mina kar och projekt del 2
Så den andra är nu full så jag tänkte vi får fortsätta här =)
Tyvärr är rummet inte ens 2 meter brett vilket gör det väldigt svårt att placera ställningar etc så får se hur jag gör sen när det är dax för den biten.
Följer här med såklart :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Oj har du redan kommit igång! Jag tyckte du sa "Om ett år kanske" ? ;)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Haha nej men det sa jag väl aldrig? Höst sa jag o här har bara regnat sista veckan så det räknas väl som höst då ;)
Herregud va du hunnit med !!
Jag sitter här nu framför mitt Malawi kar o här är en massa nytt, ser minst 2 olika kullar av socolofi o en hona som tuggar igen, min enda röd rubin hona tuggar oxå o nu syns det tydligt att jag har 2 hanar litobhates dock är de sams än så länge, de två nykomlingarna som skulle bli mat hos malkillen i gbg är fortfarande oidentifierade, får lägga upp bilder så kanske ni kan hjälpa mig!
så där ja då var fx6an beställd, hur jag än vred o vände på det kunde jag inte hitta en anledning att INTE köpa ett, kan ju användas till ett 720 sen oxå ju =)
Jo jag tror bestämt att du sa 1 år från början innan du sade "Hösten" =) Hur som helst så är det ju bara roligt att du kommit igång!
hmm nja då måste det varit ngt annat, kanske uppradering av stora karet? källaren har jag alltid pratat om hösten vad jag vet då jag behöver hadet igång innan våren då jag slutat skolan, men men det har ju mindre betydelse, mamma ä här vi behöver köra en del till tippen så då passade vi på att tömma rummet oxå eftersom det inte är ngt jag kan göra på egen hand numera med min dåliga armbåge..
haha ok nu har jag rett ut det, var tvungen att gå tillbaka o kolla haha, jag pratade om att det vore bra att ha ett extra kar i källaren för div fisk etc o att det kunde vara ngt att tänka på när jag uppgraderar till 720, menade ju då att spara 375 men själva rummet i källaren o tankarna om att ha en konkret malodling o så småningom kanske även viss plats för importerade kom först efter jag var hos killen i GBG, dock har jag kanske inte varit riktigt tydlig i mina tankar där, det har jag bollat via PM med GuUuLd o rovfisk så klart ni inte hängt med på det!
tankarna har gått runt en lite extra inkomst till våren då jag inte längre går i skolan o inte heller vet vad för inkomst jag kommer ha, arbete blir det ju men inte så säkert man får tag på ngt bra ju. o ska det vara klart o rullande till våren så bör jag ju göra i ordning rummet nu under hösten!
Jag följer här också 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
du är så välkommen så =)
Har du hunnit något mer i källaren? :)
nope, det blir nog inte förrän min kära väninna Monica kan komma upp ifrån Lund en helg, imorgon kör vi till tippen med allt, lite därför jag röjde i rum, tog tillfälle i akt så att säga, o nu när jag beställde fx6an oxå så är kassan tom igen o här kommer behövas både målas o fixa fönster o golv o väggar o tak o dras in el etc etc men det ska bli klart innan jul i alla fall det har jag gett mig den på!
Jo, det är ju en del jobb ;) Det är väl lite att tänka på när det blir ett helt rum som ska fixas.. ska du använda någon speciell färg? kakel?
oh kakel hade väl varit drömmen! nja alltså rummet är för smalt egentligen tycker jag så så småningom skulle jag vilja ta bort väggen till vänster o ha ett större rum när man kommer ner i källaren så förmodligen kommer jag inte ens klä in den väggen som är utan bara måla, annars blir det mest slöseri med pengar ju.
så förmodligen blir det till att köpa betongfärg o golvfärg o sen använda den färg jag har hemma till resten! men det blir ändå en del pengar trots budget varianten så ett steg i taget =)
Det har du rätt i. :) Ja visst, färg kostar. Rusta är toppen när det gäller att komma undan billigt med just färg..
ja det är sant, dock tror jag inte deras färg är så bra kvalitet just för betong som ju måste andas, o golv måste ju vara mkt slitstarkt, kommer nog bli dyr o bra färg till ytterväggarna o golvet trots allt.
men först blir det till att prata med elektrikern, fasen att man inte känner en rörmockare oxå…. ;p
Fast rusta har mängder med olika sorters färg.
#13 #14 #15 Haha, "she's indenial"! :)
haha fy så elakt det är jag väl inte, iden började med att kanske behålla 375 när jag uppgraderar till 720 NÄSTA ÅR o slutade med att jag kunde ju göra iordning ett helt rum som ändå bara står fullt med skit o flytta ner min redan inköpta ställning där o utöka malintresset, att vi sen ändå skulle till tippen denna helgen o jag verken har dragkrok eller möjlighet att göra det själv var ju bara en ren tillfällighet!
#23 Vi har turen att bo grannar med en rörfirma ;) Vi körde en dyr flügger färg till våra väggar då man ju bör ha en färg som är diffussionsöppen (andas) iaf om det är en yttervägg :) Sen körde vi biltemas golv färg till golvet då sambon googlat runt en del och många rekomenderade den färgen :) Rusta kikade vi på men de hade inga vidare grejer till källare :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Självklart följer jag här också 🙂
Jisses vad du har hunnit med städning, önskar jag hade den energin, det skulle behövas ;)
haha GuUuLd lyllos er! och ja som sagt, det kommer nog bli dyrare färg till just ytterväggen o biltemas golvfärg var bra tips, tackar!
rovfisk, ja tänkte vi får passa på när vi ändå hyr släp o körtill tippen, o framförallt passa på när jag får hjälp, annars hade det varit för mkt för mig ensam att tackla!
#26 Det är härligt med positiva tillfälligheter! 😂
mmmm vag räddning det där tycker jag lol
så idag flämtar mina fiskar i hörnan igen, tänkte attans nu är nitriten tillbaka fast jag bara matat obefintligt sen i vattenbytet i fredags, men testet visar ingen nitrit, så varför flämtar de???
känns lite som en upprepning av 375 där de flämtade mkt, får se hur det blir efter installeringen av nya pumpen som bör komma denna veckan..
ngn som har en ide om varför?
Kul. :) Vilken fin hund du har 😍
tackar, det är Tiny, en gatukorsning från LA som givetvis fick följa med mig när jag flyttade hem till sverige igen =)
måste hålla med.. vilken goding till hund! 😍
tack så mkt! han är min stolthet!
nu har jag suttit o plockat ut div filtermedia från alla andra ytterfilter så att de gamla har en viss del nytt i sig o det nya har en större del gammalt o bakteriefyllt i sig, lite pill men jag inbillar mig att det är värt det =)
#33 Äntligen lyckades du fånga hunden på bild?
Eller, äntligen så hittade du en sopsäck över?
Eller, den bästa, äntligen kom hunden hem med ett ytterfilter han hittat i naturen!
😂
Söt hund! Lycka till med uppstarten av filtret.
Alltså, här händer det nya saker hela tiden! Du är helt otrolig! En sådan bok om L-malar vill jag också ha, hoppas den finns att köpa.
