Nybörjare. Inköpslista.
Hjälp med inköpslista!
Vad tänker ni om min plan?
En Kampfisk hane.
En Ancistrus mal.
Två äpplesnäckor.
Några Neontetror.
I ett 54 liters akvarium med ca 26 grader.
För litet för alla?
För många fiskar för kampfisken?
Trivs alla de tillsammans?
Har hört att Kampfiskar är arga av sig och har sitt revir och att de kan gå illa med andra fiskar. Hanar och hanar går ej och inte heller hanar och honor - bara om de ska leka. Honor och honor kan funka.
Kampfiskar matas inte med flingor eller röda myggor.
Vet inget om de andra alls. Kan man få tips med dessa också?
Vad behövs? Ett akvarium på 40-60liter??? Innerfilter? Ytterfilter? Pump? Vilka växter? Har läst och läst och läst. Men det står bara växter över allt. Ska man ha några tabletter/vätska för att få bort metaller osv från vattnet vid rengöring? Hört om Aqua safe. Är det något att ha? Vad är ett bra PH-värde som passar alla eller enbart kampfisken?

Ancistrusmalar mår inte bra i så små akvarier så den får du stryka.
Det är olagligt att sprida och sälja äppelsnäckor så om du inte redan har några måste de strykas.
Neontetror och kampfiskar är ingen vidare bra kombination eftersom kampfisken kan ge sig på små fiskar.
Ska vi börja om?
En bra start för en nybörjare är ett 54-litersakvarium. Det brukar finnas paket för en femhundralapp där allt ingår.
Det finns många fiskar som är lättskötta och passar bra för nybörjare. Du kan ha dvärgguramier, kampfiskar, neontetror, guppys eller platys. Det är inte jättelätt att kombinera flera arter men om du frågar så kan vi ge några förslag.
Leta efter snabbväxande och lättskötta växter som gälört, hornsäv, polysperma, svärdplantor, anubias och javaormbunkar. Generellt sett blir akvariet bara bättre ju fler och mer växter du har!
Du måste inte använda vattenberedningsmedel, många här struntar helt i det.
Ph 6-7 skulle passa de fiskar du har listat men de trivs ju som sagt inte ihop.
Berätta om din vision så kan vi ge dig mer hjälp!🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#1 Åh vilket fint svar :D Tack så hemskt mycket!
Nä, malar blev tydligen väldigt stora och passar inte i små akvarium som du sa. Men det finns en liten mal på "O", minns aldrig vad den heter. :C
Jag vill ju ha en Kampfisk och vet att de kan vara på hugget och trivs bäst ensamma och så får det kanske vara. .. om den lilla malen inte kan få komma med.
Vad tänker ni om den lilla malen på O? Ottis något ..?? (minns inte)
Ottosar kallas dom =) och de två vanligaste är Otocinclus Affinis och Otocinclus vittatus
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
Du har verkligen en spännande projekt framför dig! Blir så avis på alla som startar nytt akvarium ;)
#3 Tack så mycket! :D
En annan fråga jag har är; Behöver man en Luftpump eller är det det som innerfilter-pumpen är till för? Fast den ska väl bara rena vattnet?
luftpumpen ska tillföra syre, filtret renar vattnet, så det är inte samma. om du absolut vill ha snäckor kan jag rekomendera posthorn, mindre än äpplena men finns i många fina färger och städar bra :)
#5 okej. Men då kan det vara bra med en luftpump också då?
Okej, ska kolla in posthornen :D
Vad menar du med luftpump? Tänker du på en sån som skapar tjusiga bubblor för i så fall rekommenderar jag dig inte det eftersom det inte är bra för växterna.
#6 Ett innerfilter duger gott och väl. Den både renar och tillför syre mha cirkulationspumpen som bör ha utblåset ovanför vattenytan för maximal syretillförsel. Luftpumpar kan vara bra att ha tex gör extra syrekrävande fiskar, rom eller så. Något att tänka på är att syrepumpar driver ur CO2, så dom påverkar växterna på ett negativt sätt.
tänk på att posthorn kan föröka sig otroligt mkt om man inte håller efter dem

Otocinclus "ottos" är urgulliga små malar! Min favorit! Är en stimfisk och skall vara några stycken. Vill gärna bli matade med kokt broccoli, eller ärtor, gurka mm. A fat otto is a happy otto, sägs det. De äter flitigt så algerna räcker ofta inte till.
