Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 914 ggr
klottermaja
0

Nyfiken på Guppy!

Hej allihopa, vad otroligt glad jag blev när jag hittade den här sidan. Är nybörjare på detta med akvarium men suger åt mig allt jag läser nu för att försöka undvika att göra fel från början.

Ska köpa ett 60 l akvarium idag som jag tänkte förbereda och efter några veckor införskaffa lite guppies. Är det någon som har lust att dela med er av evt tips och råd vid inköp av guppies, är det något särskilt jag ska tänka på? Hur många guppies skulle ni rek att jag har i ett 60l akvarium?

Det här ska verkligen bli jättespännande :)

Sarah-S
2

Även jag nybörjare (planerar mitt första nano) men jag har förstått att man ska introducera fiskar relativt direkt för att få en bra bakteriekultur i karet, samt att man ska hålla sig till ett par tre stycken i början och mata sparsamt för att undvika nitrit

Du hittar mer på denna länk
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-nyborjarguide-att-starta-ett-akvarium?articles-1

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

mimåne
0

Du har fått goda råd av Sarah-S. Jag skulle inte rekommendera guppys som uppstartsfisk, vet du om hur känsliga guppys är idag? Så att du inte blir besviken..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Om man kan få tag i hemma-uppfödda guppies av en privatperson så är de ofta mindre känsliga än de man hittar i butik. Endler Guppy kan också vara mindre känsliga (vad jag själv erfarit). Lycka till med ditt akvarium. Det är jättekul!

dragonstar
1

Tänk på att levandefödare såsom guppis Förökar sig fort. Så fyll inte karet med dem utan ha några få så du kan ha kvar ynglen.   Och sen ska man alltid ha fler honor en hanar då hanarna stressar honorna.      Ska du ha riktiga växter i, Rekomenderar det då jag tycker att karet håller sig bättre eftersom växterna tar åt sig överflödig näring. 

Sen är jag själv nyfiken hur är det med Endles, Platy, molly och de andra levandefödarna? är de lika känsliga som Guppy?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

OlleA
0

Renrasiga Endlers guppy är mycket svåra att få tag i numera, men tyvärr säljs diverse guppyhybrider under namnet Endlers. Antagligen är de varken mer eller mindre känsliga än andra Guppy. Guppy, Platy och Svärdbärare är i grunden tåliga fiskar, men eftersom de länge har varit enormt populära och alltid går att sälja har de massproducerats med mer tanke på kvantitet än kvalitet. Folk vill ju alltid ha billiga fiskar. Detta har lett till att de ungfödare man hittar i zooaffärerna ofta är mycket känsligare nu än de var förr. Men har du tur kan du fortfarande hitta tåliga stammar. Sarah E har helt rätt i att privatodlade ofta är mindre känsliga än de som sälj i zooaffärerna.

Molly (särskilt de svarta) är känsligare än andra ungfödare och får lätt svamp om de hålls i rent sötvatten. En salttillsats på 1-2 matskedar per 10 liter vatten gör att de blir mycket tåligare. Rent havssalt (utan jod och antiklumpmedel) som köps i mataffären duger alldeles utmärkt. Ektozon och annat zooaffärssalt är i princip samma sak, men mycket dyrare. Dessutom vill mollyna ha hög temperatur. Tänk på att mjukvattensfiskar som t ex tetror och Gurami inte gillar salt och alltså inte bör hållas ihop med molly. Andra ungfödare ihop med mollyna går däremot utmärkt i det bräckta vattnet. Lycka till!

Olle

dragonstar
0

Tack =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.