Vad händer med mina platyn?!
Mina platyn dör en efter en. Plötsligt börjar de se "skrumpna", smala och ihopsjunkna ut. De fäller in fenorna men simmar och äter som vanligt. Detta började för kanske 2 månader sedan och det är nu den fjärde fisken att visa dessa symptom.
När den andra fisken insjuknade tänkte jag att det var nån smittsam sjukdom så jag flyttade över fisken till en hink och hällde i ektozonsalt. Men efter ett tag dog den. Sen dröjde det kanske en vecka, då insjuknade nästa. Jag gjorde samma sak, plockade ur fisken och la den i en hink. Matade och bytte lite vatten varje dag. Hällde i ektozonsalt. Men även den dog.
Sedan har fiskarna mått bra i flera veckor men nu ser jag att ännu en Platy har samma sympton! Det är enbart platyn som blir sjuka, alla andra fiskar mår bra. Och det är alltid en i taget… jättekonstigt!
Jag byter vatten en gång i veckan och häller i AquaSafe och Ektozonsalt.
Förstår inte vad som händer med mina platyn? Är det någon sjukdom eller är det så att de dör av ålder? Jag har googlat om sjukdommar men kan inte hitta någon som stämmer in på beskrivningen.
Skulle tro bukvattensot. Sök på det här på forumet och se om du får några ledtrådar.
Min pojkväns platys fick samma sak. Vi lyckades inte bota dom så alla dog en efter en :(. Jag tror det har att göra med sönderavling.
Exakt så hände med mina platys också:(
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Bukvattensot har en fisk fått förut men då svällde den upp å fjällen stog ut. Den här platyn har ju inte samma symptom, snarare tvärtom… Men jag har ju medicin mot det hemma så jag skulle ju kunna testa. Har förövrig testat med vitaprick-medicin en gång.. Men det hjälpte inte heller… Det kanske e så att de är sönderavlade å inte lever så länge :(