#7 Jag tänkte mest så att Fiskarna kunde få luft. Känns ju dumt om fiskarna drunknar… 🤔
#8 Måste man ha en cirkulationspump eller är det för fiskar som gillar strömt vatten?
#11 Jag kollade upp den malen. Men den passar inte. Den blir lång och trivs i strömt vatten vilket inte kampfisken gör. (Kanske har fel är ingen expert.)
Hej Babydino
Man behöver endast ett innerfilter och sedan är det viktigaste att man gör ett delvattensbyte varje vecka. Att byta vatten gör att karet får friskt vatten då och då och det gillar fiskarna.
På marknaden finns det 'Startpaket' för akvarium och de brukar vara helt okej att börja med och du skriver ca 50 L och det finns gott om dem för bra priser.
Att välja växter brukar vara en djungel men vi har gjort ett Växtlexikon där du kan läsa om vilka växter som är snabbväxande och lätta att sköta: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53304cdcce12c4589a000049-vaxtlexikon?articles-1
Du har helt rätt att en Ancistrus inte passar i karet när den blir vuxen. Har man ingen tanke på att ha större kar sen så är det dumt att skaffa sig ett till karet. Du frågar om vad kampfiskar äter? Kampfiskar är köttätare och då är det bra med foder som är i form av pellets som hamnar på ytan och inte snabbt hamnar på botten av akvariet. Vid matning så räcker det med att ge den 1 pellets åt gången för att inte ge den för mycket.
Nu är det så att du inte ska enbart ha en Kampfisk utan kanske till och med ett stim? Neontetror är helt okej för Kampfisken är en ungfisk som du köper och ibland kan det vara så att Kampfisken ser dem som 'vänner' i karet och låter dem vara resten av livet. Det är inte alltid så att kampfisken äter neontetror men det händer.
Både Kampfisk och neontetror klarar sig bra i ett 26-gradigt vatten så det går bra att ha dem tillsammans. Kampfisk gillar PH-värde som ligger mellan 6 - 8 medan neontetror föredrar mellan 5,5 - 7,5. Så håll PH-värdet på 7 så blir det bra. Kanske skulle du ha lite städare också och då föreslår jag ett gäng mallar (corydoras) eller ottosar (otocinclus).
Nu ska man inte börja med allt på en gång så jag skulle föredra t ex att börja med 10 st neontetror och sedan ha någon form av dropptest så du kan testa vattnet de första två-tre veckorna stort sett varje dag för att se så det inte blir några konstiga förändringar i vattnet. Efter dessa veckor kan du köpa nästa fisk/fiskar som t ex corydoras som jag nämnde tidigare. Du kan läsa mer vad man bör tänka på när man börjar med ett akvarium här: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-nyborjarguide-att-starta-ett-akvarium?discussions-1
Kampfisken köper du sist av alla. Börja gärna som jag skrev med neontetror och sedan efter ett par veckor köper du 'bottenfisk' som sköter botten av ditt akvarium. Vänta en månad eller en och en halv månad innan du köper kampfisken.
Stressa inte. När du har startat ditt akvarium så rekommenderar jag dig att läsa även om vattenkemin: http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm
Hoppas jag har hjälpt dig något på traven.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 Tack så hemskt mycket! Väldigt bra och enkelt. Jag kolla upp länkarna nu med det samma också! :D
Jag var i en djuraffär och där bodde det kampfiskar med andra fiskar och en som bodde ensam i växtakvariet. Lite märkligt…
Jag såg först en blå med en eventuell skadad fena och massa andra med liknande utseende och sist såg jag en till med hel fena.
Kolla filmen. Första fisken och sista fisken. Jag filmar som en kratta och jag får med massa annat också.
Vid 0.50 ungefär filmar jag på något som ser ut som en ottis mal, kan någon bekräfta detta eller är det något annat?
vid 0.50 filmar du en pakistan botia vad jag kan se
#16 Jaha okej :) Jag tyckte det såg ut som en mal haha :P
Läste kemi länken som JensW skickade och kollade upp vad vattnet i Göteborg var. Kan någon hjälpa mig med produkter som gör vattnet perfekt för mina tänkta fiskar.
Kampfisk
Tetror
Ottis mal.
Måste skänka Ph till 6-7
Måste höja DKH till minst 4.
Eller är jag ute och cyklar?
Något mer jag ska tänka på?
#12 Ja om du bara har filtermassa gör den inge nytta. Däremot brukar dom flesta innefilter vara kompletta med både filtermassa och cirkulationspump.
#19 Okej :D
Hej Babydino!
Vad roligt att du ska starta upp ett akvarium, det kommer säkert gå bra. Jag har lite funderingar kring dina tankar om att justera olika värden i akvariet. Du tänker helt rätt att det ska passa fiskarna och jag förstår att du vill det bästa för dina blivande husdjur. Däremot kan det både vara krångligt och svårt att hålla på med diverse produkter för att få till rätt. Det finns lättare alternativ som är både billigare och stabilare.
När man gör en uppstart av akvarium så kommer vattnet att börja justera sig själv efter de förutsättningar du ger det. I ett normalt akvarium brukar phvärdet sjunka när akvariet körs in. Med de fiskar du tänkt dig, kampfisk+tetror+"ottis" så behöver du inte en stor sänkning utan det räcker med att få ner Ph från 8 till 7,5. Vilket brukar gå ganska enkelt i ett akvarium i storleken du ska ha. Detta behöver du inte köpa några produkter för, det kommer att ske naturligt. Är du orolig så köp en mangroverot och stoppa ner i akvariet när du startar upp det, de gör att värdet går ner :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#21 Okej. Jag förstår. Tack för svaret :)
Men behöver jag fortfarande några tester? Vilka i så fall? Såg på kemilänken att det var farligt med NO3 men jag förstod inte riktigt så mycket av det som stod på sidan. :S
Ja du kan införskaffa en del tester. Det rekommenderas ofta att man köper en hel drös med tester men sanningen är den att en del inte behövs. De två viktigaste testerna är ett Ph test samt ett Nitrit test. (Nitrit betecknas NO2) Märk väl nitrit test, med i. För det finns även något som kallas nitrat. Det finns två olika typer av tester. Jag föreslår dig att köpa dropptester för det är säkrare än andra alternativ.
Jag ska försöka förklara Nitrit enkelt för dig. Som du redan har förstått så är Nitrit giftigt och därmed dödligt för fiskarna. Nitrit bildas i vattnet. När du startar ditt akvarium är vattnet extra skört för nitrit då vattnet inte är i stabilt läge ännu. Det blir det däremot inom sin tid. Man brukar räkna att vattenvärdena är stabila efter ungefär 4 månader.
Hur får man då nitrit? Jo, det krävs en fisk som fått mat. Fisken kommer sedan att bajsa, i fiskens avföring finns en liten mängd nitrit som med hjälp av goda bakterier kommer att omvandlas till nitrat som inte är giftigt utan viktigt för akvariet. Om du skaffar för många fiskar och matar dem för mycket kommer de goda bakterierna att vara alldeles för få för att hinna omvandla nitriten till nitrat och då blir vattnet giftigt. Det betyder att du ska skaffa ett litet antal fisk till en början och mata dem sällan för att de goda bakterierna ska hinna bli fler. På det viset undviker du nitritförgiftning.
Förstår du? :)
#23 Ja! Jag förstår! Mycket bra skrivet. Många tack 😃
Puh! Det där med att få ner tankarna i skrift är inte alltid så lätt. Det kändes som en enda röra när jag skrev inlägget, antagligen för att klockan nog var lite för mycket för mitt eget bästa.