Vårt vackra monster !
Tänkte bara lägga in en ny bild på vårt vackra monster. Det är en Fengädda, Polypterus Endlicheri.
Är det någon mer här på forumet som håller stora rovfiskar?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Fråga Rovfisk!😉
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Min lillebror håller på med rovfiskar. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Namnet stämmer överens med vad som finns i mina akvarium 😉
Du har ett mycket snyggt exemplar av Endlin där, var rädd om den 👍 Hur stort akvarium har du den i ? och vad har du för andra fiskar med den ?
Tack 🙂Vi har 720 liter. Eftersom denna inte är så stor ännu så går den fortf med våra Guppy och Platy, men de ska flytta till eget. I samma akvarium går även en kufisk just nu men som också ska flytta till eget så den får bräckt vatten framöver.
Endlicherin är sambons inköp och jag funderar på att skaffa en Channa Pulchra också. Blivit så förtjust i deras sura uppsyn.
Pulchran är jättefin, och med 720 liter har du mycket att gå på 😃 Det finns massa roliga "monster" du kan ha i det akvariumet 👍
Jag har haft rovfiskar länge nu, och jag håller faktiskt på med en artikel om hur man håller och tar hand om rovisar. Deras beteende, matvanor vilka fiskar som är lämpliga …och inte med dem 😉
Vissa Centralamerikanska ciklider (större modeller) går också inom kategorin rovfiskar :)
Ja verkligen, hihi ser ut som sura gubbar 😉
Är glad att vi redan har så stort akvarium så det går att ha dessa monster även när de vuxna. En annan favvo jag har är arowana men den skulle nog bli för stor misstänker jag. Men den dagen vi har ännu större akvarium så skulle jag vilja ha en.
Den artikeln vill jag väldigt gärna läsa, kommer den här på iFokus? Är ny på rovfiskar och lär mig väldigt gärna mer. Har haft akvarium till och från hela livet med vanliga fiskar men nu när jag upptäckt dessa monster så har en helt ny värld öppnat sig. Riktigt spännande tycker jag. Även vår lilla kulfisk är e ny upplevelse. Har länge velat ha en och igår kom sambon hem med en som födelsedagspresent till mig. Blev jätteglad. Den är så personlig. Vi har en Tetradon biocellatus.
Har kikat på de större cikliderna och de är vackra. Något annat jag drömt om länge är rocka, de är ju också rovfiskar. Har inte riktigt fått den info jag letar efter. Vet inte om de finns någon mindre rocka som skulle fungera i ett 720 liters me endlicheri och Channa. Har du koll på det?
Jättekul att få prata med någon som har kunskap om rovisar 🙂
Jo, de flesta Arowanor kräver ett akvarium på kring 1000 liter. Men du kan ha Austaraliensisk pärlarowana (Scleropages jardinii ) i 720 liter.
Jag har själv inte haft Arowana, men jag är sugen på att skaffa längre fram ;)
hej jag har en silver arowana i mitt grownout tills mitt 2500l kar är klart han är 25cm just nu sedan har jag också 4 st florida gars i mindre grownout kar med en polypetreus sengalus.och det kommer nog hamna 2 st motoro rockor i 2500l karet när det är klart och även 3-5 it dats.
Jag har en black ghost om det räknas som rovfisk, rekommenderar det helt klart! Min är handtam och så fort man sticker i handen i vattnet är han framme och leker med den. Och så fort man kommer in i rummet vaknar han ur sin gömma😴 En riktig rolig och cool fisk! 👍
Tack för tips, ska läsa om den 🙂Ja men de är ju så läckra.
Det låter som rena drömakvariet med 2500 liter ! Vore kul om du ville lägga upp lite bilder på firrarna 🙂Har du koll på om de finns någon rocka som funkar i 720 liters?
De är häftiga men riktigt skumt rörelsemönster. Kan inte bestämma mig för vad jag tycker haha. 🙂
tack kommer bilder när allt är klart och en bygg tråd.
nä tycker inte det finns någon rocka som passar i 720l inte ens dom som blir 38cm över disken 960 funkar dock bra