Sällar mig till skaran och säger: vilken fin hund!❤️
hehe ja hela hela tiden, fast denna gången handlade det ju om att lösa ett problem o detta var den mest förnuftiga lösningen =)
o tack tack!
dessutom finns boken att beställa på cyberzoo för 199 kr tror jag det var =)
Har beställt den nu, ska bli spännande när den kommer, det finns ju så många vackra malar.
så bra! ja den är verkligen toppen, nu ska jag lära mig allt ;)
Ojojoj, jag blir så imponerad över att du orkar med så mycket som du gör och ändå har du även en hel familj att ta hand om också! Jösses!! Naturligtvis kommer jag följa dina framsteg! =)
haha ja fasten just nu är jag barnledig, han följde med min mamma hem i tisdags så därför jag har haft tid idag, annars handlar det nog bara om bra planering =)
nu är alla filter på plats, fick även ett innerfilter över till mitt 56liters hehe
Ok så jag vet inte om ni missat att en av mina superrot honor dog för några veckor sedan, eftersom de 3 vuxna jag hade kvar o två små inte sett sjuka ut har jag låtit det vara, honan visade heller inga synliga skador eller liknande som skulle kunna förklara varför hon dog, men igår såg jag att en av mina små var väldigt svullen om magen så jag plockade genast upp den o den har fått spendera natten i en skål, lever fortfarande o är pigg men magen är fortfarande lite väl rund tycker jag, så nu står jag inför dilemmat var jag gör eftersom jag kör upp till Tidaholm i eftermiddag,hbeslutet blev att starta upp mitt 56l igen, ja ja jag vet, galet, uttryck gärna er frustration direkt så har vi det avklarat ;)
Va trist med dina malar. :( Hoppas det löser sig.
Kan det vara bukvattensot de råkat ut för? Förstoppning?
Snyggt kar som vanligt btw. ;)
ja verkligen, speciellt när det var beställda fiskar, jag vet inte vad det är, tanken är att nu när jag ser denna lilla att det möjligtvis kan vara det, o jag kommer att behandla närjag kommer hem om den lille fortfarande lever, o givetvis även om den inte gördet så karen är rena.
får googla lite oxå så klart så jag säkert vet, har även en del medicin hemma kom jag på precis, sk kolla det med en gång!
Hoppas det inte är något allvarligt…..
Jag gillar verkligen dina fina små runda tegelstenar, de skulle mina kuhlisar gilla 👍
jag har valt att behandla karen med aquafuran som jag har hemma, vilket tar bla bukvattensot som jag misstänker, behandlar ju då givetvis både det nya karet o det gamla även om ingen av de andra malarna uppvisar symptom, tänkte att jag kan flytta tillbaka den lilla o bara behandla ett kar men vill inte heller riskera att smitta de andra OM de inte är smittade så det får bli båda karen helt enkelt för säkerhets skull, kommer sedan efter behandlingen byta ut allt vatten i båda karen till "nytt" vatten från de andra karen, tur man har några stora kar!
#53 Några? 😉
Håller tummarna att det inte är ngt allvarligt. Hoppas att den lille gynnaren lever när du kommer hem o att inte fler dött. Det är så tradigt när de små liven är sjuka.
Hur har det gått?
haha sauk1 nubörjar det närm sig mobbing här lol
min lille mal lever fortfarande men är tyvärr inte bättre, o om grädde på moset har min L034 fått svamp(fick jag för att jag lämnade mina skötebarn över helgen ;)
så nu har jag flyttat även dem till 56l o köpt ny medicin o medicinerar alla sjuka en gång till, karen har jag saltat lite o höjt temperaturen någon grad o hoppas jag slipper se fler sjuka.
får se hur det går, jag uppdaterar er givetvis efterhand, mest troligt kommer detta från de importerade malarna.
Slänger ut en fråga i din tråd - Tinitusan - med anledning din sjuka mal….
Om man ska ha ett mindre kar enbart som "sjukstuga" bör det då vara fullt inrett med bottenmaterial, växter mm.
nja det behöver det väl inte alls vara, räcker säkerligen med bara karet o vatten från ett ingått kar, jag harju även mitt lilla innerfilter gående i ett av de stora karen så det bara är att flytta över det då är ju allt ingånget, men jag har valt att ha både sand o växter etc i mitt kar ändå av rent estetiska orsaker.
Har du någon teori om varför de blivit sjuka? Kan de ha blivit utsatta för stress om du hållit på och flyttat omkring dem?
Jag har inte hållit på att flytta omkring dem?
Super rot har gått i samma kar sen jag fick dem, dock var ju två av dem i dålig kondition redan när jag fick dem så jag skulle tro att honan som dog var sjuk när jag fick henne som sen smittade den lille. L034 o svampangreppet kan mkt väl vara stressrelaterat, jag har dock bara flyttat dem en gång men eftersom de är importerade o viltfångade har de ju haft en lång resa över lag.
Spännande! Jag följer :)
// Sofia
Jaha! Jag måste ha rört ihop det :)
Funderar på vad det kan vara som fått dig att tro det, eller om jag själv missar ngt, scalarerna har jag ju delat på o som sagt flyttat L034 tillsammans med L147 till ställningen, utöver det flyttade jag även albinosarna till ställningen ju men det är allt, men tillsammans kanske det kan upplevas som mkt flyttande?
Kanske kan vara det att du har så mycket på gång med dina kar, du har ju flyttat om en del, gjort om och haft mycket med dem. Det kanske skapar intrycket.
Det var tråkigt med dina super rot också. Att säljare kan vara så oseriösa och skicka iväg sådana exemplar.. Hoppas alla kryar på sig nu.
ja mkt nytt har det ju klart varit!
kan tala om att lille super rot inte längre har uppsvälld mage! hen är fortfarande blek o ser absolut inte helt kry ut än men jag är ändå glad över att magen har avsvällt, tyder ju förhoppningsvis på att han är på bättringsväg!
och jag håller med mimåne, var o är oerhört besviken på de två jag beställde, de såg ju risiga ut redan när jag hämtade dem men eftersom jag redan betalt o var tvungen att ta dem fanns inte riktigt möjligheten att backa ut, sen dog ju honan kanske 1,5-2 veckor efter, dock har hanen repat sig ganska bra o ser helt ok ut idag o paret jag köpte från stockholm har oxå växt till sig helt ok, även om de inte är i klass med fjordells så kanske de i framtiden kan få några fina avkommor hoppas jag på!
Jo jag förstår dig, man hinner bygga upp så mycket förväntan och glädje.
Jag såg i butik de super rot som fjordell köpte, och jag som inte ens gillar L-malar blev i det ögonblicket, hur äckliga jag än tycker de är, sugen på ett par.. Måste säga att jag är lite besviken på att jag inte slog till faktiskt. Jag har planerat att åka till butiken igen på fredag så får se vad jag hittar :)
hehe inga impulsköp nu mimåne, bryt inte din spararmentalitet ;)
skämt å sido, jag kommer aldrig mer beställa fisk, inte m det inebär att man måste ta fisken i vilken kondition som helst..
Haha. Nä men, om jag funderar på det fram tills fredag och köper två malar då så är det väl inget impulsköp? ;)
Det gör du nog rätt i Tinitusan, även om jag är godtrogen så är det ett allt för lätt sätt att bli lurad på. Jag gillar heller inte att beställa fisk till en butik för då får man ju lov att köpa det som kommer in, även om skicket inte är som förväntat och kanske heller inte priset. Jag försöker istället ha tålamod och hålla koll på utbudet i lokala butiker. Fast utbudet från grossisterna är enformigt skräp enligt min mening. Men nu kommer jag in på helt andra ämnen..
ja men då får du köpa, men bara två!
ja jag är oxå godtrogen men här lärde jag mig den hårda vägen, men jag har i allafall 2 hanar o en hona o jag hoppas på att den kommer att växa till sig o förhoppningsvis ge fina yngel som går att sälja!
och jag håller med utbudet är krasst även här nere, nu är jag i och för sig mättad, mina kar är fulla utan möjligtvis ett kar i ställningen som skulle kunna ta ett par L-malar till men då ska det ju vara några jag kan odla på.
Ja ni har ju samma grossister där nere som här. Problemet är att det tas in samma arter om och om igen.. Har man hållit på med akvarium i över 10 år så har man hunnit avvecklat dessa arter som normalt cirkulerar runt i butikerna. Jag suktar efter något nytt, något "ovanligare" men hur jag ska få tag på det är ett mysterium.
haha ja eller som i mitt fall som kommit dit efter 7 månader ;p
även om jag är mer än nöjd, kommer def utöka malodlandet när väl källaren är klar men det kommer först efter jag slutat skolan till jul o vet hur jag kommer försörja mig för med ett heltidsjobb finns inte tid för mer kar snarare tvärtom, dock kommer jag nog skära ner o "bara" ha 2 stora kar här uppe när det väl är dax att uppgradera vilket fall, mina malawi älskar jag o de kommer så småningom få flytta till ett 720 o sen tror jag det blir så att mina underbara papegojor o malar får ett 540 när det är dax att uppgradera där, så några nya fiskar här för mitt nöje blir det nog inte men malar i källaren, det är en annan femma det ;p
#72 Borde inte alla höstens auktioner vara ett lämpligt ställe för något nytt?
