Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1097 ggr
mellowlove
0

Döda räkor vid leverans

Hej! Jag beställde 17 räkor från rendo shrimp. När de inte blivit levererade hörde jag av mig till leveransbolaget som hade haft fel kontaktuppgifter( jag skickade rätt så det är de som klantat till det) därför hade inte räkorna blivit levererade. När de tillslut kom igår visade det sig att två låg döda och 6 st saknades(antagligen uppätna). Idag har ytterligare 4 dött, så nu lever 5 av 17. Har skickat mail till rendo shrimp men undrar om detta hänt någon innan och om man har någon rätt till ersättning?

MagArne
1

Klart du har rätt till ersättning. Kontakta återförsäljaren för hjälp samt reklamation.

Roxie
1

Jag tänkte beställa räkor från rendo-shrimp men hörde mig för innan. Fick höra att paketeringen var dålig och att det ofta var räkor som dog.

De som fått döda räkor har inte fått någon ersättning från rendo shrimp.

// Sofia

Ellenor123
0

Jag har köpt därifrån och allt gick bra. DHL, leveransföretaget, klankade till det med min leverans(alla räkor klarade sig dock) men det har ju inget med Rendo att göra.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mellowlove
2

Blir ju komplicerat när rendo säkert kommer skylla på leverantören och vice versa….Antar att det inte blir någon ersättning, beställde tillsammans med en kompis för att dela fraktkostnad, tillsammans la vi ut ca 530 kr, känns surt att då ha fått 5 räkor i dåligt skick…:( Aldrig mer beställning av levande djur från utlandet då det uppstår sånt här…Det värsta är ju inte kostnaden utan att djur har dött i onödan pga klantig transport…:(

MagArne
0

Kan ju vara värt att ange t.ex. sitt jobb som leveransadress så det alltid är någon som tar emot paketet och inte blir liggandes på någon terminal/utlämningsställe.

Ellenor123
1

Det borde stå i köpvillkoren om man får ersättning för döda räkor. Man ska alltid läsa de först. Men för det mesta gäller väl "på egen risk" när man köper levande saker över internet(fisk, växter, räkor), eftersom det finns en chans att de inte klarar resan. Har läst i flera räkannonser av privatpersoner att om man får döda räkor ska man fota dem på direkten i påsen de kom i, endast då får man ersättning. Annars kan man ju ljuga för att få fler. Förstår att det känns skitsurt :( Du får vara glad över pygmépansarmalarna som du hittade :)

Lilolizeit
0

Jag fick också en drös döda räkor.. Var dock något jag räknade med. De gula klarade sig galant, de va mindre. De gröna va död nästan alla.. Å snäckorna var nån skadad.. Ups hade kommit en annan dag än dom sagt, utan uppdatering på deras sida. Så de dröjde 4 dagar till. :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ellenor123
0

Ja juste, UPS var det, inte DHL. Fick också mina 4-5 dagar senare pga dom. Riktigt dåliga är dom.

[Tinitusan]
0

usch vad hemskt, stackars räkor o stackars dig som inte fick det du räknat med =/

jayr232
0

Asså jag tänker att beställa några räkor från rendo men jag är inte säkert om standard shippings pris. Är det riktigt bara 190kr?

Lilolizeit
0

Ja ups verkar vara skit. Det står ju tydligt på boxen/paketet vad som ska vara upp osv mitt paket stod på högkant när jag kom ut. Bara en sån sak.. Jag hade ju fått höra lite innan jag beställde från ellenor123, men trodde inte att det skulle vara sååå illa. Tycker också synd om djuren.. Tror dock mer att det är ups man ska bli Arg på och inte rendo.. Mina var iaf nr packade.

[Udoon]
0

Jag hade tänkt lägga in en beställning från rendo nu snart, deras räkor ser väldigt fina ut på bilderna, och här far dem 45-40kr för vanliga bleka röda körsbär :/ vad jag förstått så ersätter dem inte doa vid leverans till utlandet längre, men det kanske inte stämmer?

-Cissi-
0

#10 och #12 Innan ni beställer utomlands ifrån, kolla på redbee.se om det är nån där som har det ni letar efter. Mycket hög kvalité på räkorna och dom behöver inte åka så långt = bättre överlevnads chans och mer välmående räkor.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

jayr232
0

Jag funderar på att köpa några SS CBS till för bättre min egen stam så jag är inte riktigt intresserad av deras räkorna.

Lilolizeit
0

Man ska inte räkna med att räkorna är lika bra färgade som på bilderna. Bara en varning.. Tror frakten gick på ca 170kr..

jayr232
0

Okej. tack för heads up. det inte så lätt att hitta räkorna till salu från utom landet som kan skicka hit.

mellowlove
0

200 kr betalade jag för leverans av 17 räkor…Såg fram emot de blåa mest, de var alla döda:( Endast 5 sakura som levde, riktigt tråkigt. Men man borde skrivit att de skulle skicka på måndagen, dock tycker jag att ett företag som skickar levande djur kan ta sitt ansvar och inte skicka en torsdag till utlandet…Men ett sånt stort företag bryr sig nog tyvärr mer om återförsäljare än privatkunder och därför är det inget dem bryr sig om…:(

jayr232
0

vilken typ av sakura är dem då?

mellowlove
0

Grad SS

jayr232
0

före du köpte dina räkor, e-postade du dem för info då? eller?

Jag har försökt att skicka en meddelande till dem men dem svarar inte.