du ska ha dropp flaska för nitriten No2 dom andra värdena är inte lika viktiga går att använda stickor i nödfall.
Hur många är det som gillar att mata fiskarna? Det bästa är att en sköter den biten så att det inte blir för mycket mat som förorenar vattnet.
För blir det för mycket mat kvar så bildas det giftiga ämnen i vattnet fort om man inte har fått rätt balans i akvariet. Efter någon/några månader har man fått en bakteriekultur i akvariet/filtret som är av den bra sorten som hjälper till att ta bort dom här gifterna.
Fick inget dropptest då mammas sambo ansåg att det var för dyrt men tror inte det spelar någon roll då färgen slog i taket.
Bara jag som matar fiskarna, även min systers fiskar då datorn är roligare. Så ingen risk att någon "tjuvmatar" dem.
Nitrat är ofarligt så det behöver du inte bry dig om, skönt va :)
Angående ditt akvarium med nitritproblematik, har du någon bild att visa på det? Jag funderar över hur det ser ut med ditt växtbestånd och en bild visar det mycket bra. Växter hjälper till att reducera nitriten då de kan uppta en del av det som näring. Därför är det till stor fördel om du har ett akvarium rikt på växter. Tyvärr är det så också att det är bra om du har något djurliv i akvariet för att bakteriecykeln ska fortsätta att cirkulera. Flytta över 2 fiskar. Mata dem ingenting på 3 dagar, den fjärde dagen kan du ge dem pytte pytte lite mat som de ska äta upp direkt. Låt dem sedan vara utan mat igen i några dagar om nitriten är kvar.
Fortsättningsvis bör ett vattenbyte dagligen på 30% göras tills nitriten är borta. Ibland går det fort och ibland kan det ta en hel vecka.
#32 Vilken lättnad!
Det är tomt och dött, enda växten jag har där är javamossa. Hade tänkt inreda ordentligt men sedan impulsköpte jag räkorna och det blev inte bra… Visste inte att växter tog ner nitrit, visste faktiskt inte ens vad nitrit var innan det här! Älskar växter, har inte flyttat in några dit än bara då jag har allmänt ont om växter och de få jag haft har sakta tynat bort, trots växtnäring :(
Häller tillbaka zebrorna då och fortsätter med vattenbyten.
#33 att växterna tynar bort kan beror på många saker, men det vanligaste problemet brukar vara att lyset är för dåligt, det som följer med dom flest akvariepaket är för svagt för många växter.
Kanske ska köpa ett nytt lysrör då