Ah just det, jag hade tänkt att spana L-malar faktiskt på Malmös auktion!
Haha! Du pratade om att du spontanköpt för mycket så jag försökte rikta inlägget till mimåne, men se det gick ju inte! ;)
Haha åh nej försök inte; min tråd ;) Dessutom tycker jag nog inte inköp planerat en månad framåt räknas som spontanköp!
Jo visst. En auktion hade varit rena drömmen. Tänk att få tag på egen odlade mer ovanliga arter istället för massodlade hos grossister..
Tyvärr är det uselt och obefintligt med aktioner här uppe i skogarna där jag bor. Det finns ingen förening här.
#77 Ok jag ger mig. Du har företräde här! Spontanköp kan visst ske på auktion däremot, eftersom du inte vet exakt vad du kommer köpa en månad i förväg ;) #78 En tågresa? Eller en spännande roadtrip längs kusten i akvatiska tecken, med Aquarius i bilstereohögtalaren.
Oh och om du ändå ska resa kan vi passa på att ta den där gruppresan till den blå planeten oxå, sauk1 betalar!
Med risk för att låta negativ men det blir dyra fiskar det. Sedan känner jag mig inte så pigg på att behöva transportera stackars fiskar så långt.
Vänta, vad hände nu!?
ja du ser vad som händer när man inte är snäll ;)
tyvärr har jag lite tråkiga nyheter, min lille mal låg död här nu när jag kom hem, jag misstänkte väl från början att hen inte skulle överleva men det är ändå tråkigt eftersom den såg lite piggare ut igår…
Va tråkigt! Hur går det med dom andra?
Det var trist att höra om malen. Och jag bara retas, det hoppas jag framgick :)
ja mkt tråkigt, behandlade ju karet hen låg i trots att jag flyttade hen för att förhoppningsvis stoppa spridningen, de andra super rot har hittills inte uppvisat ngn sjukdomstecken så jag hoppas att det inte hunnit sprida sig vidare till dem.
L034 med svamp är hur pigga som helst även om det vita luddet inte försvunnit ännu, men det är ju bara 3e dagen av behandling ännu o dessutom ska det upprepas efter 7 dagar så de får gå kvar i karantänkaret tills det är avslutat, dock har jag valt att inte behandla karet de kom från då som jag förstått det just svampangrepp inte är lika smittsamt o att separation o behandling av fiskarna fungerar utmärkt.
så nu är det bara vänta och se antar jag, kommer ju inte lägga i ngn mer fisk i super rot karet om att i fall det blir ngn mer sjuk framöver men eftersom jag behandlade karet så hoppas jag verkligen på att jag stoppat smittan i tid!
och sauk1 ja givetvis förstår jag att du har en retsam sida som totalt är fokuserad på mig just nu, helt ok haha ;p
jaha då har jag fått lära mig den hårda vägen att papegojor gräver, i hela karet fanns två stenar som inte var förankrade direkt på botten o givetvis skulle då på och gräva just precis vid den, som tur var såg jag det hela o kunde gripa in o hindra allt från att kollapsa, men nu står jag här med mer än hälften utplockat o inser att jag nog får plocka ut alla fiskar o börja om från början, så det är väl bara att gilla läget o inse att lördagskvällen är räddad eller?
Hur går det med förrådet? Gjort några fler framsteg sen senaste bilden?
nope inget än, det var ju som sagt mer ett väl utnyttjat tillfälle att tömma när vi ändå skulle till tippen snarare än en tanke på att göra klart direkt, dessutom har jag haft lite andra utgifter med huset som plockat pengar bla gick min köksblandare sönder.
jag funderar även på om jag ska riva ena väggen o öppna upp till ett stort rum istället för att ha en smal korridor o ett litet rum, och i så fall kräver det lite andra åtgärden än att bara måla så än så länge ligger det hela vilande!
Okej. … ja allt kostar pengar ! =)
Ja du, då har du ju lite att göra i kväll. :) Det är ju roligt nästan jämt 😃
#94 Det där känner jag igen. Åskan tog torktumlaren och 3000 spänn. Man får lite oförutsedda ibland som sänker det fiktiva fiskkontot. På plussidan för mig var en stor beställning av mina crystal red och black som jag säljer av pga överfullt. Det finansierade lite extra ljus som ska installeras inom kort i stora fiskkaret :)
Förresten Tinitusan, har du börjat koppla på påfyllnadsslang på blandaren? Pratade med en gammal akvarist i comfortbutik, för jag ville göra så. Hon påpekade då att blandare egentligen inte klarar trycket så den KAN (men behöver inte) gå sönder om man gör så.
det blir inget ikväll, orkar inte, får göra det imorgon när barnen åkt hem, vill inte hålla på en massa med fiskarna hela tiden när de är här för de behöver ju extra uppmärksamhet trots allt…
o ja pengar går hela tiden o sånt här går ju inte att prioritera bort, nja sauk jag kopplar den till badkarsblandaren i badrummet men däremot har jag haft diskmaskinen kopplad till kranen, det roliga är att den har gått sönder på det mest konstiga sätt, ser ut som ngn tryckt ett hål uppe på kranen med en spik eller ngt så när den används sprutar det en stråle vatten rakt upp i taket o på fönstret haha, har försökt att laga med det mesta men inget håller så kändes som det var lika bra att byta hela o samtidigt koppla in diskmaskinen helt undertill.
givetvis gör jag ju detta själv superkvinna som jag är ;p
Jag köpte en slang och kopplade till badrumsblandaren för ett vattenbyte i söndags, det var första gången jag testade på det. Jag måste säga att jag blev grymt besviken, jag förstår inte varför metoden sägs vara så pass mycket enklare.. Det blev verkligen urkass häverteffekt och lång tid tog det. Dessutom en massa krångel med att skruva på och av hit och dit och byta munstycken.. Hur gör ni för att få någon sugeffekt?!
hmm menar du JBLs?
ska vara ärlig o säga att jag inte använder mina, precis som du säger blir sugeffekten super dålig med längre slang, så jag har använt den delen med häverten o av o på kranen o kopplat till en vanlig slang o ut i badkaret, mkt enklare sen kör jag vanlig trädgårdslang till att fylla på.
hmm.. Nä, jag köpte en vanlig trädgårdsslang, + koppling för att få fast den på blandaren. Sen satte jag på en "tratt" för större yta till uppsuget. Fungerade super dåligt. Bära hinkar fram och tillbaka känns både snabbare, enklare och som mindre jobb! :P
hmm, vet inte riktigt vad det är för koppling så har svårt att råda dig, funkar det inte alls?
när jag kopplar slangen ut till badrummet tar det oxå ganska lång tid så ibland kör jag med hinkar parallellt för det går mkt snabbar o jag har så dåligt tålamod på den biten o jobbigt med slangar hängandes överallt med barn o hundar etc
En koppling för att kunna fästa slangen till blandaren, helt vanlig. Spelar det någon roll?
Ja, alltså jag får inte igång någon sugeffekt alls utan får använda en "pump" som jag kopplar på slangen för att pumpa upp vattnet i slangen sedan koppla av den och då fungerar det, vattnet rinner genom slangen och ner i golvsilen, men på ytterst minimal sugeffekt. Och det tar ju väldans lång tid, jag har som du inte heller tålamod till det. Jag har alltid så himla mycket att göra så man vill ju bli klar någon gång! :P
du menar kopplingen för att fylla på vattnet väl? annars är jag helt lost haha kl är väl för mkt.
jag använder ju JBLs hävert del o den är ca 50cm sen en kran man kan stänga av o på, när den är av så fyller jag upp med vatten i slangen o sen hela häverten oxå så när man vrider på kranen blir det automatiskt sug som gör att det rinner ner, faktiskt ganska praktiskt o bra, så den delen av jbls är toppen!
