Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1157 ggr
peppe_ing
1

Jag vet inte vad som hände!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man sista dagen innan man börjar jobba efter semestern? Jo man följer med en kompis på roadtrip för att hämta hennes nya 220liters kar…och så kommer man hem med ett på ca 350 till en själv … Det kräver en rejäl rengöring som inte orkas med ikväll så jag fick snabbt som fasen starta upp ett av dom små för att tillfälligt husera tre malar av okänd sort.

peppe_ing
1

Mal 1

peppe_ing
1

mal2

peppe_ing
2

mal 3

peppe_ing
0

Kompisen skulle ha en av dom men behöver ev hitta nya hem till dom andra så det underlättar kanske om man vet vad det är för sorter.

Så här får dom trängas tills jag fått igång det andra :

Sarah E
0

Ooops! 😛

hejkomochhjälpmig
0

Haha, vad kul! Det är bra, kämpa på! :D

Mal nr 1 tror jag är en ung vanlig pleco faktiskt L023, men den är nästan lite för fin för det, haha, väldigt ljus jämfört med hur jag är "van" att se dem… men det kan ju ha att göra med flytten kanske?

Mal nr 2 är en gibbiceps alla gånger! :D

Mal nr 3 kan nog vara en L411 om jag inte är ute och cyklar…

peppe_ing
0

Ja stackarna är nog lite lagom stressade efter denna dagen :( Hoppas bara man hittar nya hem åt dom. Tror det va den lilla som skulle bo hos kompisen så dom två stora måste flytta

[Tinitusan]
0

jag håller med hejkomochhjälpmig att det nog är det hen(?) säger, tänk på att om din väninna behåller den lilla att om det nu är en L411 så är det en hypancistrus o därför ingen algätare så om hon ska ha den som städare kommer hon bli besviken!

peppe_ing
0

hehe hon får fixa andra som städar :p

Tinitusan du behöver inte ett par stora malar? ;)

mimåne
0

Grattis till det nya akvariet! Alltid skojigt med nya projekt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

nja gibbecepsen blir def för stor för min del, o plecon likaså då jag ju inte har så många stora kar.

spännande med ett så pass stort kar till, många möjligheter jU!

peppe_ing
0

Tanken dök precis upp att för att göra flytten av 375an smidig så flyttar jag helt enkelt över dom fiskarna till detta istället. Blir nog ännu bättre för scalarerna med höjd på 55 istället.

[Tinitusan]
0

absolut tycker jag låter som en toppen ide!

peppe_ing
3

Påbörjat rengöring av nya karet. I helgen kommer dom och hämtar malarna så då kan det ställas på rätt plats och äntligen påbörja flytten av fiskarna.

Man skulle kunna tro att det finns någon skräpsnäcka kvar i karet ;)

mimåne
3

Haha! Följ spåret så kanske du hittar den! ;)

[Tinitusan]
0

Haha!

peppe_ing
2

Yrade vilse i svängarna men till slut så! En så konstnärlig snäcka kan man ju inte göra sig av med så den fick flytta in i annat kar :)

Vovisch nr2
0

Följer 👋

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

peppe_ing
0

Nu var malarna utflyttade så man kan börja med nya karet. Observerade dock att det behövs nån säck sand till så det får bli shoppingtripp i veckan.

Vet fortfarande inte vad jag vill ha för fisk i men har släppt tanken på växtmarodörer så ett stort gäng plantor måste också hittas. Ev även kolla på nytt filter.  Behöver även fixa täckglas men tills dess så får en lite för lång ljusramp agera katthinder.

Känns som om denna månaden kommer att bli dyyyyyr :p

[Tinitusan]
0

härligt med ett kar till, jag är lite avis ;p

MiaBertilsson
0

Spännande att se vad du ska hitta på i detta :)

peppe_ing
1

haha tinitusan!! Du kommer snart hem med ett gäng till ;)

I detta är det planerat att scalarerna ska gå så dom framtida nyinköpen ska gå i 375an sen när detta är klart.

[Tinitusan]
0

Haha jag skojade mest ;p

peppe_ing
2

Nästan uppfyllt och lite växter och rötter nerstoppade. Känner redan nu att det kommer att flyttas om och tas bort en del men nu får det vara nog för ikväll.

hejkomochhjälpmig
0

Åh vilket vackert rot-träd!!! ❤️ Så fint det blev!

Tjeja
0

Tjusigt! Ska bli spännande att se vad för några som får flytta in där i! 😃

Varför ville du inte ha kvar någon av malarna själv där i förresten?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Vovisch nr2
0

Jättefint, verkligen! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

peppe_ing
1

Rotträdet mm åkte ut och lite annat fick åka i och fiskarna har nu fått flytta in i sitt nya hem. Får se om det ser likadant ut om ett par dagar :p

Malarna hade jag gärna behållit om dom nu inte va såna "bajsmaskiner" plus att dom blir lite för stora och med tanke på att jag gillar att fylla karen med växter (som malarna även älskar att gräva upp) så kändes det bättre att dom fick flytta.

[Tinitusan]
0

Så fint! Hur gick det med pumpen?

peppe_ing
0

den blev såld en stund innan jag messade :(

Mätte  bänken och det saknas några cm för att det ska få plats under så det va kanske tur i oturen :p men bara å forsätta leta. Kanske finns något som är lite lägre.

Tjeja
0

Oj så fint det blev och vackra firrar där i också! 👍

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

mimåne
0

Men så tjusigt! Ett riktigt fiskparadis!