Scalarer med ägg :)
Jag bytte mina botior mot två vuxna scalarer. Redan efter en vecka hos mig lade de ägg på ett stort anubias blad. Jag blev såklart glad men tänkte att de kommer bli uppätna. Nu har det gått tre dagar och de är kvar, föräldrarna vaktar dem för livet :D jag har ingen möjlighet att flytta familjen tyvärr, så de kommer väl gå åt när de blir frisimmande. Men kul är det! Jag ska försöka få sambon att gå med på ett till kar.. Så de kan få vara ifred till nästa gång ;)
Men åh så roligt, grattis! Jag har också haft romlycka hos mig i dagarna så jag förstår din glädje :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack, och grattis till dig! Ska du försöka rädda dom? Mina har kläckts nu och föräldrarna är verkligen duktiga, lämnar dom inte en sekund! Tycker synd om dom dock.. Så fort de blir frisimnande kommer dom ju bli käck :/ Men, perfekt tillfälle att få lov att köpa ett till kar! Hehe
Åh nej verkligen inte :) Här har naturen sin gång. Jag är övertygad om att det är det bästa för art samt individ. Däremot så kommer jag behöva göra mig av med en del fiskar för att rom och yngel ska ha någon chans överhuvudtaget. Men föräldrarna kommer fortfarande behöva vakta och kämpa för sina små och likaså ynglen för sina liv.
Dock så gick denna rom åt sig väldigt fort med alla romrövare jag har i akvariet så den är helt borta nu. Att det kommer läggas ny inom sin tid tvekar jag däremot inte på :)
Nu är de små liven fri simmande (typ) så jag fångade upp dom innan de blev lyx middag för de andra fiskarna.. Tömde och gjorde rent kamphanens kar och fyllde med vatten från deras ursprungskar, och satte in nylonstrumpa över pumpen. Och så har jag kläckt artemia :D
å vad härligt, bild tack =))
Nu simmar de flesta runt, fast ryckigt och på sidan.. Jag har börjat mata med nyckläck artemia. När behöver jag byta vatten? Har läst mig till att de slutar ner mycket och att många byter lite varje dag. Men är det redan nu? Jag tycker det är så otroligt roligt att mina duktiga nykomlingar lyckades få dom att överleva så länge, så nu måste jag ju göra allt jag kan :)
Det skadar väl inte att byta lite redan nu? :)
När jag hem idag bar alla döda utom fyra st :( undrar vad som hände :( jag har tagit bort alla döda och bytt vatten nu. Hoppas någon överlever
nej fy så tråkigt! hoppas du klarar de sista fyra!
Tyvärr dog allihopa. Ingen aning om varför :( kanske var det för små för att klara äta nykläckt artemia? Nästa gång är jag iaf bättre förberedd. Föräldrarna är i full gång med att putsa nya blad och jagar bort de andra fiskarna, så de kommer nog nya ganska snart :)