Haha, nä inte för att fylla på vattnet.. Det gör ju vattenblandaren? :P Men man måste ju fästa slangen till vattenblandaren, och för det behövs en koppling. Annars hålls ju inte slangen där, det är den kopplingen jag pratar om och den enda koppling jag har.
Varför behöver du en kran för att stänga av och på, vrider du inte bara på vattenblandaren?
Åh vad det krånglar från mobilen nu, skrev långt svar som försvann! Jag fattar inte riktigt vad du menar, jag ska ta kort imorgon o visa sig mitt system! Förresten ligger min albino hane på rom igen o med tanke på att hans första kul slutade med 150 yngel så får jag nog dels börja tänka på att ha ett lite större kar till dessa att växa i o dels separera han från honorna periodvis för så mkt yngel kan bli problematiskt att husera haha
Ja gör det! Jag kan göra detsamma då jag ändå ska göra vattenbyte imorgon och tänkt pröva på slangen en gång till. Nu när jag vet hur jag gjorde sist och inte behöver experimentera så borde det ju gå lite smidigare ändå.
Det är nästan måste med Ancistrus, att hålla de åtskilda i perioder :p Jag kikade på några super rot i fredags och blev riktigt sugen. Jag köpte inga och ångrar mig lite nu, igen! :P Men jag skyller på min dumme sambo som följde med, han tyckte de var så fula och övertalade mig att inte köpa dem..
haha va neeejjjj, fy fy dumma dumma sambo hhaha, jag tycker du ska ner o köpa dem, speciellt om det är samma super rot som fjordell köpte, mkt mkt fina ju! plus du behöver lite positiva erfarenheter av denna underbara fisk som jag förstått =)
ja, nu är väl tanken att jag ju ska få igång så jag kan sälja albino på stående fot i framtiden men jag får nog faktiskt ha ett större kar sen i källaren som jag lägger kullarna i efter hand som det kommer nya, kanske till o med hanen med grottan o ha kvar honan i ställningen o sen bara flytta över hanen o grottan när man anser att det finns utrymme för ny kull. på så sätt kontrollerar man ju när o ser att hanen får tillräckligt tid att återhämta sig..
nu ser jag faktiskt hur jag har två st likadana kar på 2-300l med massa rötter som jag sätter ihop över kanten i stil med de jag har i hallen hehe, en för albino o en för kommande super rot så klart ;)
Jo det var ur samma kull som fjordell köpte sina. Vad jag kunde se fanns det bara honor kvar men då tror jag bestämt att det fanns någon hane på den andra butiken som finns här i trakten.. Men jag har väldigt mycket projekt på gång med mina akvarium så det kanske inte är läge just nu trots allt.. :P Jag lär nog få fler chanser, fjordell har väl snart avkomma på sina! ;)
Har du nya super rot på gång?
nej inga nya, det var ju mitt dyra o mindre fina super rot par som tog med sig bukvattensoten, tillsammans med dem köpte jag även 2 små(kunde ju inte backa ur på de beställda o de såg ju inge bra ut redan då även om jag inte visste varför) sen fick jag ju ett par med när jag köpte mina L-malar från stockholm, de två var i mkt bättre kondition än de 2 första, tyvärr la jag ju dock i dem alla i samma kar då jag inte visste om att de första var sjuka, honan dog ungefär inom 2 veckor tror jag o sen blev ju en av de små oxå sjuk, men karet är behandlat o de övriga som nu är 2 hanar o en hona o en liten ser friska ut så jag tror aldrig de hann bli smittade, dessutom ser första hanen, som från början såg väldigt risig ut, mkt bättre ut nu o har fått tillbaka sin röda färg o ingen av dem ser heller fläckiga ut så jag hoppas på att de kommer att växa till sig till o bli lekmogna inom ngn månad.
Jag håller tummarna!
Jag håller tummarna!
hehe jag med, men de får gärna ta sin tid så jag får lite tid till att fixa i källaren, känner redan lite stress över att hanen redan ligger på ny rom haha, skulle delat på dem så klart men lätt att vara efterklok, nu måste jag försöka reda ut hur jag om ngn vecka ska kunna husera 300+ albino yngel haha
Du ska se att det kommer lösa sig, precis som med allt annat på ett eller annat vis :)
haha ja klart, får nog bli så att jag tar till mitt 110 så länge, där är äppelsnäckor o koppartetror o 2 L200 just nu men L200 kan flytta över till hörnan o tetrorna hmm ja, vill inte flytta dem till 56 det är för litet, kanske till hörnan oxå om jag flyttar tillbaka scalarerna…MEN mimåne nu gör jag ju det du beskyllde mig för innan haha aarrgghhh!
Haha!
jaja får se hur jag gör =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
snacka om att man blir sugen på att köra igång lite aquascaping!
#119 Guuud så snuggt! 😮
idag väntade jag ett paket packat med hornsäv från min väninna som har massor som växer med CO2, som tur är behövde jag inte betala för vad jag fick i lådan var ett dyngsurt platt paket med oläslig text o ett klistermärke med texten "ditt paket har blivit skadat, vi ber om ursäkt"
Ojj! Herre Gud man blir nästan impad att dom lyckats mosa det så totalt.. Har dom kört över med en ångvält eller ??
posten skulle det stå men det förstod ni säkert o ja peppe jag/vi är nästan lite chockade o sitter o kliar huvudet hur de kunnat förstöra det så, måste ha kört över det precis som du säger, men hur kan de då bara sätta en klisterlapp på o leverera som vanligt, helt absurt!
Jag har fått växter (landväxter) i ungefär samma skick. Växter med ordentliga stjälkar, som det ser ut som någon brutit i små bitar. Då var det samma, en klisterlapp och ner i min brevlåda. Jag har också fått flertalet av brev "upprivna". Man får vara beredd på att det kan hända. man får som du säger vara glad att det var en växt och inte räkor eller annat levande.
haha ja där ser man, nu kommer jag få mer om ngn vecka så inte hela världen ju men jag hade varit duktigt sur om jag betalt dyra pengar för växterna o väldigt ledsen om det innehållt snäckor =(
#128 du borde få ersättning. För att när dom satte å den lappen tog dom på sig ansvaret
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Oj så tråkigt! :(
ersättning får jag inte, dels har jag ju inte betalt för paketet alltså har det inget värde o sen står bara posten för det om man skickar som rekommenderat o dyl..
någon som vet vad det är för planta vid ca 4 minuter?
oh vilket drömkar!!
Vad i fridens dagar har de gjort med paketet, nog för att posten är köänd för att vara oförsiktiga, men det här är ju helt absurd 😮
Jättefina bilder annars :D
Vilken planta det där är har jag ingen aning om. Har inte sett den förut.
visst var den fin? ser ju ut som en näckros o kan tänka mig att den är vacker i ett större öppet kar!
skulle oxå vilja veta vad det är för L-mal i videon under som syns där mitten!
idag ska jag äntligen ta tag i hörnan o plocka ut fiskarna o bygga upp mitt rasade rös så det blir rassäkert den här gången!
tänkte oxå passa på att flytta tillbaka mitt L034 par som inte längre har något svampangrepp efter behandlingen, kommer nog även att ta till 110 för mina kära albinos som förökar sig med rasande fart!
då kommer jag oxå ha 2 kar i ställningen lediga för potentiella malar, har ev ett gäng guldancistrus med blå ögon på lut o sen kommer ju auktionen upp på tapeten snart, spännande spännande!
"Fiskkonto, håll i dig!" ;)
hahaha ja lite så, fast ändå inte då jag sparar fiskkontot till att renovera källaren, guldancistrusarna är små, skulle få 6-7 för 300 så inte jättemkt pengar, men auktionen kan svida absolut helt beroende på vad som finns!
