Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1470 ggr
Draken
0

Scalarekuben, frågor och svar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg i en annan tråd att det var ett par stycken som undrade hur jag kunde upprätthålla sämjan i Scalarekuben, så jag tänkte som så att jag skriver väl en liten berättelse om scalarena ;)

Jag har, som bekant, en scalarebiotop på 375 liter. Akvariumet är inte helt kubformad, men jag kallar det i alla fall för "scalarekuben". Måtten är 100X50X75 och akvariumet är uppbyggd helt enligt scalarenas önskemål och krav.

Jag har just nu 17 scalarer i  baljan, varav 4 är näst intill fullvuxna och jag har en gammal hanne, som är dominerande i karet. Med scalarena har jag även ett stim rosentetror, det är de enda mindre tetror som de vuxna inte tuggar i sig. Det bor även 3 stycken "Bleeding-heart" tetror som flyttades dit pga. att de övriga fiskarna i 240 litern (där de gick innan) hackade dem sönder och samman. Det finns även 5 stycken jordätare (Geophagus sp. "orange head") i karet, tack vare att dessa bökar runt i sanden och "vänder" den flera gånger om dygnet. Det finns även en lekgrupp med clownpleco i karet, som har varit där sedan det startades upp för 6 år sedan.

Det var lite allmänt om själva akvariumet, men ni ville veta hur man bibehåller sämjan, och det skall jag försöka berätta lite om nu.

Jag har många scalarer sanmtidigt i kuben, både yngre och äldre, stora och små samt bägge könen. Scalarena, enligt min erfarenhet, bygger upp en egen hierarki i karet, det finns ett dominant par, eller en dominant hanne i gruppen. Min gamla hanne är helt klart den dominerande i karet.

det verkar som om sämjan är bra för det mesta, men då har jag fått lärt mig att ju fler scalarer som lever tillsammans, ju bättre är det. Scalarena är de dominerande i karet, och tack vare tetrorna så bråkar de inte så ofta sinsimellan. Det är tetrorna som får fan om någon av scalarena är frustrerade eller på dåligt humör.

Det har funnits gånger då scalarena har varit väldigt osams, det jag har gjort då, är att flytta "bråkstaken-/bråkstakarna till stora akvariumet för en period. Där har de blivit nerplockade på jorden om de har börjat mucka gräl. Efter ett tag så har de blivit såpass stukade att de kan flyttas tillbaka till scalarekuben igen. Då har de varit snälla. Jag brukar flytta tillbaka dem när jag märker att de håller sig undan från de andra fiskarna och endast kommer fram när det är mat. Det brukar betyda att de är tillräckligt stukade.

Ibland har det blivit så, tyvärr, att jag har fått sålt av, eller i värsta fall avlivat de värsta bråkstakarna. Har jag sålt av, då har jag varit noga med att påpeka att den /de säljs pga. att de är bråkiga och ger sig på de övriga scalarena.

Har man inte möjlighet att flytta på bråkstakarna, kan man försöka bryta reviren och flytta om på inredningen. Ibland fungerar det, men oftast inte, tyvärr. Då återstår att försöka sälja dem, eller byta in dem i djuraffären, fast djuraffärena tar inte gärna in en känd bråkstake.

I värsta fall så är det avlivning som gäller. Detta låter grymt, men man måste tänka som så att hellre då att bråkstaken blir avlivad, än att den skall avliva alla de övriga invånarna i karet.

Jag har själv sett, att oftast så ger sig bråkstaken på en eller som mest ett par andra invånare åt gången. När den/dessa har pinats ihjäl, så går den vidare till nästa. Succsessivt, det kan ta lång tid, så har du bara bråkstakarna kvar, och även om du köper in nytt, så blir det oftast samma sak igen. Jag HAR "experimenterat" med detta, eller snarare så hade jag en gammal hona, hon var kolsvart med turkosa inslag, stor och kraftig. Jag ville absolut inte göra mig av med henne hon var otroligt vacker. Men i slutändan hade jag bara henne och en mindre hane, som hon av någon anledning godtog, kvar i akvariumet. Hon hade succsessivt slaktat varenda scalare och tetra i karet, de enda som klarade sig var malarna, men det var för att de gömde sig under rötterna och dit kom hon inte fram för att plocka dem, hon var för stor. Malarna var knappt framme och åt överhuvudtaget, så när jag tillslut insåg att jag måste göra mig av med henne om jag skulle vilja ha andra fiskar i karet, så var malarna så avmagrade att det var hemskt. Malarna  gick kvar ensam i karet i nästan 3 veckor efter att jag hade tagit bort henne, så de kunde äta upp sig. Den lilla hannen fick vara kvar, men jag höll stenkoll på honom, så han inte visade upp samma tendenser som honan, och det gjorde han inte. Han var lugn och brydde sig inte om de övriga fiskarna överhuvudtaget.

Det är den hannen som idag är den dominanta i karet ;) han är 4 år gammal och snäll som dagen är lång. Konstigt nog så har han aldrig tagit sig en maka, men de övriga scalarena jag har nu, verkar godta att han är chef. Även det vuxna paret :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Möt killen som, av någon anledning, överlevde "terrorväldet" :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

åh så bra du skriver om detta, har haft lite dåligt samvete att jag avlivade min vita bråkstake men som du säger en fisk som har antingen på eller av, elak eller så passiv att han inte äter fungerar ju inte balanserat, jag tänker ju försöka sälja mitt lekpar nu då speciellt hanen inte alls får komma fram annat än våd mattid, min stora scalar är i övrigt snäll mot alla de andra men du tycker alltså att det är bättre för balansen att köpa in fler mindre scalarer?

har idag ca 15-20 zebra danios, 6st albino pansarmalar, 2 albino Ancistrus o 3 vita äpplen utöver 9 scalarer, hur många scalarer tycker du jag kan ha här i, 365l 90x60x68 ungefär?

av de 9 är alltså ett lekpar som inte får röra sig fritt, en store gammal hane, 3 är platina runt 8cm, en gul i samma storlek o 2 mindre blå i kanske 5cm.

Draken
0

Risken är, som jag skrev, att om du säljer av paret, så kan den stora hannen börja bråka med någon av de andra istället. Jag rekomenderar att du isf. säljer den stora hannen och behåller de andra.

Han har valt ut hannen i paret som "mobbobjekt" just nu, men om han försvinner, är det lätt hänt att han väljer ut någon av de andra som "offer" istället. Jag behöll den stora svarta honan för jag tyckte hon var så fin, jag skulle aldrig göra om det misstaget. Skulle någon av de andra scalarena jag har nu, börja buffla mot de övriga, så är det den som ryker- Hur fin och stor den än är.

Jag gör inte om samma misstag igen, det blev en väldigt dyr historia.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

Ah ok ok, stackarn, men kanske skulle kunna flytta honom till hörnan med papegojor? O hur många tycket du jag ska ha?

Draken
0

Det kan du försöka, det kan fungera, så gör ju jag, och de brukar bli stukade efter ett tag ;) Så prova med det innan du gör något annat i varje fall :)

Om det är sclarerna du undrar över, så kan du nog ha en 15-20 stycken i 350 litern, men du skall ju inte ha så mycket andra fiskar däri, då kan det bli för trångt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

jag får se, säljer nog av lekparet ändå då jag ju behöver pengarna just nu, men den store kan ju ev få flytta över tillfälligt ändå, menar du att det är för mkt danio? de håller sig ju väldigt högt i karet o pansarmalarna på botten, o fler är det inte tänkt.

Draken
0

Nej, nej Danion är inte något problem alls :) Jag tänkte mest på om du tänkte ha andra ciklider eller större fiskar med scalarena :)

Du tror inte du kommer att ångra om du säljer paret ? Tänkt dig noga för innan du gör det :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

nej nej i det karet kommer det inte gå ngn annan fisk, möjligtvis ngn siames tillfälligt eller ngn pakistan då jag börjat märka av en hel del skräpsnäckor där nu.

ja jag vet, därför jag aldrig sålde det sist, men samtidigt tycker jag j synd om dem, men som du säger så ska jag prova att flytta den store, dock vill jag egentligen inte ha den hos mina papegojor heller, det karet är rätt fullt nu..

mimåne
1

Intressant att läsa om det här då det är något jag funderat över ett antal gånger, trots det har jag aldrig kommit på att fråga dig.

Du menar alltså att det aldrig är helt frid och fröjd i karet men att du gör vad som krävs för att hålla dem i styr? 

Jag har nämligen funderat ett tag på att hålla några skalare, faktum är att jag byggde karet enligt mått för att det skulle lämpa sig dem men detta med osämjan skrämmer mig. Jag gillar inte bråk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ja det var lite därför jag tappade modet för ngn dag sedan, jobbigt när man ser ngn bli mobbad!

Draken
0

#8 Försök flytta på bråkstaken först, innan du säljer av paret. Även fast det är lite fullt hos papegojorna, så tror jag nog att en fisk tmer eller mindre inte är något större problem :) Det vore värre om det handlade om flera stycken :)

#9 Det är alltid någon som käbblar, men frågan är hur sammandrabbningarna urartar. Mina käbblar sincimellan, men det är mest bara för att, det blir sällan och aldrig skador på de som bråkar. Scalarena är fredliga varelser och de trivs att gå i "flock" Men det finns ju även individer som verkligen är elaka,som min stora hona eller Tinitusans stora hanne ;) Sånna gånger måste man göra vad som krävs för att hålla dem i styr. Och överlag så brukar det vara lugnt i scalareakvariumet :)

Om man inte har scalarer sedan tidigare, så är det faktiskt ganska perfekt om man vcill köpa nya. Då skall du köpa dem riktigt små och låta dem växa upp tilsammans. Innan du köper, så kolla i akvariumet där de går i butiken, hur de beter sig :) Man märker mycket snabbt om det är någon utav dem som är en bråkstake, då köper man inte den :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det har du rätt i. Skulle jag köpa ett gäng så blir det små bebisar och inte några vuxna. Däremot är det inte ofta jag ser sådana i butik så jag antar att jag skulle bli ganska pressad till ett köp om jag stötte på några. Men jag har inte bråttom än så länge.

Har du någonsin fått upp några skalare från rom?

[Tinitusan]
0

Ja får väl göra det, tyvärr ser jag nu att en av de nya vita och börjat hunsa runt på de andra =/

Draken
0

#12 Mina scalarer jag har nu har aldrig lyckats klara rommen. Men jag har haft frisimmande yngel för några år sedan. Men det brukar ju oftast finnas pyttescalarer i butiken, om det finns några …I varje fall här uppe.

#13 Det lät ju inte så roligt :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Här ser jag nästan aldrig små skalare, däremot finns det nästan alltid taskigt skötta vuxna exemplar eller halvvuxna. Jag stötte på ett gäng bebisar för någon vecka sedan och de var så vackra! Jag ångrar faktiskt lite att jag inte köpte då..

Hur skulle det bli tro om man parade t.ex en guldskalare med en randig en? =P

Draken
0

Här finns det nästan alltid små bäbisar :)

Det kan bli vad som helst med den korsningen. Det beror helt på generna ;) Det är nästan omöjligt att säga, om det är två olika färgvarianter som paras :) Jag kan i varje fall inte svara på den frågan ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis