könsskillnad på scalare?
Det påstås att man kan se skillnad på kön på scalare.
Men huuuur? Hur mycket jag än tittar på mina så ser dom likadana ut, kan iofs vara samma kön, och hur mycket jag än tittar på bilder på nätet så ser alla precis likadana ut.
Kampfiskar är mycket lättare att könsbestämma…. Guppy också.. :/
minavitas.wix.com/kennel
Man kan nästan inte avgöra det förutom när de parar sig eller sätter rom på inredningen. Har du ett etablerat par så spelar det ju ingen roll vem som är vem.
Men du har rätt i att det är svårt. Jag kan inte ett enda stensäkert sätt (exempelvis om du skulle ta en bild. Jag skulle inte kunna könsbestämma fisken då som man kan på en Palettciklid eller guppy).
Nej egentligen spelar det ju ingen roll. Men skulle vara kul o veta.
Nu har dom inte lekt nånting, tror dom kan vara för unga för det, men kan ju vara så att dom inte leker för att det är två tjejer..
minavitas.wix.com/kennel
Jojo :) Det brukar rekommenderas att ha en handfull ungdjur tillsammans, som får växa upp i en grupp och bilda par innan de säljs.
Men inte alla har plats eller vetskapen om det.
Så du får nog hoppas på att de inte börjar slåss bara.
Tänkte du odla? Om inte, så gör ju två honor ingenting :) Tvärt om, då får resten av invånarna lugn och ro.
Jag hade själv 6 ungdjur förut, som bildade två par, och sen var där två hanar utan makor. Paren jagade skräck i invånarna i karet, och hanarna slogs nästan ihjäl. Så efter en tid i 540 literskaret (som inte räckte till), bytte jag allihopa mot två honor som inte slogs. :)
Jag har också hört att man ska kunna se det, men har trots ansträngningar bara kunnat se det precis vid/innan/efter romläggning :(
Nej dum som jag var så köpte jag mina scalare i en djuraffär, om dom nu hade bildat par redan i djuraffären vet jag inte men jag fick iaf välja ut de två jag ville ha själv, tror jag tog dom ur olika akvarium t om och hem till mitt 54 liters fick stackarna flytta..
Nu simmar dom bredvid varann nästan jämt och verkar vara kompisar iaf, eller det kanske är det som menas med bildat par?
Nej det skulle vara skönt om dom lät bli att leka, tycker dom är tillräckligt otrevliga utan ägg att vakta.
minavitas.wix.com/kennel
#4 jag har läst på flera ställen att man ska se skillnad, men mina ögon gör det inte trots att jag sett massvis med bilder
minavitas.wix.com/kennel
Sådär har inte mina honors sett ut.. Skiljer det kanske sig från de olika färgmutationerna och fångstort?
Hmm.
skall lägga upp bild på hela fiskarna när jag kommer hem! så får ni se hela scalarerna!
Kram /Tess
Ok nu såg jag skillnad på dina kort iaf tack :D
Ska jag försöka studera firrarna. och se om nån av dom är lik nåt av korten du la ut
minavitas.wix.com/kennel
Ingen av mina har nåt utstickande rör som ni visar på bilderna, dom har typ en öppning, ena ser ut som bild 8, andra är lite större och eventuellt lite mer utstickande
minavitas.wix.com/kennel
Är där en skillnad som är stor nog att märkas, så kan det ju vara så att du sitter med ett av varje kön :)
Men är de unga, och båda ganska spetsiga, så tippar jag min lott på att det är hanar.
Ska knäppa kort på dom sen när jag laddat batterina i kameran eftersomjag är kass på att förklara.
Dom är lika gammla men den ena är mycket större än den andra, dte som fick mig att undra om det kan vara två kön på dom
minavitas.wix.com/kennel
Förresten :) Du var INTE dum som köpte dem i djuraffär, det glömde jag säga, och du är inte heller kass på att förklara.
