(VARNING äcklig bild)Vad hände med min Fighter?
Är alldeles förtvivlad.. Mina fina crowntail hittade jag död och blek på akvariets botten.. Nacken är vriden i en onaturlig vinkel bakåt.
Vad kan ha hänt? Han bor bara med fredliga individer.. Tre platys, två kampfiskhonor och en Ancistrus.
Värdena är bra och alla andra fiskar mår toppen, även Fighter mådde bra för bara några timmar sedan.. Simmade livligt och åt med bra aptit.
Ska lägga upp bild sedan då det känns skumt att huvudet är vridet bakåt..
Känns inte som att han skulle kunna bryta nacken genom att simma in i något då han inte var en snabb simmare pga sin fentyp..
Usch att det kan kännas så tråkigt när en fisk dör, han fanns med från början och var en riktigt fin och intressant individ.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kan han ha simmat upp framför utblåset på pumpen och sedan åkt in i rutan med huvudet före?
Jag håller med om att det var en väldigt konstig vinkel på huvudet…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Känns inte som pumpen är så stark, visst virvlar de runt lite ibland när de hamnar framför flödet men tror inte att det är tillräckligt med kraft för att knäcka nacken på det där viset…
Men du kan ju ha rätt, vad som egentligen hände lär jag nog aldrig få reda på till 100% men det går ju alltid att spekulera..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
hmm, kan det inte bara ha hänt efter hans död? att ngn av de andra varit på honom?
Kan det ha varit malen kanske?
Har en annan teori, det kan vara möjligt att en av dessa "honor" är hane.. Kan det blivit slagsmål? Om det nu var en hane hade den ju korta fenor och kunde simma betydligt smidigare och snabbare än Fighter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nu vet jag inte om en Kampfisk är så pass stark men rent teoretiskt så skulle han ju ha kunnat fastna med huvudet mellan något och brutit nacken på sig själv när han försökte ta sig loss.
Men som du säger, vi lär förmodligen aldrig få reda på vad som har hänt egentligen…
Ibland då jag hittat någon död fisk har de hunnit bli likbleka och förstelnat. Då har huvudet vridits upp i denna vinkel. Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att huvudet börjar peka uppåt när de dött.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
På ett annat forum säger dem att det kan ha varit HONORNA som attackerat honom!?
Vad jag läst mig till och hört så ska det gå att ha honor + hane av Kampfisk så länge det finns utrymme och fler honor än en för att hanen kan stressa honorna.
Aldrig innan hört att honorna ger sig på hanen?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Honorna kan mycket väl ha attackerat honom. Fisken heter ju Kampfisk av en anledning…
Har alltid fått höra att kampfiskar av motsatta kön funkar bra ihop så länge man har flera honor, så inte särskilt lätt att veta.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ska lämna tillbaka honorna i veckan och byta ut dem mot något annat. Några tetror eller något, ej bestämt ännu.
Sen ska jag försöka hitta en ny hane som är crowntail eller halfmoon.. Vilket är ungefär omöjligt i min stad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund