Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 2417 ggr
[Tinitusan]
0

tubifex!

jag har listat ut vad det är jag har i mitt kar, när jag försökte plocka upp det idag rörde de sig som maskar, såg för jäkla äckligt ut faktiskt, men nu har jag kommit fram till att det är ngt som heter tubifex av ren tillfällighet, men vad är det egentligen i hur får man bort det, o var sjutton kan det ha kommit ifrån???

peppe_ing
0

Läser man om det så käkar visst fiskarna det. Perfekt med levande foder :)

[Tinitusan]
0

ja det var vad jag oxå kom fram till, men att de ibland kan sprida parasiter som levande föda, men då berodde det ofta på var de kom ifrån o vilken miljö de kläckts i, men här förökar det ju sig hela tiden o svårt att bli av med dem, tyvärr är det ju i mina räkkar jag har dem, men då skulle jag alltså kunna plocka upp det o använda som föda till skalarerna tekniskt sätt?

Ellenor123
0

Tubifex tycker mina fiskar är muuuums. Jag vågar dock inte svara på om du kan ge dom till dina skalare.. jag tror att du kan göra det och att det är ingen fara men jag vet som sagt inte. Hoppas någon annan vet!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Tinitusan]
0

men hur sjutton har det hamnat o FRODAS i mina kar? matar jag för mkt? kan jag ge det till mina andra fiskar, Platy, molly, Svärdbärare o pansarmalar? fan vad konstigt egentligen, jag blir ju inte av med dem haha

[Jens]
0

Jag vet ingenting om tubifex 🤦‍♂️ men jag hittade denna sida:

http://www.ndss.se/index.php/sv/foerord-219/foder/fodersorter/levande-foder/tubifex

[Tinitusan]
0

jens tack, ja det står ungefär samma på alla sidor, dock nämnde de kili, jag vet att de jag köpte mina svarta sakura från har kilifiskar, undrar om de kanske har matat med tubifex så det kommit med dem? positivt att mitt vatten i karet är så rent o syrerikt i alla fall, det står oxå mest om Diskus, men nog borde jag kunna mata kanske skalarerna o platyna o pansarmalarna med det här?

frågan återstår dock hur man blir av med det, jag vill ju egentligen inte ha dessa MASKAR(fy vad äckligt egentligen) i mina kar haha

Ellenor123
0

Är väldigt mysko att dom hamnat där om du inte har matat med levande föda.. din teori om sakuraräkornas tidigare ägare stämmer troligtvis isåfall. För någonstans måste dom ju komma ifrån! 

Nu har jag gjort en engelsk googling och fick fram…

- Kan gömma sig i gruset och föröka sig snabbt. Kan bära med sig parasiter, som du redan skrivit. 

- När de dör, under gruset, så försämras vattenkvalitén drastiskt. Har du en slamhävert? Sug upp så många du kan.

- Två personer skriver att om man får Tubifex i sitt grus så är det väldigt smutsigt under gruset? De lever iallafall på fiskbajs och gammal mat i gruset.

- Vissa tycker det är toppen att ha dom i akvariet, andra inte. En smaksak tydligen.

- Några säger att åt en kille som fått Tubifex i karet att han ska behandla mot planaria, att han ska köpa sånt medel. 

- Tubifex gillar kalla temperaturer. 

- Pansarmalar och kuhliiålar älskar tubifex och äter upp det säger flera personer.

- Mata inte fiskarna på max 2 veckor, men minst 10 dagar, så dör maskarna.

.. så alla enligt dessa amerikanska och brittiska människor har du 3 alternativ. (räknar inte in planariabehandlingen för den metoden skulle jag ta allra sist).

1. Skaffa pansarmalar eller kuhliiålar.

2. Sug upp alla maskar med slamhävert.

3. Sluta mata fiskarna.

[Tinitusan]
0

grejen är att där går inga fiskar i dessa kar utan räkor, i 56 liters går 2 mindre Ancistrus som vid tillfälle ätit upp dem, men de kommer ju tillbax, jag har pansarmalar men kan ju inte stoppa i dem i räkkar för då ryker ju räkorna oxå, o framförallt de svarta sakura var ju dyra haha

har slamhävert som jag använt, dock har jag en storlek större som skulle kunna fungera bättre, kan ju plocka ut snäckorna ur karet först, att sluta mata i 10 dagar känns inte som ett alternativ när man har räkor o snäckor väl?

att de trivs i kalla temp kan man ju ta med en nypa sallt eftersom det är mellan 26-27 grader i det karet o de förökar sig som bara den lol

även att de bär parasiter tror jag inte jag behöver vara orolig för då de ju inte kommer från min matning av levande föda utan troligen då från ngn annan o då har de nog hunnits renas om du förstår vad jag menar!

får nog fortsätta att slamhäva helt enkelt, ett annat alternativ hade ju varit att skaffa ett nano till mina svarta sakura o helt enkelt tömt karet på räkor o snäckor o sen stoppa i mina 4 pansarmalar.

jaja får se, blir nog bara slamhävert tills vidare i alla fall, tack för hjälpen =))

Ellenor123
0

Juste, glömde räkorna. Nej, jag skulle inte sluta mata dom. Kör på slamhävert så mycket du kan :)