Men bild hjälper alltid ändå, såklart, så det gör du rätt i :)
Något jag la märke hos på mitt par jag hade tidigare var att hanen hade en stor puckel på huvudet, honan var mer slät. När de lekte så såg honans äggrör ut precis som på bild #12 och hanens var mer spetsig och ljusare, nästan vit.
hanen får puckel men de är när de är rätt gamla.
Kram /Tess
Som Lindzen säger. Hanar har en puckel på huvudet, honor inte.
Vad jag läst och har erfarenhet av så växer inte den puckeln förens vuxen ålder och en lek eller några.
Har även läst att två honor kan leka. En lägger rom och den andra simmar efter "bara för att".
ja det är inte ovanligt med parbildning på två honor. De kan till o med lägga rom :) så vissa som odlar scalarer tar oftast den första romen o kläcker den arteficiellt för att se så de verkligen är hona hanne och inte hona och hona.
Kram /Tess
oj förlåt marie, läste inte att du skrev de om att de även kan lägga rom :s sorry!
Kram /Tess
Ser absolut ingen könsskillnad på dina
minavitas.wix.com/kennel
min hanne är större än honorna. sedan är han bredare över pannan än honorna som är mer snipiga. sedan skiljer sig lekrören! :)
Kram /Tess
Mina har dom skillnaderna förutom att jag inte blir klok på lekrören
minavitas.wix.com/kennel
de kan ju vara svårt o se om de inte leker :)
Kram /Tess
Jo jag har börjat förstå det.
När brukar dom börja leka?
minavitas.wix.com/kennel
#21 Lugnt =) Vi skrev nog samtidigt, annars hade jag skrivit "Lindzen och tesselituss" eftersom du oxå nämner det om två honor.
Kan det va så med alla ciklider? För två av mina fjärilar "lekte" och båda la rom så jag undrar.
Åter till trådens fråga. När dom blir könsmogna märker du säkert vad dom är på deras beteende. Om du inte kan tolka deras beteende kan du beskriva det så kan vi här hjälpa dig.
Ciklider är underbara. Flinade gott åt det du skrev att du tycker dom är otrevliga som dom är nu utan rom att vakta. Jag har två små scalarer och när jag planterar om eller gör något i karet nyps dom rätt bra redan nu, hua, hur ska det bli när dom är vuxna.
mina är runt 10 cm nu och börjat ett lekbeteende, de började med att de "gick iväg" och åt tillsammans för att senare gå över till putsa på nått bra ställe att lägga rom. när de putsar så blir de revirhävdande. de byter oftast putsställe några ggr innan de lägger rom just bara för att hitta den perfekta platsen! :) marie, ang alla ciklider så vet i tusan, Diskus gör så i allafall! :)
Kram /Tess
Mot mig är dom jätte terviliga, kommer alltid fram till glaset o hälsar när jag sätter mig där. Den mörka kan jag leka lite med, han följer handen om jag för den fram och tillbaka över rutan, stoppar jag ner handen i vattnet kan jag klappa den mörka h*n gör även knäppljud uppe vid ytan när h*n vill ha uppmärksamhet. H*N är först att lägga märkte till nya saker i akvariet, studerar riktigt ordentligt så fort jag har ner nånting nytt.
Den ljusa följer med den mörka till rutan men tappar snart intresset och sticker nån annanstans så vi får leka ifred :P H*n gör inte mycket väsen av sig alls.
båda jagar bort de andra fiskarna och biter på snäckorna om dom är "ivägen".
Vet inte om det är nåt som kan avgöra könet på dom, men dom har ganska roliga personligheter, speciellt den mörka
minavitas.wix.com/kennel
Ok, riktigt så stora är inte mina ännu, så jag får väl vänta ett tag till innan jag ser lekbeteende
minavitas.wix.com/kennel
de ger sig med tiden! :)
Kram /Tess
Ursäkta för att jag skriver i en gammal tråd, men…
#31 Hur mäter man scalarerna, utan stjärtfena?