Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1124 ggr
[Tinitusan]
0

hittat sand, men fungerar den??

jag har efter mkt letande hittat den här sanden som är för terrarier, vad tror ni om att använda den i ett akvarium?

står ju att den är fri från kemikalier o färgmedel o även till vattenfyllda delar, storlek 0,1-0,5 borde ju oxå fungera för snäckor??

http://www.herperschoise.se/product.html/terrariesand/svart

[Jens]
0

När jag läser om sanden så blir jag lite tveksam ändå. Det står så här på ett ställe:

"Exo Terras desert terrariumsand i svart färg är naturlig ökensand utan tillsatta färgämnen eller kemikalier. Den har siktats för att få bort orenheter och få en homogen sandkornsstorlek. Sanden är en god värmeledare, stimulerar det naturliga grävbeteendet och passar som äggläggningssubstrat. Sanden skapar en naturlig och attraktiv ökenmiljö."

Det är alltså avsett för andra djur än fiskar så mitt råd är att du ber butiken skicka innehållsförteckningen om gruset så att du kan läsa mer om det.

[Jens]
0

Hittade en gammal tråd och jag vet att -cissi- fortfarande är aktiv i det här forumet så varför inte fråga henne vad hon kom fram till? 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53188585ce12c462c5001dc4-sandfisk-fraga

[Tinitusan]
0

ah det ska jag absolut göra, tack för hjälpen, o innehållsförteckningen kan man ju givetvis spana in oxå, är det ngt speciellt du tänker på angående den?

[Jens]
0

Mja, jag tänker på att sanden inte färgar av sig eller att det innehåller saker som inte är bra för fiskar för sanden kommer ligga under vatten hela tiden. Det är alltid bäst att dubbelkolla tycker jag.

Om det blir okej med sanden så säg till för då skulle jag vara intresserad också ;)

[Tinitusan]
0

ok, ja fast det stod ju att den var till för vattendelen oxå, så nog borde den fungera, men absolut, ska kolla upp det närmare, jag funderar på om jag inte till o med har sett den på hornbach, det vore toppen!

[Kamillah]
3

Dum som jag är så prövade jag den i ett nano jag hade förut då jag var desperat efter svart finkornig sand. Kan ju säga att fiskarna som var där i stendog efter några dagar.
Sanden var väldigt dammig och alldeles för kompakt tyvärr. Dessutom väldigt vass för vissa bottenfiskars känsliga gälar.
Var antagligen någon kemikalie eller annat skadligt i den också.

Så nej den går absolut inte att använda i ett akvarium tyvärr.

[Tinitusan]
0

Åh så tråkigt att höra, då får jag leta vidare då! Tack för hjälpen!

[Tinitusan]
0

men förresten sa du till i affären du köpte den från? tänker att du förlorade alla dina fiskar, o det står ju faktiskt på info att det ska fungera som bottenmaterial till så då borde du åtminstone fått ersättning för sanden om inte annat!

[Seaside]
0

#9 Den är ju i alla fall avsedd för akvarium. Dock är tyvärr Flodströms såååå sega när det gäller leverans…

[Tinitusan]
0

arrgh typiskt, dessutom blir säkert inte frakten så rolig om man beställer 5 påsar, o det verkar inte finnas ngn annanstans när jag googlar, läste om lavasand men när jag googlar får jag bara fram resereportage om svarta sandstränder =(

[Seaside]
0

Ja, det verkar knepigt det här… Men Flodströms kanske har skärpt till sig, det var ett tag sedan jag beställde därifrån. Sanden därifrån var ju himla fin!

[Tinitusan]
0

jag bor visserligen bara en timmes körning från dem, men alltid mer bekvämt att få levererat!

[Tinitusan]
0

inser att det är lättare att googla på bilder o sen följa länken än att googla vanligt, det finns svart mindre grus i storlek 1 mm men det är dyrt, hamnar runt 500kr för 20 kg, vilket i sig nog inte räcker att täcka mitt stora med, får fortsätta leta!

[Seaside]
0

Verkar onekligen vara en svår nöt att knäcka. Hoppas dock du finner vad du söker snartGlad

[Tinitusan]
0

haha ja verkligen! men det ska nog gå att lösa så småningom, som tur är har jag ju ingen brådska =)

MagArne
0

0,1-0,5mm tycker iaf jag är i minsta laget.

[Tinitusan]
0

anledningen är att jag vill kunna ha sandsnäckor men vill inte ha ljus sand

[Seaside]
0

#16 Ja, det är ju tur i oturen att du inte behöver den PRONTOGlad

[Tinitusan]
0

Tack för alla länkar! Dock är det ju sand jag letar efter så 1-2mm är för stort för sandsnäckor Vad jag förstått, om jag fattat rätt? Men den 20 kg på ena länken är absolut prisvärt om jag lägger snäckorna åt sidan =)

[Tinitusan]
0

Zyberzoos 20 kg vart absolut prisvärd men över 20 kg tillkommer dyr frakt o då stiger priset plötsligt med 300 kr, i så fall får man nästan beställa till alla karen på en gång o chans på att det är det snyggt. ..

miar
0

Vet ej om du ville ha grus eller sand, det finns ju fin kornigt sand o lite större sandkorn. Fiskar skall ej dö av sand , då är de oftast annat som de dör av. Men billig o bra sand kan du köpa på jual eller biltema blestra sand..den funkar i akvarium och många akvarister har den. jag har sand men även delvis större grus som dekoration och för att de skall se så naturligt ut som möjligt. både fiskar , ålar o grodor älskar det

[Jens]
0

Hon letar efter just svart sand eller åtminstone väldigt mörk sand och enbart sand för att hon vill ha sandsnäckor i karet. Jag skulle gärna vilja ha det också men har dock inte hittat något bra ännu och därför följer jag denna tråd =)

[Tinitusan]
1

Ja nej det ser mörkt ut haha

[Seaside]
0

Hur går det för dig Tinitusan? Har du någon framgång i ditt letande?

[Tinitusan]
0

Nja, nej det finns många alternativ som är ca 1.5-2mm dock är mkt dyrt då det måste beställas o frakt hamnar på runt 300 kr, så inget är beställt ännu, verkar som det inte finns sand sand i svart, lavasand är det enda ofarliga men jag har inte hittat det någonstans än tyvärr…

[Seaside]
0

Tråkigt. Hoppas du hittar något lämpligt alternativ - är så synd att ditt projekt stannar upp "bara för" en sådan sak…

[Tinitusan]
0

Ja verkligen! Men annars får jag ta ngt annat, man kan ju faktiskt byta senareom man vill!

Omorika
0

Tänk på att många svarta substrat som är glänsande har väldigt vassa kanter och är inte lämpade för bottenfiskar. Det är nästan som krossat glas vad jag har erfarit.

[Tinitusan]
0

#30 ja det är ett annat problem tyvärr!

[Tinitusan]
1

Aahhh Äntligen har jag hittat lavasand! Visserligen ganska dyrt 200kr säcken men det är det verkligen värt =)))))))

kigon
0

#32 vad bra! Blev orolig för elefanten där ett litet tag 🥵

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Jens]
1

Berätta var du har hittat det.

[Tinitusan]
1

hehe på tal om elefant, jag öpte ju 2 st till elefantsnäckor till min  ensamma herre o la dem i karet i onsdags, igår såg jag en liten liten en på laset så 3 har snabbt som ögat blivit 4, måste varit den större jag fick som bar på smått!

o jens jag kan ta reda på leverantör när jag hämtar på onsdag, jag ska inte ropa hej förrän jag är över bron haha, beställde hos en lokal mindre trevlig zoo affär i ängelholm!