Föda upp fiskar
Hej! Jag skulle vilja börja föda upp och odla fiskar. Kan någon ge. Lite tips om hur man gör och vilka raser som är bäst och som lätt får ungar? / Sofia
Vilka fiskar tycker du själv bäst om?
Ska du odla fisk för att tjäna pengar?
Har du någon budget på hur mycket du kan lägga på utrustning?
Vad har du tillgång till för akvarium i dagsläget?
Guppies får lätt yngel. Men de är sönderavlade och det kan komma för mycket.
Dock tycker jag att du inte ska tänka på vad som lätt får yngel utan vilken fisk du gillar och att du kan ta hand om det, om de trivs kan det komma små bebbar, det är ju alltid bäst med friska,glada fina fiskar :)
Jag tänkte inte direkt tjäna pengar på det. Jag vill testa för att se om det går. Jag har ett 60 liters akvarium.
Ja, men då får du ha rätt ph värde, temperatur, kunna ta hand om de och mer.
Är det någon sort du gillar?
Jag gillar svärdbärare. Och jag gillar platys. Behöver jag ha flera akvarium?
Om du ska ha de ihop, eller hur menar du?
Om du odlar tycker jag du ska ha 2. Ett "vuxen/ungdjurs" kar och ett för yngel. Det kan hnda att äggen blir uppätna eller förstörs
#5 Nja det går med bara ett men det är en klar fördel om du har några fler där du kan göda upp dina yngel så de inte blir uppätna av föräldrarna.
Har du riktigt många akvarium kan du hålla isär honor och hanar för att på så vis urvalsavla på specifika individer. Gäller levandefödande så som Guppy och Platy.
Jag skrev bara vilka jag gillar :) men går det om man har yngelakvarium?
Ja. #8 Men dock inte vuxna i sånna små
Tack! Hur gör man för att bäst få ynglerna att överleva?
#10 Separerar ynglen från föräldrarna eller väljer yngelvårdande fiskar. Samt är påläst vilken yngelmat som är bäst till fiskarna man odlar.
Tack för alla tips! :)