Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1785 ggr
wille_wille
0

Hjälp! Räkor dör

30L karet har fungerat hur bra som helst i nästan ett år nu, enda som har dött är en Guppy och en snäcka. Nu har jag dock börjat få lite problem. För någon dag sedan låg det en räka död på botten. Äsch, tänkte jag. Det är väl naturligt då jag aldrig har sett en död räka däri förut. Men idag när jag kollar in så ligger det 4st döda på botten. Alla andra sitter högst upp på bakgrunden. Fiskarna verkar pigga, snäckorna också.

Teststickorna visar inte utslag på något.

Några tips om vad det skulle kunna bero på?

Ska testa och göra vattenbyte nu och se om det hjälper….

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

wille_wille
0

Upptäckte ännu fler döda när jag bytte vatten, är nog en 7-10 döda nu 😕

De rör lite mer på sig efter vattenbytet, men de flesta är fortfarande högt uppe vid ytan. Tempen har legat på runt 26° nu ett tag så det kanske kan vara det? Har iaf lagt i en isflaska nu också för att sänka tempen lite mer…

[Tinitusan]
0

mina räkor överlevde 33 grader så det tror jag inte på, däremot är det nog ett tecken att de håller sig vid ytan, är dina stickor gamla? dropptester är ju alltid att föredra, jag hade fortsatt med små dagliga vattenbyten om du märker att det hjälper. kanske investera i lite batkeriekultur? du har inte gjort ngn annan förändring i karet på sista tiden?

wille_wille
0

Stickorna köpte jag strax innan jag köpte karet, så strax över ett år.

Jag hade inte råd med dropptester så jag köpte en burk med sånna här multiteststickor.

Jag har inte gjort några förändringar senaste tiden…

Borde jag verkligen behöva bakteriekultur när akvariet har varit igång nästan ett år?

[Tinitusan]
0

tänkte mer om du gör många vattenbyten nu, då riskerar du ju att störa systemet lite men för att få ut det onda tar man ju även ut en del av det goda så att säga, men det var ju bara en tanke!

wille_wille
1

Så långt tänkte ju inte jag, ska in till akvarieaffären på tisdag så jag får väl komma ihåg att köpa då :)

[Tinitusan]
0

kan ju vara värt en liten slant, om att i fall?

GuUuLd
1

"Bakteriekultur" på flaska behöver du inte det är en ganska onödig pryl, men dropptester kan vara värt att köpa :) när något är högt upp i karet brukar det ofta vara lite dålig syresättning, pumpen har inte blivit sämre eller så?

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

wille_wille
0

Filtret kanske är lite igenslammat, kan testa o göra rent det o se om det blir bättre 🙂

(Göra rent är alltså krama ur det i en hink vatten, att man inte ska skölja rent det har jag lärt mig 🙂)

wille_wille
0

Nu är pumpen fixad så nu är det bra drag i den igen 🙂

sauk1
0

Syrebrist då, kanske? Med hög temp.

Om du har kommunalt vatten kanske de börjat tillsätta kloraminer, som hos oss. Därför använder jag alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte.

wille_wille
0

Jag bor på landet så vi har egen brunn 🙂

sauk1
0

#11 Inget hänt med det vattnet då?

wille_wille
0

Inte vad jag vet, jag bytte vatten i söndags och var det något konstigt borde de väl ha reagerat nästan direkt?

Och fiskar, räkor och snäckor i de andra karen verkar må som vanligt…

GuUuLd
1

Hoppas det hjälper! :) Låg syresättning och lite högre temp brukar kunna vara en bov :) Är det bara bra syresättning så klarar de högre temp! Neocaridina davidi klarar dock högre än caridina cantonensis vet jag av egen erfarenhet ;) hade körsbär och crystalräkor i ett kar tillsammans med mina hypancistrus zebra (dvs. Överdimensionerade pumpar och bra syresättning i det karet) för x-antal år sedan när doppvärmaren pajjade och tempen gick upp till 35grader innan vi upptäckte det. Crystalräkorna var dock det enda som dog! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

wille_wille
0

Då hoppas jag att det är det som är felet, för isåfall borde de snart må bättre 🙂

