Tigerbarb+Palettciklid
Hej! Har ett 100 liters akvarium med 5 neontetror, 5 palettciklidhanar, 1 Palettciklidhona (hanarnas mamma) samt några bottenfiskar. Jag skulle nu vilja utöka med tigerbarber som är så häftiga men undrar om det är möjligt eller kommer de bråka och bita på varann? Ciklidhanarna är snälla och rör sällan en av dem andra fiskarna och bråkar inte så mycket med varandra. Tack på förhand!
Varför inte köpa fler neontetror först? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Från början hade vi 12 st men resten har dött av ålder och de har hoppat ut ur akvariet så det har bara blivit 5 st som överlevt, de är ca 4 år gamla men vi funderar på att köpa nya.
Om den kombination du har just nu fungerar så tror jag att ett stim tigerbarber även skulle passa, om det finns plats för dem.
Jag tycker inte det låter som en bra ide eftersom tigerbarben är en stimfisk & ska helst gå i ett stort stim så dom har att göra med sina egna uppgörelser inom stimmet….ett mindre stim löser sina egna konflikter ganska fort & när dom gjort det så finns risken för att dom jäklas med andra individer i karet allra helst när det är ett såpass litet akvarium.
Vad härligt! Det bärs nog av till affären imorgon i jakt på gröna tigerbarber och svart grus:) Kan man blada olika tigerbarber typ albino, vanlig och grön?
#4 Jaha vi får fundera då:/
#4 Så ett stim på ca åtta är för lite?:(
Fler än 8 behövs nog. Jag skulle säga minst 10. Tycker du själv att du har plats för dem? Det är en livlig fisk.
#7 Ja det tycker jag….jag hade inte chansat med den kombinationen av fiskar(inte i ett så litet akvarium)
Jag har haft tigerbarber under rätt många år & dom blir rätt stora…..blir dom för få så ger dom sig på varandra där någon riskerar bli hackkyckling eller så väljer dom ut någon annan….
Går att prova det jag skriver kan hända men det kan även bli rätt lugnt,beror ju på hur akvariet är inrett & om alla invånare accepterar varandra.
Jag får nog vänta med de men fina det några andra fina fiskar istället? Gärna med fina färger och livliga.
Tror ni ett par mosaikguramis skulle passa tillexempel?:)
Är det samma problem med clown barber?
Barber överlag är en stimfisk som gärna vill gå i stora stim. Det är tveksamt om det skulle fungera i ett såpåss litet akvarium.
Läste att kopparbarben är fredlig och till skillnad från de andra barbrana inte behöver vara i Stim, stämmer det?