#140 jisses va stora dina papegojor är :p mina är bara små bebisar hehe
Blev snyggt som vanligt förresten ;)
hehe ja de är stora!
och tack, dock önskar jag att de fick det lite större men bestämt nu att det är malarna o papegojorna o scalarerna som får flytta in i ett 720 sen o så får malawisarna går kvar i 375 o så får jag gallra ut dem efterhand, socolofina förökar ju sig som ogräs, tänker att jag kanske till o med kan sälja av den gruppen helt..
Tji fick du! ;)
ja suck, de gör samma sak i mitt 110 med ramp i och för sig, klättrar upp i taket och lägger där..
Du får ta ett allvarligt snack med dem.
haha jaaa!
så tyvärr hittade jag en av mina 3 regnbågsfiskar torkad på golvet precis, han måste hoppat ut imorse när de fick mat =(
Ojdå! Det var inte roligt, tyvärr sådant som händer ibland.
ja så är det ju, men ändå lite tråkigt…=/
arrgghh frustrationen är stor ikväll, jag VET att det inte logiskt sätt ksn bero på PMDD men igen, ett par dagar efter jag tillsatt PMDD har jag fått nitrit i min hörna, det nu efter att sen sist låtit bli att använda det igen sen i augusti o då slutade små spikarna, o nu direkt efter första användningen så dyker det upp IGEN.
jag fattar inte? är det jag som gör ngt fel? för det kan ju bara inte vara PMDD som ggör det eller hur??
Det är sannerligen ett mycket konstigt samband du har hittat här. Jag funderar över det såhär.. OBS! Det här är endast mina trötta midnattstankar!😴
En god bakteriekultur är givetvis A och O för att inte få nitritproblem men växterna hjälper även till genom att ta upp näring från fiskarnas avföring och omvandlar det från ohälsosamma ämnen som nitrit. Som bekant kommer nitritproblem från fiskars avföring i grund och botten.
När du tillsätter pmdd, riktar då växterna allt sitt fokus till den näringskällan och får all sin näring därifrån? (Pmdd sägs ju innehålla ALLT växter behöver…?) Kan du ha bristande bakteriekultur som gör att du i detta skede får nitritproblem?
Med andra ord, För mycket bajs, för lite goda bakterier?
ja absolut möjligt, men hur kan det vara för lite bakterier, karet har varit igång sen i april maj väl, o sen jag började få problem i aug o slutade med PMDD har jag varje vecka tillsatt bakterier, först nitrivec o sen med happy life så det tordes vara "omöjligt" men annars tänker jag att du kanske absolut kan ha rätt, för sambandet är nu alldeles för klart så det är ngt med PMDD, jag har ju massor av växter, kan nästan inte trycka in mer för sjutton, står lite handfallen, får väl kanske minska ner PMDD med hälften o se om det hjälper…
Mina tankar när jag såg Mimånes sista ord i sitt inlägg #152, hur gör du när du gör rent akvariet & hur ofta? Vattenbyte/slamsugning, rengöring av filter osv. :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag funderar vidare..
Kan ditt akvarium vara på gränsen till överbelastat och att det är därför du får nitrit när växterna vänder ryggen till?
Och hur gör man för att få för lite bakterier.. Hm.. Vad behöver bakterier för att frodas.. Ja, det enda jag kommer på är plats att fästa och gro på i lugn och ro med god syresättning.
Vad mer behöver bakterier?
#155 Hur man gör för att få för lite bakterier? Man gör för rent i akvariet, vilket många faktiskt gör.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Absolut GuUuld, du har helt rätt och det kunde jag inte sagt bättre själv. I Tinitusans fall tvivlar jag däremot på att hon "städar" sitt akvarium till den graden. I så fall borde väl de andra karen också blivit drabbade?
Vi får se vad trådskaparen i fråga har att säga om det här.
Något annat som hjälper till att få en bra bakteriekultur är bra filtermaterial i ytterfiltret som ger bakterierna möjlighet att få fäste. Tål också att funderas på.
hallå där! roligt att ni engagera er så!
ska se om jag kan bryta ner det, jag har haft ett innerfilter i det karet som klarar 2000l/h, när jag tillsatte mer fisk stoppade jag ytterligare ett på 1000/h. i mitten av augusti när jag började med pmdd igen samtidigt som jag la i mer fisk var min tanke oxå överbelastning men kom fram till att det nog snarare berodde på att inte innerfilterna klarade de större fiskarna inkl malarna så då köpte jag ju fx6 o tryckte i mer växter, samtidigt slutade jag med pmdd o tänkte att det är ju ändå en gemensam faktor jag sett innan när jag började med pmdd o direkt fick nitrit i 375karet, i samband med detta försvann nitrit(ska tillägga att det inte rör sig om höga halter men ändå) o har inte kommit tillbaka förrän nu dagarna efter jag började med pmdd igen…
efter som det är ett öppet kar så dunstar vattnet så jag fyller på lite ca 2gånger veckan, o byter kanske 10-15% ca 1gång i veckan, ibland går det kanske 1.5, förrutom när jag haft nitrit i augusti o nu då har jag bytt kanske35-40% en gång vilket har nollat värdet.
slamsuger gör jag inte direkt då det inte behövs, fx6 har jag de keramiska ringar som medföljde plus en omgång ringar jag tog från mina andra ytterfilter för att inte köra med ett helt nytt filter, har inte rört detta sen jag bytte från innerfilter.
fiskar i är om följer :
2st papegojor ca 15cm
2st papegojor ca 7-8cm
1 scalar ca 12-15cm
1 scalar ca 5-6cm
2st regnbågsfiskar ca 6-7cm
4st siamesiska algätare ca 8cm
4st pakistanbotior ca 5-8cm
3st L333 6-7cm
1st L014 ca 8-10cm
1st L027 ca 6-8cm
2st L075 ca 12cm o ca 18cm
karet är på 350l o även då jag absolut inser att det är fullt så är ju de flesta malarna små ännu, tanken är ju att 720 som kommer kanske till jul eller tidig vår ska husera dessa. men fx6 borde ju absolut klara detta tycker jag?
Vänta vänta vänta…
Med "överbelastning" menas för mycket bajs som det inte händer något med och i sin tur skapar nitrit. Detta löser ju inte en massa filter? Visst fångar de upp en del avföring men långt ifrån allt. Speciellt inte långa tjocka korvar från L-malar.. Detta hamnar på botten och tas hand om t.ex växter, sandsnäckor eller när du slamsuger.
Filter påverkar väl ändå en del? Men jag slamsuger inte, det finns inget direkt att suga som jag ser o har ju massa hornsäv o polysperma o endast 1-2 av malarna är stora plus då papegojorna men ja visst kan det vara överbelastning, men varför har det så fungerat nu i flera veckor?
Men jag tänker på teorin att växterna tar pmdd ISTÄLLET för fiskarnas kanske kan stämma o att det gör det överbelastat?
Jag säger inte att det är överbelastning eller en dålig bakteriekultur du har, men någonstans försöker jag komma på olika lösningar och gräva djupare i dem för att hjälpa dig i problemet.
En orsak till varför det fungerat men inte gör det nu skulle väl kunna vara den att växterna krävs för hålla nitriten nere i ditt akvarium och när du tillsätter pmdd får de hela sin näringskälla därifrån istället. Med andra ord skulle det här kanske kunna visas med ett test genom att avlägsna alla växter i akvariet. Då märker du om du har en tillräcklig bakteriekultur för att klara av nitriten.
🤦♂️
Ja nej mimåne uppfatta mig inte som att jag blir defensiv, tvärtom så försöker ju jag oxå förstå luska etc på hur det ligger till!
Jag hade nog struntat i pmdd till att börja med. Det är ganska mycket fisk, växterna du har är lätta snabbväxande som inte kräver jättemycket näring. Nu eftersom du inte direkt slamsuger så har du mycket skit i botten (där räcker det inte med att öka filtervolymen) där växterna ska ta hand om den näringen samt att du tillsätter pmdd som ökar på det ännu mer. Så det känns som om det blir alldeles för mycket (överbelastat) för att det ska funka på ett bra sätt. Jag skulle nog iaf försöka slamsuga lite då och då, det är mer skit än man tror i bottensubstratet speciellt när man har ett gäng malar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Yup det är min tanke med att jag helt enkelt skippar pmdd, ända problemet är att polysperman blir lite prickig i bladen,
Ja pmdd kommer jag att utesluta, slamma kan jag absolut oxå göra lite vid vattenbytet även om det inte ser ur att behövas så kan det ju ändå hjälpa precis som du säger, problemet är väl mer att jag inte kommer åt så bra där bak men fram är ju bättre än inget, ett annat problem är att polysperman har en tendens att bli lite prickig utan näring, brist på nåt vet jag men kommer inte ihåg vad, man skulle ju kanske kunna tillsätta endast det i låg dos, minns att det var i en av pmdd.
Och som vanligt Tack för hjälpen!
:)
så nitriten har i alla fall inte kommit tilbaka efter vattenbytet vilket är skönt!
tänkte berätta att jag varit smått frustrerad över mina kar i ställningen, de är ju bara 25m höga o jag har inte kunnat fylla på allt för mkt sand i, kanske max 5cm baktill o inte mer än 3cm fram för att det ska kunna gå att plantera lite, det är dock skitsvårt med så lite sand haha
däremot märks STOR skilnad på ljuset, bytte röret till ena karet till ett sunglo, vilket ju är budgetvarianten av rören men OOJJJ vad polysperman har växt! eftersom det är så lågt så slår den faktiskt rötter ner i sanden längs med OCH fäster upp på mina rötter, dessutom delar den sig i flera sidoskott, detta har lämnat jättefina sticklingar, needless to say så har jag köpt fler sunglo =)
Sista dagarna har jag observerat att min ena Ancistrus i Malawi karet diggar att ligga o bölja på jätte vallen, ser härligt ut!
Som i en hängmatta!
haha jaaa ser fett avslappnat ut i det annars väldigt livliga karet haha
#171 den ser i alla fall av slappnad 🙂
liten uppdatering, hittade tyvärr min scalarhane död imorse, hanen i lekparet dessutom, sååå tråkigt!
han har ju dock inte haft det så lätt, den store var ju mest på honom innan o han fick ju knappt komma fram o äta ibland, dock har ju den store bott i hörnan nu istället i ca en månad o jag tyckte mig se en förbättring, han rörde sig mer framme men samtidigt fortsatte han hålla sig oxå undan en del ändå, jag har funderat lite på varför de inte leker igen, honan har synligt haft rom men jag har misstänkt att hanen inte varit helt ok, han var ju dessutom synligt mindre än sin hona, har inte alls växt som henne. även en av mina sunset gömmer sig mkt o växer inte alls lika mkt som de övriga, måste säga att av alla fiskar jag har/har haft under min relativt korta tid så är scalarerna de som varit absolut svårast att få i balans inom gruppen!
tycker synd om honan, hon verkar simma o leta, men jag vet att hon fungerade ganska bra med den store så nu ska jag prova att flytta tillbaka den store till kuben igen då hanen inte längre är kvar, får se hur det går. jag hoppas på att det kommer fungera bra nu, tanken är ju att kuben ska slås ihop med hörnan när det blir dax för ett 720 o då hänger det ju på att gruppen fungerar ihop för då har jag inget andra kar att flytta över till, men det dröjer ju ett tag till så vi får se hur det blir!
Tråkigt att höra! Hoppas det funkar med dem ihop.
ja jättetråkigt!
vad synd😕
#179 ibland kan man hitta fynd🙂
ja men eller hur? jag tycker själv att dessa gedigna trämöbler man kan hitta för rena stölden är såååå mkt bättre, snyggare o stabilare än de möbler som säljs för akvarier på marnaden, har ju till och med 150x50 bänk stående i garaget som jag inte vill använda haha
det har du rätt i
Woooohooooooooooooo!
Läste jag rätt? Co2?
haha ja, fast det ligger långt fram i tiden, jag måste använda 110l till mina albino nu ett tag, just nu har jag dem högst upp i ställningen o jag håller på att bli tokig, kommer inte åt att göra rent ordentligt o med en bra bit över 100 yngel så krävs det lite engagemang, dessutom får inte filtret rum utan måste sättas på kanten bla bla, 110 kommer få husera så länge tills jag får tag på en till ställning till källaren som är prisvärd, men DÅ kommer jag inte heller köpa co2 eftersom jag kommer vara pank igen, men när jag sparat lite, DÅ kommer jag inte köpa det för då vill jag uppgradera till 720 här uppe för mina fina papegojor o malar, men efter det, DÅÅÅ….;)
Karriär i akvarievärlden beskriven på ett utsökt sätt! :)
haha ja lite så va?
men jag blev glad när jag gick inventerade källarens färger o insåg att förra ägaren sparat den blå färgen de målat golvet med, o jag hade även vit snickerifärg för tsket OCH vit färg för betong så nu kan jag faktiskt göra källaren utan att det kommer kosta mig allt för mkt, så nu kommer min akvaristiska superkvinna till vän upp i helgen så vi kan börja!
förresten är det lite ändrade planer där nere oxå, ovanligt va? jag har kommit fram till att vi ska riva väggen så det blir ett stort rum när man kommer ner istället för en trång korridor o ett litet rum, kommer bli mkt bättre och enklare att sätta ställning o möblera o framförallt arbeta där nere med karen, har lärt mig med ställningen att det är väldigt gott om ont om plats när man har karen så tätt så kändes kaka på kaka att sätta in dessa tätt i ett liten rum haha, mer jobb men vem är rädd för det? inte jag ;)
Du är helt otrolig! Önskar jag haft hälften av din energi.🙂
Åååhh låter spännande! Ser fram emot massa fina källarbilder sen :)
Åååhh låter spännande! Ser fram emot massa fina källarbilder sen :)
#186 Oj. Ni har klonat er!? ;)
Kanske blir spontan-kloning när man är så full av ideer och energi ? :o
haha ja jag är oxå klonad, det är min hemlighet hehe
aarrgghhh jag vet inte var jag ska göra av mitt stim med koppartetror!!!!
du måste köpa ett kar till! ;)
…med alu-ställning för att framtids-säkra! ;)
Kära xanna tar dem! Så här har mina Platy o alla yngel o blåa o gula äpplen fått det nu i 56l =)
Och nu har mina älskade albino fått flytta in i 110liters, två lekpar o 172st (!!) yngel, nu är det ett 1000l/h innerfilter o 600l/h ytterfilter o mkt lättare att byta vatten varannan dag, jag är nöjd o jag hoppas fiskarna är nöjda, sen såg jag några fler Platy yngel men de får väl växa till sig där =)
Så jag tror absolut jag har cyano i karet jag flyttade albino från då det inte luktade gott om vattnet när jag tömde på yngel, först tänkte jag låta det stå o inte ge mig på ett kar till idag men sen insåg jag att karet var fullt med sandsnäckor o djurvän som man är kunde jag ju inte bara skita i det, så det var bara till att slamsuga, fylla på, slamsuga igen o sen fylla på o plantera o sätta igång en annan pump, sen i med några äpplen o bakteriekultur, om en vecka eller så får mitt L147 par flytta in.
Ser ut som att du haft en trevlig helg :)
yup mkt, o helt orelaterat till denna sida o tråd är jag så jäkla stolt över min son som bara flytit med hela helgen o varit med på upptåg o rivning av väggar o målning etc etc <3
Blir det en inomhusdamm eller något sånt? 😎
hehe wille ja kan det kanske bli det? ;p
#199 sötaste hjälpredan :)
Bra jobbat i alla fall. Ska bli kul att se resultatet sen
ja bästa snickaren nånsin ;)
klara blir vi nog inte på ett bra tag, nu måste murbruket stå o torka ett tag sen kommer jag måla när jag hinner men ingen brådska.
köpte även ett nytt kar igår o ska hämta ett till imorgon, dessa ska så småningom upp i källaren när allt är klart men det är riktiga renoveringsobjekt så lite att göra där oxå haha
Du hade inte tänkt avslöja orsaken till ditt murbruk då? :)
haha från början var det till att laga hålen i golvet o fylla igen småskadorna i väggen, men xanna satte lite griller i huvudet tidigaren i veckan som jag inte kunnat släppa o eftersom min väninna som hjälpte mig är akvarist OCH har damm ute OCH har både en pump o duk liggandes hemma som blev över när hon byggde om sin till modell större så bestämde vi oss för att det nog hade varit väldigt passande att ha en liten inomhus damm med vattenfall för lite större o svårodlade malar, galet jag vet men att jag är tokig har vi ju redan konstaterat sen innan eller hur ;)
#211 vilken intresant och spicel ide´
haha ja så är det ju, men med en bra fläkt i ena ventilationen o en stor växtlampa över ena delen av dammen o fina växter kan det ju bara inte gå fel, o reglementen för våtrum gäller ju inte på samma sätt i en källare så det går ju utmärkt att fixa själv, vi får se hur det går!
Åh men så trevligt! En utmärkt idé. Tänk vilka intressanta möjligheter du får angående växtlighet!
Det låter som att det kan bli väldigt snyggt! 🙂
ja absolut även om mina main reason helt klart är malar, blir tråkigt att man inte kan se dem på samma sätt som i ett akvarium klart men tänk vad häftigt om man hade kunnat få till lek på ngn "omöjlig" !
o sen får det bli ngn annan fisk oxå men vad har jag inte bestämt, måste ju vara ngn som inte stör malarna, kanske blir det vanlig Platy eller så får se, en sak i taget.
måttet är 110x170 och 57 högt men jag kommer lägga frigolit i botten innan vi lägger på dammduken o beroende på hur tjock jag behöver tänker jag att den är lite låg så möjligtvis kommer jag köra en runda lekablock till, får se.
Hahaha! Som vanligt, jag trodde jag haft en produktiv helg, men du tar det till helt nya nivåer Tinitusan! 😂
Vad ska jag säga…galet! Helt underbart.
haha ja det är ju lite svårt att låta bli när man har tillgång till en källare o så mkt kreativitet lol
men nu efter att ha betalat räkningarna är det inte riktigt lika roligt längre ;p
Vet hur det känns. Köpte akvatiska invånare med rabatt för totalt 1500 kr idag!!! Har inte visat upp dem alla här än…
Vad fantastiskt Tinitusan! 🙂
sauk1 oj oj, spännande att se vad du köpte mer! o ja, det är en dyr hobby fast ändå inte om man jämför med en enkel utekväll tex!
lilo tycker du det? jag var orolig att ni alla skulle anklaga mig för att vara helt galen men hittills är det bara mina ickeakvaristiska vänner som sagt det haha
Haha, det är klart jag gör! :) Har man möjligheten så ska man väl ta vara på den..
Blir du aldrig velig tinitusan? Jag började med ett nytt projekt för flera veckor sedan men har hunnit ångra mig fram och tillbaka många hundra gånger när jag tänker på alla mina pengar😭
Och det är bara 1 projekt! :P
ja men lite så är det ju, o jag har funderat mkt på hur man kan optimera o maximera naturliga förhållanden för malar o detta var vad jag kom fram till, sen får vi se om det fungerar o gör det inte dår jag väl använda det till ngn annan fisk o njuta av den rent estetiskt ;))
men jag har lite frågor ang en växtlampa jag kommit över, det är en riktig växtlampa med reflektor etc o tjock o tung övre del men jag har googlat ikväll o kan inte riktigt förstå vad det är som gör lampan speciell utöver reflektorn, alltså vad som skiljer sig mot att man sätter i en växtglödlampa i en vanlig lampa?
hehe klart du är galen Tinitusan.. fast på ett bra sätt ;)
haha mimåne nej det blir jag aldrig, om det är ngt jag lärt mig så är det att pengar är flytande, de kommer o går o gör man inte av med dem på ngt man verkligen vill så kommer man göra av med dem på onödiga saker istället, så förutsatt att man har en ordnad ekonomi o betalar sina räkningar o ser till att familjen har mat o rena o hela kläder så kan jag tycka att det är mer förnuftigt att spendera pengar på en hobby som man glädjs åt varje dag snarare än tex en semesterresa till fjärranöster, eller det dyraste kaklet i badrummet eller senaste modellen på uppfarten.
men med det sagt så gör jag ju absolut av med en del pengar det förnekar jag inte! men i din situation tror jag du behöver tvinga dig själv att spendera lite pengar på din hobby, UNNA dig själv, det måste man lära sig att göra här i livet, tvivlar på att du någonsin skulle tappa kontrollen så give urself a break =D
men hörreni jag behöver lite råd ang min damm(fortfarande helt galet projekt haha) jag bygger ju direkt på kalla källargolvet, tänker lägga frigolit för att behålla värmen i dammen, nu är den 57cm hög, o med frigolit modell mellantjock o sand kommer det kanske bli en max 40cm vatten, alltså 110x170x40=748 liter men dels ger det nog bara drygt 5cm sand att plantera i o vissa dammväxter kräver krukor att stå vilket i sig kanske till o med knappt går att dölja med 40cm vatten, men om jag sätter en runda lekablock till blir det 76cm högt, då kan jag ta den tjockaste frigoliten, o lägga i mer sand, kanske 10cm o få en vattenhöjd på kanske 50cm, dessutom blir hävert effekten lite bättre vid tömning, men 76cm hög kant gör det svårare att arbeta i själva karet, vad tycker ni?
Allt som ger sjyssta växter är jag FÖR! Behövde jag säga det? Näckrosor och annat ytblommande kommer bli såååå sjysst.
Vilken cool ide! Jag hade nog ändå satsat på att mura högre, med tanke på att du ändå får upp botten i dammen en del med frigoliten och sanden. Då kan du ju som du säger få bättre höjd till växterna och mer sand att plantera i. Jag är kort bara 1.60 knappt men jag tar hjälp av en ikeapall när jag grejar i mitt akvarium och det går bra, har ett Juwel Vision 260 som är rätt högt i förhållande till min längd. Så jag säger go for it girl 👍
Jag tycker också du ska mura ett varv till, eller sätta lecablock på 3 av kanterna och en glasskiva på den fjärde? 😎
jag håller fast vid min åsikt att det är en väldigt speciell ide´ och att det nog kan bli väldigt häftigt🙂
Haha! Ja tinitusan du har alldeles rätt i att jag borde lära mig att släppa på tyglarna lite, men jag tvivlar på att jag någonsin kommer lära mig det dock. När jag blev sjuk fick pengar ett väldigt högt värde för mig. Jag är en sparare och ingen "slösare" :)
Jag tror att du kommer ångra dig om du inte lägger ett varv till. Jag hade hellre haft det lite pilligare med planteringen än att vara "halv nöjd" med dammen.
Håller med övriga. Kör du ett varv till. Du får slänga på grodmansdräkt när du ska plantera ;)
haha ja tack hörni det blir ett varv till!
dessutom tror jag det blir 5cm frigolit även på sidorna o då försvinner 10cm runt om vilket minskar ännu mer på vattenvolymen men sparar på plånboken(bra ide väl mimåne;) men jag tänker oxå om man en dag inte vill ha malar så kanske man vill ha ngn vanlig dammfisk o då behövs det mer djup o även om man inte vill ha det djupet nu så kan man ju i så fall bara förebygga det med mer sand vilket i sig främjer växterna s det får bli så!
tråkigt att höra att du varit sjuk mimåne, hoppas det är över o att du mår bättre, o att vara sparare är bra, men om man blir velig o mår dåligt när man egenligen inte alls slösar då får man allt tvinga sig att köpa lite extra fisk, de där super rot kanske? ;)
Jag är kroniskt sjuk och då är det ännu viktigare att spara(fast det skulle väl vara viktigt att unna sig då också). Men men de där super rot ja, där sa du något.. Jag går och tänker på dem fortfarande. Jag har ju även faktiskt unnat mig lite i ett nytt projekt och där skulle ett par sitta fint. T.o.m att sambon nästan är med på noterna.
Det låter som om du har en bra plan där angående dammen. Jag tror det hade passat fint med några enkla platys som fått skina upp bland växterna.
usch så tråkigt att höra, men du har rätt, korniskt sjuk innebär ofta smärta(antar jag) o då är det kanske ännu viktigare att unna sig, men oxå att vara ekonomisk klart för det finna inte mkt utrymme för sjuka i dagens samhälle…=/
tack ja det kommer säkert bli bra i slutändan, o dett kommer verkligen ta tid, eftersom det sitter permanent kan man ju inte gå in efteråt o säga hmmm nej jag gör så här istället!
Du har alldeles rätt att det inte finns mycket utrymme för sjuka i samhället. Det är verkligen konstigt hur vi alla ska hjälpa och ställa upp för samhället, betala skatt o.s.v men när man själv behöver hjälp får man ryggen till. Att vi som har det svårt ska slås på ännu mer, så att de som har det gott ställt ska få det ännu godare. Det är banne mig obegripligt :p
#238 inte för att bli för politisk men jag gissar att det hör ihop med att vi har haft en borglig regering i åtta år.
#203 Kul projekt Tinitusan! Det ska bli spännande att se vad det blir av det i slutändan 🙂
#235 Det är bättre att ta till lite i överkant då slipper man att gräma sig…. "Varför byggde jag inte större när jag hade chansen".
haha ja nej politik lämnar vi utanför efter detts konstaterande så slipper vi bli ovänner för att ngn kanske röstade på ngt hemskt part ;)
usvead ja det blir som sagt en rad till, speciellt eftersom jag bestämt mig för att ta frigolit även på kanterna för värmens skull men då tar det ju oxå på volymen, dock är detta ett långdraget projekt, pump är inte det billigaste o filtret min väninna hade är inte hundra säkert helt, men akvaruerummet i sig är ju på g nu, har ju köpt ett avlångt 180l o ett 110l sen har jag ett liknande i 150l format med samma djup som dessa så tanken är att det ska byggas en ställning till dem oxå.
#241 håller med
Om inte anat lika bra med lite extra utrymme🙂
ja så tänker jag med, ger möjlighet till mer variation i framtiden, det visade sig att karet jag lånat ut är exakt samma mått som 110 jag köpte o xanna har ett tredje precis samma så det kommer nog bli en fin liten ställning så småningom, många bäckar små =)))
Oj, ja men då ska jag va tyst!🤐
hahaha jag är ganska politiskt tolerant förrutom ett parti men låt oss inte gå där, hade blivit så besviken om någon av er underbara inte hade varit så underbara trots allt ;p
Jag är underbar, åtminstone när det gäller politiska åsikter!
hehe så bra!
personligen är jag kanske inte så underbar men rätt bra ändå (och det gäller även politiskt ;) ).. och måste tillägga att malen är sjukt fin
#245 väldigt fin mal🙂
bra bra peppe ;)
o tack, han är verkligen en bra representation för hur underbara malar är =)=)
Oj så skojigt de ser ut att ha! :) Nästan så att de där skulle vara bättre än ett gäng sandsnäckor!
Men kanske de har något i åtanke med den där gropen? :)
haha ja de leker def men hittills har de aldrig lagt rom, kanske en dag när de får lite större, kan tänka mig att inreda en kärlekshörna i framtida 720 BARA för dem ;p
dom skulle nog fungera bra som grävmaskiner i allafall. Eller om man ska vara lite mer seriös dom kan gräva.
haha ja som bara den! blir trixigt att inreda ett större kar sen om man dessutom vill ha möjlighet till fina växter etc, men jag längtar redan =)
Grattis, vad var det jag sa ;)
hehe yup, trodde faktiskt inte de skulle få till det eftersom det är lite ont om utrymme i hörnan trots allt men roligt dels att jag faktiskt har fått ett fint par men oxå att karet är i balans igen som jag sa, har ju varit lite upp o ner med hörnan som du vet.
Men efter alla dina tappra försök att göra det bättre för dem så är du allt värd varenda romkorn!
haha åh tack så mkt det värmde =)))))
:)
Hur är stämningen nu mellan dem och de mindre papegojorna?
faktiskt helt ok, de jagar iväg dem när de kommer för nära men de små håller avstånd, scalaren simmar relativt nära men visa inte intresse för romen o blir därör inte heller bortjagad
Men det låter ju bra. Skönt med en så avslappnad stämning trots allt.
ja absolut, det bådar gott för framtiden oxå eftersom jag tror de lär leka mer än en gång ju =)
jag var ganska säker på att romen skulle vara borta nu på morgonen, lät dock ledslingan vara tänd inatt för att ge dem en liten chans, o till min förvåning är all rom kvar o bara ett par 4-5 korn ser vita ut, hur snabbt möglar romen? vill minnas att scalarernas rom möglade ganska snabbt, inom ett dygn.
grattis alltid lika kul när dom leker 🙂
Tackar men hur lång tid tar det för obefruktad rom att mögla?
Jaa du tinitusan. Jag tycker det är väldigt olika hur snabbt en hel kaka möglar. Inom två dygn skulle jag säga.
spännande o se nu då =)
nu ska jag gå o lägga mig men än så länge är det inte mer mögel än det var imorse, återkommer imorgon med bilder =)
så romen är fortfarande kvar, duktiga papegojor jag har men idag ser man några fler vita korn, kanske ett 20tal nu,får se hur det går,tycker väl att de borde mögla bort under dagen nu va?
Vilken papegojrumpa!
hehe yup den är rund o fin den!
men mimåne bådar det inte gott att romen fortfarande ser så fin ut?
Visst kan man ha fel men jag ska vara ärlig, jag tror inte mycket på det. Enligt mina egna erfarenheter med rom så är det väldigt olika hur snabbt en kaka möglar men det har brukat ske oftast till det andra dygnet.
Hur ser den ut nu ikväll?
fortfarande bra, några fler har blivit vita, kanske runt 30 st nu så vi får se, har gått 2 dygn o runt 6-7 timmar nu.
o nej så klart tror inte jag heller det kommer bli ngt i slut ändan men ska vara ärlig o säga att jag inte trodde de skulle klara av det så här länge! de är ypperliga föräldrar om inte annat, fläktar o turas om att putsa o äta, blir riktigt stolt!
lägger upp en bild till strax ska du få se.
men om man läser om centralamerikanska ciklider som har liknande lekbeteende så kläcks de flesta ägg efter runt 3 dygn så jag antar att väntan inte kan vara allt för lång innan vi får se om det kanske är ett mirakel eller inte =)
hittade ngt om att papegojcikliders ägg inte kläcks förrän efter 5 dagar på nätet igår, o tyvärr har det hänt lite grejer över natten, nu är ungefär hälften vita eller påväg att bli vita, tråkigt för det hade ju varit så rolig hehe
generellt är de snälla mot de andra fiskarna, jagar bara bort de två små som håller sig undan men hanen tyckte inte om min hand nere i karet igårkväll när jag skulle känna efter så inte röset satt löst pga deras grävande så jag fick mig faktiskt ett litet bett haha
dom vaktar alla fall sina ägg, sen kanske man inte vill bli bitten direkt😉
envetna jädra fiskar haha
haft släckt inatt o nu på morgonen är kanske 60% av äggen borta, tror ngn av föräldrarna ätit upp dem, äntligen! honan var inte ens vid äggen när jag tände men hanen vaktar envetet, hade varit trevligt att kunna fixa tillbaks gruset etc nu haha