[Tinitusan]
0

GuUuLd så du tror inte att de goda bakterierna tar skada om man tex har en situation som kräver många byten i rad? klart kanske inte om karet är så väl ingånget, min tanke var att små kar blir lättare störda än stora, tack för din inflikan, alltid givande att lära sig =)

GuUuLd
0

Vill man ha bakteriekultur såbär det faktiskt bättre att krama ir ett filter från ett annat kar t.ex. än att använda sig av de som kan köpas på flaska då de inte gör så stor nytta. Bakteriekulturen försvinner aldrig helt från karet, sålänge du har kvar bottensubstrat osv. även om du gör många eller stora vattenbyten. Har själv inte använt något sådant medel på många år. En kompis har försökt luska ut vad det egentligen är i dessa flaskor, er inte exakt ihåg vad han skrev om det men några "levande" bakterier existerar iaf inte i dessa flaskor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

ah där ser man, man lär sig ngt nytt varje dag, ävn om jag måste säga att jag upplevt skillnad vid nitritspik när jag använt happylifes medel(kanske bättre att kalla det så då haha) än när jag kört utan.

o ja "egentillverkad" bakteriekultur från filter är ju klart toppen, men inte alla som har flera kar tänker jag

GuUuLd
0

Nej det är klart att alla inte har flera akvarier och visst tycker man själv att det funkar så är det bara köra på, men dessa medel är inte nödvändiga de kostar mest bara pengar som man kunde lagt på annat kul. Nu är det just dessa så kallade (http://www.pwss.se/product.php?productid=10088&cat=18&page=1) bakteriekulturer jag syftar på :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

sauk1
0

#19 Fast vid uppstart av ett första akvarium fungerar de ju som både vattenberedningsmedel och nitrivec vid behov plus bakteriekultur.

GuUuLd
0

Tycker man det funkar så är det bara köra med det, vilket de flesta första gångsakvarister gör, körde själv med det ibörjan. Det är dock inte ett måste i ett nystartat första kar heller, några få tåliga firrar/snäckor funkar minst lika bra. Man måste tillsätta fisk/snäckor/räkor och börja mata för att bakteriefloran ska komma igång, det räcker inte med "bakteriekultur" på flaska vilket många tror.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

ja men det är nog som du säger att många märken inte alls är pålitliga, jag provade ett annat märke när jag startade om 375  det märktes inte av alls så övergick till happylife igen, dock har jag bara använt när jag fått nitrit o varit tvungen att göra många o stora vattenbyte. min svaghet som akvarist är ju att jag nog matar i överkant så har ju haft pikar i alla karen mer eller mindre.

wille_wille
0

Verkar inte ha varit pga. syresättning. Ser iallafall ytterligare 7 som ligger döda nu :(

[Tinitusan]
0

men usch så tråkigt!

[Jens]
0

Men jösses så tråkigt! De ser inte sjuka ut då? Inga parasiter eller något sånt?

wille_wille
0

Nej de ser inte dåliga ut det är det som är så konstigt. T.ex så var det en som hängde under en flytväxt som jag tyckte hade suttit still lite länge. Var fin i färgen oså och så petade jag till den och då ramla den ner till botten och var död :( Lika dant med de andra. De ser inte dåliga ut förrän de ligger döda på botten…

[Jens]
0

Det låter som en 'chock' av något. Något i vattnet eller brist på syre som de flesta har sagt. Jättetråkigt! =(

wille_wille
0

Gjorde precis ett vattenbyte nu, och räknade räkorna som jag sög upp. Ca 30st var det!

[Tinitusan]
0

oj! men jag funderar, man läser ju om massdöd bland räkor titt som tätt där det till synes inte är ngt fel på karen etc, kan det inte finnas sjukdomar bland räkor som vi inte känner till som i sin tur orsakar dessa fenomen?

Aristarcos
0

Något ämne som kommit i vattnet, tungmetaller, annat? Är något förändrat i akvariumet? Växt,sten annat?

GuUuLd
0

#29 Det finns en hel del sjukdomar bland räkor, dock ett ämne som är lite eftersatt i Sverige tyvärr. Wille du har inga bilder på räkorna? Eller har du möjlighet att ta några bilder nu? :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

ok, men tror du själv att i lägen där det inte är ngt fel på karet i sig, alla värden är bra o stabila, att det kan vara ngn typ av sjukdom?

GuUuLd
0

Det är inte omöjligt att det kan vara sjukdom/parasiter, det är många som har räkor med någon typ av parasiter utan att veta om det. Det behöver ju inte vara dåliga värden i karet för att man har sjuka räkor. Det låter dock inte riktigt som sjukdom o det här fallet men bilder på några av de kvarvarande räkorna kan kanske tala om ifall det är något galet.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

wille_wille
0

#30 Nu när du säger det så kommer jag på att jag stoppade i två äpplen i det akvariet för några dagar sedan. Men de verkade inte trivas så jag tog ut dem efter 2 dagar och det var strax efter som jag tog ut dem som räkorna började dö… #33 Jag har tagit två bilder på några av de typ fem som fortfarande lever, och de ser inte ut att må så vidare bra de heller så jag lägger upp de bilderna senare ikväll när jag har datorn igång. De karet de går i kommer nog få stå tomt ett tag och sedan startas om…

[Jens]
0

Jag hade stratum soil i mitt ena kar och lade i äpplen och de mådde inte så bra så jag flyttade ut dem från karet men räkorna var helt okej efter det men det har ju inte tagit ett år efter det som jag bytte bottensubstratet till annat så jag kan ju inte om det var det men äpplena gillade inte att gå på det soilet.

wille_wille
0

#35 Jag har sand i framkant och engelsk sjösten i bakkant, men de kröp liksom aldrig ut ur skalet ordentligt :/

Aristarcos
1

Äpplen brukar väl ändå vara rätt så besprutade, de kanske inte tålde bekämpningsmedlet ?

wille_wille
1

Haha, inte sånna äpplen. Äppelsnäckor pratade jag om 😉

Aristarcos
1

#37 haha ok 🤦‍♂️tyckte det var lite märkligt att ge räkorna äpplen, men men… kan inte mycket ännu 🤐

wille_wille
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilderna jag lyckades ta, de sitter ju liksom och gömmer sig 😕

wille_wille
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2

wille_wille
1

Vad glad man blir (eller inte). Kom hem för en liten stund sen och kollar lite på akvariet nu. Ser inte en enda levande räka. Det innebär alltså att ca 50 räkor har dött på två dagar :(

[Tinitusan]
0

alltså fy sjutton vad tråkigt!

wille_wille
0

Ja, skit tråkigt :( Ska göra om det andra nanot och starta om det, och sen ska jag starta om detta med nytt filter ifall det skulle sitta något i det. Måste bara få pappa o snacka med glasmästaren så jag kan få en sån glasbit som jag behöver när jag ska göra om…

[Tinitusan]
0

vad ska du ha den till?

wille_wille
0

Jag blev lite…ja nu vet jag inte vad man säger men vi var på en strand som hette Ireviken på Gotland i slutet på juni. Jag tyckte det var fint och bestämde att jag skulle göra ett sådant akvarium. Hur jag nu ska lyckas med det i ynka 30L vet jag inte dock 😂

Här har du iaf en bild på hur det ser ut där.

Så tanken är att ha sand i framkant, sedan glasbiten och bakom vita stenar som på bilden, och så har jag köpt en rot som tillsammans med lite mossa ska få agera träd 🙂

[Tinitusan]
0

ok fast det borde du väl kunna få till utan glasbiten?

Lilolizeit
0

Ireviken är fantastiskt! Låter som ett kul projekt. Vem vill inte ha Ireviken i vardagsrummet!? (gotlänning som skriver 😃)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes