Ett akvarium med enbart växter
funderar jag på att ha. Jag har sett så många fina på nätet under flera år o nu är det dags att ha ett eget. Men funderar lite på vilken storlek på akvariet som är att föredra - vilka växter som rekommenderas som start o andra saker som är bra att tänka på när jag startar?
Om du ska ha enbart växter så kanske du vill satsa på aquascaping. Kolla YouTube på temat, surfa runt och kolla bilder, inspireras helt enkelt!
Vill du ha svårare växter eller fina röda färger ska du kanske investera pengarna i trycksat co2 och bra ljus, nu när pengarna inte går till fiskar.
Om du har många växter, gödning, co2 och bra ljus så kan inte så mycket gå fel. Algerna får svårt att konkurrera.
Bra växtpaket att fylla ett helt kar med hittar du ibland på plantswap.se.
Lycka till!
Hej mandymoo!
Ja visst är det tjusigt med ett vackert grönt och växtfyllt akvarium, det är också mycket hälsosamt för vattenkvaliten.
Jag skulle vilja börja med att säga att det är bra med någon fisk i akvariet också. Växterna tar upp näring ur fiskarnas avföring. Det kan även vara mycket attraktivt med ett stim vackra småfiskar som lyser upp mot allt det gröna.
Angående storleken så är ett akvarium på 100-200L ganska lämpligt att börja med. Växter kräver en hel del teknik och kunskap. Har du haft akvarium och växter förut? Är du beredd att köra med Co2 och hela kittet?
Något som är viktigt att tänka på är att alla växter har olika krav på näring och belysning. Alla växter passar inte, så det är viktigt att läsa på om olika arter.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tänk på att aquascapingen är en konst som vilken annan och tar åratal att bemästra. Jag föreslår att du börjar med något enkelt - ett 54-liters med finkornig sand och snabbväxande växter kanske? Du kan alltid lägga till och ta bort växter efterhand och sakta forma akvariet till något vackert. Det är mycket enklare än att försöka få allting perfekt från början.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Tack för era råd, blev lite att tänka på.
Jag är inte helt nybörjare med akvarier, har haft en del under åren, men det var "hundra år" sen o jag vet att det alltid kommer nya saker, som ger bättre resultat.
Tänkte inte ha något över 100 l, då jag inte tänkte satsa på fiskar utan just bygga upp med växter, låta det växa upp o ändra allteftersom. Prova olika växter, men starta med lätta för att det ska vara skojigare att man ser att det sker något att allt inte bara dör.
Men visst kanske det blir någon liten fisk som får simma runt också. Men målet är nog mera åt aquascaping. Storlek runt 50 l låter som en bra start.