Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1279 ggr
[Budgies]
1

Sjuk fisk ??!!

Min kopparbarbs hane har vart hänging den senaste tiden och jag brydde mig inte för han åt och sådant. Jag tänkte att jag ville bara ifred. Idag nyss så såg jag han hängandes på sidan och han började rulla i vattnet och sprattla hit och dit!! Vad händer?  Han ligger på sidan på en växt nu. Jag känner mig hemsk! 😮

[mommo 12]
1

Tala med någon i en djuraffär, dom brukar vara kunniga.

[Budgies]
2

Tack. Han la sig på sidan på pumpen :( Ska jag gå dit idag eller imorgon?

-Cissi-
4

Låter som simblåsan.. har för mej att man inte kan göra nått åt det tyvärr :/

#1 Nej det brukar dom inte vara.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Budgies]
0

#3 Ska jag låta honom lida i akvariet eller vadå? För tänk om det inte är simblåsa :(

-Cissi-
2

Om du anser att han lider är det bäst att ta bort han. Exakt vad han lider av kan jag inte svara på men det låter som han inte blir så låglivad tyvärr.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Budgies]
1

Ta bort? Döda? Nej, jag klarar verkligen inte av det 😢

Det kanske är bäst att döda honom men jag tror inte han klarar mer än 5 minuter, han kan knappt andas.  Vill nog låta honom vara och dö lugnt och mysigt istället 😞

[mommo 12]
1

Jag hade inte heller klarat det.

Ankah
6

#6 - att kvävas är inte att dö lugnt och mysigt. Men jag förstår ångesten inför att döda honom.

mimåne
1

Det kan vara simblåsan eller något liknande, det finns ett antal "diagnoser" med detta symtom och de är inte lindriga. Har de gått så här långt att fisken ligger på sidan och knappt andas så är det inte länge kvar tyvärr. Önska fisken lycka till och låt den somna in, mer kan du inte göra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Budgies]
0

Han kanske inte kvävs men han öppnar munnen lite, det kanske inte har med det att göra..

Han simmar hit o dit på sidan, äter inget och kämpar för att vara till rätta, stackaren :(

En annan fisk dog också, såg det imorse. Vet inte hur? :( Mina föräldrar tror det är pga värmen så att de blivit så varma o dog/blev sjuk. Jag vet  inte, men det är lika hemskt! Jag stängde av värmaren för säkerhetsskull.

Dessutom vill jag säga att min Ancistrus har blivit gul/guldfärgad, är den också sjuk? Eller har den plötsligt blivit en guldancistrus??? 😟

[Budgies]
1

#9 Somna in hur då? Genom att dö tillslut?

Och jag måste ta hand om växterna idag, han brukar ligga på dom. Kan jag lyfta dom så att han ligger på botten istället som han annars gör eler blir han stressad för att jag grejar?

[Budgies]
1

Ancistrusen har gula prickar.

Kan det vara såhär för att det är så jabla varmt och r 30 grader? :( Hur sänker jag?

[Jens]
0

Byter delvatten! =)

usvead
3

Är fisken sjuk och bortom all hjälp så hade jag - hur hemskt det än må vara - avlivat den. Det är ledsamt men också något man måste ta med i beräkningen, oavsett vilket djur man än har i sin ägo. För eller senare kan den dagen komma då man måste fatta detta svåra beslut om det visar sig att ens husdjur har drabbats av en obotlig sjukdom.

Ställ in en fläkt och rikta mot akvariet, öppna upp locket om det är ett sådant akvarium du har. Gör ett delvattenbyte och häll i lite svalare vatten, OBS! EJ iskallt men svalare. 

Vad det gäller ancistrusen så kan jag inget om gula prickar, men någon annan kanske vet vad det kan bero på.

mimåne
2

Är det så varmt som 30 grader i vattnet så bör du försöka få ner temperaturen till det normala. Dina föräldrar har rätt i att det kan vara det som påverkar fiskarna.

[Budgies]
1

Vi var i djuraffären igår och skulle köpa temp, och sånt så berätta jag att min fisk var sjuk o blabla och jag har lärt mig mycket tack vare  sajten. Hon sa att jag inte ska lita på akvarieforum då de kan skriva vad som helst o att djuraffärer är experter, haha.   Mina föräldrar litar  på djuraffärerna men whatever.

Jag stängde av värmaren så det är 28-29 grader idag. Men jag ska byta till svalare och sätta en fläkt som ni sa.  Tack för hjälpen, som vanligt<3

Pappa ska få stopp på det stackars livet snart, men jag har en fråga. Människor som är jättejättesjuka avlivar man inte,men fiskar och andra djur  dödar man.  Är det inte fel?

usvead
2

Lagstiftningen i Sverige tillåter inte att vi avlivar sjuka människor. 

Däremot har vi som djurägare en skyldighet att ta hand om, och vid sjukdom som inte går att bota låta avliva djuret. Du kan läsa mer om detta på Jordbruksverkets hemsida www.jordbruksverket.se

mimåne
2

Det finns mycket fakta att tillgå när det kommer till akvarium. Vissa säger emot varandra och det är delade åsikter.  Man måste helt enkelt följa sin egen logik när det kommer till vad man ska lita på. Lita på dig själv och ta själv reda på fakta istället för att förlita dig på någon annan. Ingen kan veta allt och med sunt förnuft kommer man långt.

[Jens]
2

Haha, henne skulle jag vilja prata med när hon säger att hon är mer expert än vissa här på forumet.

Ankah
3

Jens, problemet med forum är väl att inte alla är experter och hur ska man veta vem som är det!? 

#16 - nej, man får inte avliva människor. Men man kan ju ofta behandla dem och hjälpa mot smärta och andnöd, den typen av vård erbjuds ju inte till firrar.

[Tinitusan]
0

ja jag håller nog med ankah, expediten i fråga kan ju inte veta att vi här på ifocus har sån stenkoll ;p

[Jens]
0

Sant Ankah men tycker det är dumt av expediten att säga det men är det så att hon var så himla duktig själv så kan man förstå det.

[mommo 12]
1

#17, får man avliva mäniskor i andra länder? Eller nu är detta inte sakfrågan, men det blev helt plötsligt så spännande. #19 Jag skulle också vilja träffa henne. Hur ofta ska man mata en fisk? Två gånger i månaden, svarar tjejen. Vad andas fiskar med? Definitivt inte gälar. Eller vad då?

[Tinitusan]
1

dödsstraff är ju en form av avlivning men nu syftar du mer på dödshjälp förmodar jag? dödshjälp är tillåtet i ett fåtal länder, bla schweiz vet jag o ngn delstat i usa tillåter det oxå, kommer inte ihåg vilken..

[Wraith]
0

Skillnaden mellan dödshjälp och avlivning är ju att en person som väljer dödshjälp, VÄLJER detta. Ett djur kan inte välja, iaf inte meddela oss om sitt val, så vi kan bara erbjuda avlivning som en befrielse när det inte längre funkar. Dvs det blir vårt beslut inte djurets. Vad jag vet så finns det inget land som tillåter dödshjälp till personer som inte kan tala för sig själv på ett eller annat sätt, tror inte heller anhöriga kan välja detta. De kan välja att avluta livsuppehållande åtgärder men det är inte dödshjälp så att säga.

[Budgies]
0

Fisken är död nu, hoppas det var det rätta. :/

Ja ska vänta till att vi har rest klart tills jag skaffar nya firrar för säkerhetsskull! Vill inte förlora fler "familjemedlemmar."